Bratislava sa z Vajanského nábrežia poučila. Hlavné mesto zvládlo Dunajskú lepšie, hoci všetkých nepresvedčilo
Rekonštrukcia Dunajskej a ďalších priľahlých ulíc priniesla dramatické zvýšenie štandardu časti historického centra mesta. Mnohé zlepšenia sú citeľné najmä pre peších a cyklistov, ktorí získali rozšírené chodníky, bezpečnejšie priechody aj segregovanú cyklotrasu. Tento výrazný zásah do centra Bratislavy za jeden milión eur ale opäť priniesol rozporuplné diskusie časti verejnosti, ktorá túto rekonštrukciu – podobne ako pri Vajanského nábreží – kritizuje.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Zo zanedbanej časti Bratislavy mestská trieda 21. storočia
O rozsiahlej obnove Dunajskej a ďalších priľahlých ulíc sme nedávno napísali detailný článok. Poukázali sme na viaceré zmeny v tejto lokalite, ktoré postupne smerovali k dokončeniu. Dnes predstavil takmer hotovú rekonštrukciu primátor Matúš Vallo, viceprimátorka Tatiana Kratochvílová, starosta Ružinova Martin Chren, ale aj vicestarosta Starého Mesta Erik Illéš, a to na mieste bývalého stánku s kebabom. Ten bol totiž rekonštrukciou odstránený.
„Stojíme na mieste, kde stál kebab stánok, v ktorom by ste si však jedlo už desať rokov nekúpili. Bola to ruina, ktorá znečisťovala naše mesto. Pravdepodobne ho nenahradíme iným stánkom,” povedal v úvode tlačovej konferencie primátor Bratislavy Matúš Vallo. Odstránené však boli aj mnohé ďalšie nedostatky, ktoré trápili Dunajskú ulicu, Ulicu 29. augusta, začiatok Mlynských nív či frekventovanú križovatku Mlynský nivy – Karadžičova.
Matúš Vallo najskôr rekapituloval: „Pred necelými piatimi mesiacmi sme ohlásili štart pomerne veľkého projektu s názvom bezpečnejšia Dunajská a Mlynské nivy. Ciele, ktoré sme si stanovili, sa nám podarilo splniť a dnes tu môžem predstaviť konkrétne zmeny.”
Primátor následne poukázal na vybudovanie nového priechodu pre chodcov na križovatke Mlynské nivy – Karadžičova, ktorý tu chýbal, ale aj na novú segregovanú cyklotrasu z Dunajskej ulice až po začiatok Mlynských nív a spomenutú rušnú križovatku. Na začiatku Mlynských nív bola vymenená vozovka a úpravy v tejto časti nadviazali na vydláždenie chodníkov hlavným mestom z roku 2022.
„Základom bolo zjednosmerniť Dunajskú od križovatky s Rajskou až po Mlynské nivy, spolu s tým sme však urobili ďalšie dôležité zmeny. Pred základnou školou a gymnáziom s vyučovacím jazykom maďarským sme vybudovali nový parkovací pás vrátane miest na krátkodobé zastavenie áut pre rodičov detí. Priechod pre chodcov pri tejto škole sme presunuli do bezpečnejšej polohy, aby autá nevchádzali do areálu školy a zároveň sme ho debarierizovali,” povedal primátor.
Vytvorený bol aj nový vyvýšený priechod pre chodcov pri bábkovom divadle, v celom riešenom úseku je opravený povrch vozovky, vydláždený a rozšírený bol pôvodne úzky chodník na Lazaretskej po križovatku s Ulicou 29. augusta. Pribudla zeleň, nový mobiliár a zrealizovaná bola aj nová obojsmerná a segregovaná cyklotrasa.
Zásahy sa dotkli aj Ulice 29. augusta, ktorej vozovka získala nový povrch, vydláždené boli chodníky a mesto rozšírilo jazdný pruh určený na obiehanie vozidiel čakajúcich na ľavé odbočenie na Cintorínsku. Táto rekonštrukcia sa teda napojila na už zrealizované úpravy pri Medickej záhrade, ktoré hlavné mesto uskutočnilo v roku 2023.
Starý asfalt pripomína, že práce sa nekončia
Pri prechádzaní Dunajskou si však pozorný obyvateľ všimne, že na ulici neboli vydláždené všetky chodníky. Príkladom je ten pri parku, ktorý stále pokrýva starý asfalt, aj ten na protiľahlej strane, ktorý má zase starú dlažbu. Chodník v smere do historického centra po Lazaretskú ulicu taktiež pokrýva starý asfalt a od Lazaretskej po Klemensovu stará dlažba.
„Zvyšné chodníky vydláždime postupne. Projekt rekonštrukcie Dunajskej ulice trvá štyri roky. Začali sme od Štúrovej ulice, minulý rok sme urobili ďalší úsek a dnes ďalší. Je to štvorročné úsilie a chýbajú nám ešte dva úseky, ktoré potrebujeme dokončiť,” vyjadril sa pre ASB Matúš Vallo. Otázkou je aj Cintorínska ulica, ktorá má v blízkom čase prejsť rekonštrukciou. „V tejto fáze sa obnova dotkne len vozovky,” vysvetlil primátor.
