
Stavba mimoúrovňovej križovatky Kameňolom v brnianskom Bystrci
Pripravovaná stavba novej mimoúrovňovej križovatky v Brne, na pomedzí jeho mestských častí Komín, Kníničky a Bystrc, by mala vyriešiť dlhodobý problém dopravného uzla. Lokalita, v ktorej sa stavba nachádza, je veľmi zložitá. Je situovaná v severozápadnej časti mesta, v mieste hlavnej dopravnej tepny spájajúcej centrum, uvedené mestské časti, rekreačnú oblasť Brněnská přehrada, prírodný park Podkomorské lesy, Komínsky vrch a oboru Holedná.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Existujúce komunikácie II/384 a III/3846 vedú vo vymedzenom koridore medzi korytom rieky Svratky na jednej strane a bývalým kameňolomom, obchodno-
-komerčným centrom a budúcim bytovým domom na druhej strane.
Komunikácie II/384 (ulica Kníničská) a III/3846 (ulica Bystrcká) zaisťujú prepojenie neustále sa rozvíjajúcich lokalít s veľkým počtom obyvateľov a pestrým využitím územia. Množstvo obyvateľov, atraktívnosť miesta a v budúcnosti výhľadový stav plánovanej novej bytovej výstavby si vyžadujú zaistenie kvalitnej komunikácie s vyhovujúcou kapacitou a bezpečnosťou nielen pre cestnú a električkovú dopravu, ale tiež pre cyklistov a chodcov.
Parametre komunikácií v súčasnosti už nevyhovujú existujúcim ani výhľadovým intenzitám dopravy, čoho dôkazom sú opakujúce sa kolízie v dopravných špičkách. Riešením tohto kolízneho dopravno-obslužného miesta je nahradenie úrovňovej križovatky so SSZ novou kapacitnou MÚK s novým vedením a usporiadaním všetkých typov komunikácií (obr. 1, 2).
Riešením kolízneho dopravno–obslužného miesta bolo nahradenie úrovňovej križovatky novou kapacitnou MÚK.
Nová okružná križovatka
V minulosti už bolo spracovaných niekoľko variantov dopravného riešenia. Pre ďalšie sledovanie a dopracovanie v stupni DUR vybral investor, Brnenské komunikace a.s., variant so zahĺbením ulice Kníničská s novou MÚK, tvorenou okružnou križovatkou s piatimi ramenami na mostných objektoch. Súčasťou zadania bol tiež návrh novej lávky pre peších cez rieku Svratku v lokalite existujúcej Letenskej lávky a novej lávky pre peších a cyklistov cez široký dopravný koridor, tvorený ulicami Kníničská a Bystrcká, vrátane električkovej trate, ktorá zaisťuje spojenie centra mesta a MČ Bystrc.
Ide o komplikovanú dopravnú stavbu, ktorá sa skladá z 56 stavebných objektov a mnohých pridružených profesií. Okrem cestných objektov rôznych budúcich správcov, mostných objektov a objektov oporných múrov boli do projektu zapojené aj profesie kolegov potrubných vedení (voda, kanalizácia, plyn), elektra (slaboprúd, silnoprúd, trakčné vedenie), koľajovej (električkovej) dopravy, ďalej vegetačné úpravy, demolácie a príprava územia. V rámci stavby sa nachádza 5 mostných objektov:
- SO 201 Most na okružnom páse MUK v km 2,162
- SO 202 Most na okružnom páse MUK v km 2,212
- SO 203 Lávka cez dopravný koridor
- SO 204 Lávka cez rieku Svratku
- SO 205 Podchod pod vetvou 5
Mostné objekty v rámci okružnej križovatky
V rámci okružnej križovatky sú umiestnené dva cestné mosty prevádzajúce okružnú križovatku cez cestu II/384 (ul. Kníničská) a električkovú trať. Ide o rámové konštrukcie s dvomi poľami so stredovou rámovou stojkou s dĺžkou premostenia približne 16,8 m. Šírka mostov je premenná, minimálne cca 9,04 m, resp. 10,6 m (pri rozšírení pre kotvenie stĺpa trakčného vedenia pre trolejbusové linky), maximálne 16,8 m. Založenie mostov je hlbinné na veľkopriemerových pilótach.
Ďalším mostným objektom okružnej križovatky je podchod pod vetvou križovatky č. 5, ktorý prevádza chodník pre peších pod novou miestnou komunikáciou. Podchod je navrhnutý ako uzavretý ŽB rám s jedným poľom s dĺžkou premostenia 4,50 m. Podchod je v rámci priečneho rezu rozdelený do piatich dilatačných celkov. Šírka mosta je približne 30,5 m. Založenie podchodu je plošné, pomocou zdvojenej základovej dosky (doska podchodu má hrúbku 350 mm a doska pre izoláciu hrúbku 200 mm).
