Posledné úpravy pred ostrou prevádzkou. Pozrite sa, ako vyzerá električková radiála v Petržalke krátko pred spustením
Prví cestujúci sa ňou mali previesť ku koncu roka 2023. Potom v roku 2024. No prevezú sa ňou až v roku 2025. Hlavné mesto pred dvomi týždňami ohlásilo termín, na ktorý všetci čakali – problémová električková radiála v Petržalke bude spustená 27. júla. Projekt, ktorý sprevádzali viaceré kontroverzie a posuny termínov či výmeny názorov komunálnych politikov, bude už o pár dní v prevádzke. Ako vyzerá trať krátko pred spustením?
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Pre niektorých to môže znieť ako sci-fi, no je to realita. Hlavné mesto spustí prevádzku električkovej radiály v Petržalke v nedeľu 27. júla 2025. Tomuto termínu predchádzali mnohé ďalšie nesplnené dátumy, ale aj pandémia Covid-19, inflácia či ďalšie problémy, ktorými hlavné mesto argumentuje posunutie dátumu spustenia električky. Katastrofické scenáre už ale nehrozia – stomiliónový zámer definitívne prepojí najväčšie sídlisko na Slovensku s centrom mesta.
Posledné týždne prebieha vyvrcholenie snáh o dokončenie trate. Finalizujú sa prístrešky, zastávky, terénne úpravy pozdĺž trate, kladú posledné kúsky dlažieb a odstraňujú sa nedostatky a nedorobky. Okrem fyzických prác na stavbe sa ale uskutočňuje aj posun v povoľovaní, pričom pred dvomi týždňami hlavné mesto získalo jedno z najkľúčovejších – povolenie na predčasné užívanie trate. Prirodzene, až po nadobudnutí právoplatnosti.
Trať dlhú 3,9 kilometra pokrýva až 7 nových bezbariérových zastávok – Chorvátske rameno, Stred, Zrkadlový háj, Gessayova, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor – ale aj 4 mosty, 9 križovatiek či 6 kilometrov segregovaných cyklotrás s parametrami cyklodiaľnice. Cestujúci budú už o niekoľko dní na spoje čakať v 33 moderných prístreškoch a trať obsahuje aj nové prestupné uzly, ktoré spoja električkovú a autobusovú dopravu.
Petržalská radiála je skutočne zelená, o čom svedčí aktuálny stav trate. Väčšinu priestoru koľajísk pokrýva zelený rozchodník s rozlohou 22 755 m², pozdĺž celej trate je vysadených 1 512 stromov, 4 108 m² kríkov a okrem toho pribudla aj nová vozovňa v depe Janíkov dvor. S novou električkou bude napokon prepojený aj megaprojekt Slnečníc, a to chodníkom pre peších. Koniec koncov, z Janíkovho dvora sa cestujúci dostanú do centra mesta len za 12 minút.
Pre najväčšie slovenské sídlisko ide o veľkú výhru, pachuť však zostáva. A to z dôvodu množstva nesplnených termínov, nie najšťastnejšej komunikácie s obyvateľmi počas pandémie Covidu a chaosu so zastavením prác na stavenisku počas inflácie. Svoje spravila aj ostrá výmena názorov medzi primátorom Matúšom Vallom a bývalým starostom Petržalky Jánom Hrčkom, ktorý bol – a stále je – veľkým kritikom tohto projektu.
Na stavbe však budú prebiehať práce aj po začatí prevádzky električky. Skolaudovaná má byť až v roku 2026. Ako ale vyzerá trať krátko pred spustením? To si môžete pozrieť na fotografiách z 30. júna tohto roka.
Ďalšie fotografie zo stavby si môžete pozrieť v priloženej galérii:
Druhá etapa nosného systému MHD, Bratislava – Petržalka
Investor: hlavné mesto SR Bratislava
Stavebník: Združenie NS MHD Petržalka (hlavný člen Aldesa Construcciones Polska, ďalej Aldesa Construcciones S.A.)
Projektant: Združenie Reming Consult
Dĺžka trate: 3,9 km
Rozpočet: 99 015 850 eur
Realizácia: 11/2021 – 07/2025 (termín spustenia prevádzky električky)