Kritika podľa vzoru Vajanského nábrežia
Finančné náklady na projekt bezpečnejšia Dunajská a Mlynské nivy sú na úrovni jedného milióna eur. Rekonštrukcia patrí medzi najväčšie zásahy do verejného priestoru v centre za posledné roky, pričom podobne vysoký štandard verejného priestoru je pre Bratislavu skôr výnimkou. Aj napriek tomu sa v poslednom období začala opakovať situácia, aká vznikla v roku 2023 na Vajanského nábreží – a teda rekonštrukciu Dunajskej začala časť verejnosti kritizovať.
Pred začiatkom obnovy hlavné mesto uskutočnilo participáciu s obyvateľmi, počas ktorej Matúš Vallo priblížil projekt dotknutej verejnosti. Mesto komunikuje, že až 74 percent ľudí vnímalo upokojenie a spomalenie dopravy na tejto ulici ako dôležitý krok k zlepšeniu kvality štvrte. Primátor Bratislavy rovnako na tomto stretnutí s obyvateľmi povedal, že ak budú výrazne proti, rekonštrukciu neurobia.
To sa však neudialo, keďže sa obnova ulíc uskutočnila. Aj napriek tomu sa niektorí občania k projektu vyjadrujú mimoriadne kriticky. Prekáža im najmä široká segregovaná cyklotrasa, ktorú považujú za zbytočnú, ale aj málo parkovacích miest, prekážajú im kolóny a problém vidia aj pri chýbajúcom pruhu pre autá, na mieste ktorého vznikla cyklotrasa. Ide teda o podobné až identické názory ako pri kauze Vajanského nábrežia.
Pred pár dňami bolo zverejnené video s kolónami áut na Dunajskej ulici, pod ktorým sa strhla vlna kritiky, ale aj spŕška vulgarizmov. Podľa dostupných informácií bola táto kolóna spôsobená nefunkčnými semaformi a dopravu na mieste riadili policajti. Primátor dnes na tlačovej konferencii argumentoval, že vodičovi trolejbusu spadlo trolejové vedenie, dôsledkom čoho vznikli kolóny.
Pred pár dňami zase došlo k dopravnej nehode cyklistu s automobilom, viceprimátorka Tatiana Kratochvílová uviedla, že dôvodom bolo ignorovanie prednosti v jazde vodiča cyklistovi. Nehoda sa však neuskutočnila na novozrekonštruovanom úseku, ale na úseku bližšie k Štúrovej ulici.
Pod príspevkom na sociálnej sieti pred časom jeden z komentujúcich uviedol, že združenie (pravdepodobne obyvateľov z priľahlého okolia, pozn. red.) dalo na súd riešenie Dunajskej ulice. Hlavné mesto však nemá o súdnom spore žiadne informácie, čo pre ASB potvrdil primátor Matúš Vallo na dnešnej tlačovej konferencii.
Poučenie z Vajanského nábrežia
Hlavné mesto sa po kauze Vajanského nábrežia poučilo. Pri projekte obnovy Dunajskej ulice a Mlynských nív pristúpilo k transparentnej a včasnej komunikácii. Zmeny predstavilo obyvateľom pred začiatkom prác, iniciovalo verejné diskusie a konzultácie a reagovalo na pripomienky verejnosti.
Zámer rekonštrukcie komunikovalo aj prostredníctvom sociálnych sietí – videí, grafických vizualizácií a vysvetlení. Informovanie neprebiehalo len pred samotnou rekonštrukciou, ale aj počas nej a po jej ukončení, čo výrazne prispelo k pochopeniu a prijatiu zmien zo strany ďalšej časti verejnosti.
Čo je však rovnako dôležité – mesto sa nezľaklo. Nezostalo paralyzované strachom z negatívnej verejnej reakcie, ktorú si zažilo pri Vajanskom nábreží. Naopak, pokračovalo v napĺňaní svojej vízie kvalitného verejného priestoru. Strach z kontroverzie by totiž bol dôkazom nebezpečného vplyvu nepodloženej kritiky na rozhodovaní vedenia mesta. Hlavné mesto však ukázalo, že aj napriek tlaku dokáže zrealizovať podobne rozsiahly projekt lepšie.
Po Dunajskej ulici prídu na rad Kramáre
Mesto chce v iniciatíve rekonštrukcie verejných priestorov pokračovať a zameria sa na Kramáre. Konkrétne pôjde o priestor medzi nemocnicami. Nachádza sa tu Národný ústav detských chorôb, Nemocnica s poliklinikou Ladislava Dérera, ale aj Slovenská zdravotnícka univerzita. Vyššie na ulici Pod Krásnou hôrkou je zase Národný ústav srdcových a cievnych chorôb.
Detaily na tlačovej konferencii nezazneli, pravdepodobne však pôjde o zlepšenie ulice Limbová, ktorá je dnes zaťažená dopravou, ale aj parkujúcimi autami. Prechádza tu množštvo ľudí, či už na vyšetrenia do nemocníc, alebo do priestorov Slovenskej zdravotníckej univerzity. Kedy by sa mohlo s rekonštrukciou začať, zatiaľ taktiež nie je známe.
Hlavné mesto však bude pokračovať aj v okolí Dunajskej. V najbližšom čase príde na rad Cintorínska ulica, kde je na viacerých miestach prepadnutá vozovka a územie je v technicky veľmi zlom stave. Kedy sa dočkáme vydláždenia chýbajúcich úsekov Dunajskej, je dnes otázne.
Rekonštrukcia Dunajská ulica a Mlynské nivy, Bratislava-Staré Mesto
Investor: Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
Rozpočet: 1 milión eur
Reralizácia: 04/2025 – 07/2025
Stav: realizuje sa