Lávky pre peších
V rámci stavby sa vybudujú dve nové lávky pre peších a cyklistov s cieľom prepojiť obytnú a komerčnú plochu mestskej časti Brno-Komín s cyklochodníkom medzi dopravným koridorom a Svratkou a ďalej potom cez rieku Svratku s Údolím oddychu v mestskej časti Brno-Bystrc. Návrh obidvoch lávok sa riešil vo vzájomnej súčinnosti tak, aby bolo možné čo najkomfortnejšie prepojenie uvedených plôch a konštrukcie lávok zapadli do estetického riešenia stavby.
Existujúca Letenská lávka sa odstráni a nahradí novou. Vzhľadom na požadovanú kapacitu prietokového profilu Svratky a existujúcu konštrukciu lávky bolo nutné zdvihnúť mostovku približne o 2,50 m. Z tohto dôvodu bola navrhnutá visutá lávka so subtílnou mostovkou z predpätého pásu, zavesenou na hlavné nosné laná na hlavnom pylóne, ktorý je situovaný na komínskom brehu (pri dopravnom koridore). Ide o konštrukciu s tromi poľami s celkovým rozpätím nosnej konštrukcie 62,0 m, obr. 6.
Jednotlivé polia majú dĺžku 5,00, 52,00 a 5,00 m. Šírka lávky je 5,0 m. Založenie je hlbinné, visuté laná sú kotvené do kotevných blokov zaistených predpätými zemnými kotvami. Na komínskom brehu je lávka napojená na existujúcu ľavobrežnú cyklotrasu a zároveň bezbariérovým šikmým chodníkom na novú lávku cez dopravný koridor (obr. 7).
Táto lávka s piatimi poľami a celkovou dĺžkou takmer 80 m premosťuje ľavobrežnú cyklotrasu, ulicu Bystrcká, cestu II/384 (ul. Kníničská) a električkovú trať. Na strane od Kameňolomu nadväzuje na trasu chodníka pre peších, na strane od rieky na lávku cez rieku Svratka. Z dôvodu minimalizácie stavebnej výšky je mostovka lávky navrhnutá ako elegantná doska z predpätého betónu s nábehmi k vnútorným podperám, ktoré sú umiestnené medzi jednotlivé dopravné pásy.
Nosná konštrukcia má päť polí. Dĺžka nosnej konštrukcie je približne 78,2 m. Jednotlivé polia majú dĺžku 10,6; 14,0; 17,8; 19,7 a 15,4 m. Dosková mostovka je navrhnutá s výškovými nábehmi pre prenesenie šmykových síl do pilierov, na ktorých je uložená pomocou vrubových kĺbov. Lávka má šírku 5,0 m. Krajné podpery tvoria masívne opory, na ktoré je nosná konštrukcia uložená pomocou ložísk. Opory sú navrhnuté bez mostných krídiel, pretože nadväzujú na konštrukcie oporných múrov. Založenie lávky je hlbinné pomocou veľkopriemerových pilót.
Veľká výzva
Tento projekt bol pre celý tím kolegov veľkou výzvou a zaujímavou skúsenosťou. Náročnú prácu vyvážila potreba riešenia nevyhovujúcej dopravnej obslužnosti v lokalite. Zložitosť projekčných prác a koordináciu všetkých profesií možno priblížiť na viacerých príkladoch – či už rozvíjajúcim sa zastavaným územím, podchádzaním existujúcej trasy VVN, limitnou úrovňou hladiny rieky Svratky, požiadavkami dopravného podniku ohľadom minimalizácie výluk na električkovej trati počas výstavby, zložitými rokovaniami pri inžinierskej činnosti (IČ) a opakovaným zapracovávaním požiadaviek vyplývajúcich z prebiehajúcej IČ, veľkým množstvom existujúcich podzemných IS alebo členitosťou a zložitým delením SO podľa budúcich správcov.
V súčasnosti je inžinierska činnosť už ukončená. S ohľadom na zložitosť stavby a územia, ceny stavebných prác a náročnosť zaistenia výstavby so zachovaním prevádzky na električkovej trati v provizórnej trase je výška predpokladaných stavebných nákladov 615 mil. Kč (približne 25 miliónov eur). K predpokladanému začatiu stavby by malo dôjsť v roku 2026 a stavebná činnosť by mala prebiehať dve stavebné sezóny.
Zdroje
1. Projektová dokumentácia DÚR Bystrc, MÚK Kamenolom, SAGASTA, s.r.o.
Text: Zuzana Biela, Adam Grman (projekt: Zuzana Biela, Vojtěch Zvěřina, Leoš Koudelka), SAGASTA, s.r.o.
Foto: SAGASTA, s.r.o.