Posledné úpravy pred ostrou prevádzkou. Pozrite sa, ako vyzerá električková radiála v Petržalke krátko pred spustením

Partneri sekcie:

Prví cestujúci sa ňou mali previesť ku koncu roka 2023. Potom v roku 2024. No prevezú sa ňou až v roku 2025. Hlavné mesto pred dvomi týždňami ohlásilo termín, na ktorý všetci čakali – problémová električková radiála v Petržalke bude spustená 27. júla. Projekt, ktorý sprevádzali viaceré kontroverzie a posuny termínov či výmeny názorov komunálnych politikov, bude už o pár dní v prevádzke. Ako vyzerá trať krátko pred spustením?

Pre niektorých to môže znieť ako sci-fi, no je to realita. Hlavné mesto spustí prevádzku električkovej radiály v Petržalke v nedeľu 27. júla 2025. Tomuto termínu predchádzali mnohé ďalšie nesplnené dátumy, ale aj pandémia Covid-19, inflácia či ďalšie problémy, ktorými hlavné mesto argumentuje posunutie dátumu spustenia električky. Katastrofické scenáre už ale nehrozia – stomiliónový zámer definitívne prepojí najväčšie sídlisko na Slovensku s centrom mesta.

Posledné týždne prebieha vyvrcholenie snáh o dokončenie trate. Finalizujú sa prístrešky, zastávky, terénne úpravy pozdĺž trate, kladú posledné kúsky dlažieb a odstraňujú sa nedostatky a nedorobky. Okrem fyzických prác na stavbe sa ale uskutočňuje aj posun v povoľovaní, pričom pred dvomi týždňami hlavné mesto získalo jedno z najkľúčovejších – povolenie na predčasné užívanie trate. Prirodzene, až po nadobudnutí právoplatnosti.

Trať dlhú 3,9 kilometra pokrýva až 7 nových bezbariérových zastávok – Chorvátske rameno, Stred, Zrkadlový háj, Gessayova, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor – ale aj 4 mosty, 9 križovatiek či 6 kilometrov segregovaných cyklotrás s parametrami cyklodiaľnice. Cestujúci budú už o niekoľko dní na spoje čakať v 33 moderných prístreškoch a trať obsahuje aj nové prestupné uzly, ktoré spoja električkovú a autobusovú dopravu.

Petržalská radiála je skutočne zelená, o čom svedčí aktuálny stav trate. Väčšinu priestoru koľajísk pokrýva zelený rozchodník s rozlohou 22 755 m², pozdĺž celej trate je vysadených 1 512 stromov, 4 108 m² kríkov a okrem toho pribudla aj nová vozovňa v depe Janíkov dvor. S novou električkou bude napokon prepojený aj megaprojekt Slnečníc, a to chodníkom pre peších. Koniec koncov, z Janíkovho dvora sa cestujúci dostanú do centra mesta len za 12 minút.

Pre najväčšie slovenské sídlisko ide o veľkú výhru, pachuť však zostáva. A to z dôvodu množstva nesplnených termínov, nie najšťastnejšej komunikácie s obyvateľmi počas pandémie Covidu a chaosu so zastavením prác na stavenisku počas inflácie. Svoje spravila aj ostrá výmena názorov medzi primátorom Matúšom Vallom a bývalým starostom Petržalky Jánom Hrčkom, ktorý bol – a stále je – veľkým kritikom tohto projektu.

Na stavbe však budú prebiehať práce aj po začatí prevádzky električky. Skolaudovaná má byť až v roku 2026. Ako ale vyzerá trať krátko pred spustením? To si môžete pozrieť na fotografiách z 30. júna tohto roka.

1Z2A6801
Stav električkovej radiály v Petržalke k 30. júnu 2025 – električkové zastávky Jungmanova | Zdroj: Miro Pochyba
1Z2A6773
Stav električkovej radiály v Petržalke k 30. júnu 2025 – stavebné práce na zastávkach Gessayova v oboch smeroch | Zdroj: Miro Pochyba
1Z2A6778
Stav električkovej radiály v Petržalke k 30. júnu 2025 – väčšinu priestoru koľajísk pokrýva zelený rozchodník s rozlohou 22 755 m², pozdĺž celej trate je vysadených 1 512 stromov a 4 108 m² kríkov | Zdroj: Miro Pochyba
1Z2A6748
Stav električkovej radiály v Petržalke k 30. júnu 2025 – práce na zastávke Zrkadlový háj | Zdroj: Miro Pochyba
1Z2A6747
Stav električkovej radiály v Petržalke k 30. júnu 2025 – práce na zastávke Zrkadlový háj | Zdroj: Miro Pochyba
1Z2A6760
Stav električkovej radiály v Petržalke k 30. júnu 2025 – práce na moste pri Farskom kostole Svätej rodiny | Zdroj: Miro Pochyba
1Z2A6756
Stav električkovej radiály v Petržalke k 30. júnu 2025 – práce na moste pri Farskom kostole Svätej rodiny | Zdroj: Miro Pochyba
1Z2A6740
Stav električkovej radiály v Petržalke k 30. júnu 2025 – pohľad na priecestie i ďalšie práce v okolí trate v blízkosti Jantárovej ulice | Zdroj: Miro Pochyba
1Z2A6737
Stav električkovej radiály v Petržalke k 30. júnu 2025 – na trati prebiehali úpravy zastávok Pajštúnska a inštalovali sa nové moderné prístrešky | Zdroj: Miro Pochyba
1Z2A6785
Stav električkovej radiály v Petržalke k 30. júnu 2025 | Zdroj: Miro Pochyba
1Z2A6802
Stav električkovej radiály v Petržalke k 30. júnu 2025 – v okolí trate sú vyasfaltované chodníky i cyklotrasy, pričom priestoru dominuje zeleň | Zdroj: Miro Pochyba
IL6A8876
Stav električkovej radiály v Petržalke k 30. júnu 2025 – v pozadí sa týči prvý slovenský mrakodrap Eurovea Tower | Zdroj: Miro Pochyba
IL6A8880
Stav električkovej radiály v Petržalke k 30. júnu 2025 – pohľad na trať z mosta Panónskej cesty pri Janíkovom dvore. V pozadí sa nachádza budova Technopolu | Zdroj: Miro Pochyba
IL6A8886
Stav električkovej radiály v Petržalke k 30. júnu 2025 – práce na konečnej zastávke a obratisku Janíkov dvor | Zdroj: Miro Pochyba
IL6A8889
Stav električkovej radiály v Petržalke k 30. júnu 2025 – práce na konečnej zastávke a obratisku Janíkov dvor | Zdroj: Miro Pochyba

Ďalšie fotografie zo stavby si môžete pozrieť v priloženej galérii:

1Z2A6801
1Z2A6783
1Z2A6798
1Z2A6799
1Z2A6773
1Z2A6775
1Z2A6778
1Z2A6747

Druhá etapa nosného systému MHD, Bratislava – Petržalka 

Investor: hlavné mesto SR Bratislava
Stavebník: Združenie NS MHD Petržalka (hlavný člen Aldesa Construcciones Polska, ďalej Aldesa Construcciones S.A.)
Projektant: Združenie Reming Consult
Dĺžka trate: 3,9 km
Rozpočet: 99 015 850 eur
Realizácia: 11/2021 – 07/2025 (termín spustenia prevádzky električky)