
Rezort dopravy chce rozhýbať strategické investície. Okrem cestných a železničných projektov peniaze dostanú aj nemocnice
Investície, ktoré boli veľmi dôležité pre štát, najprv upravoval zákon o významných investíciách z roku 2021, ale bol v podstate nevykonateľný. Preto sa nové vedenie rezortu dopravy po voľbách v roku 2023 rozhodlo, že pôjde cestou nového právneho predpisu, ktorý zrýchli prípravu a realizáciu takýchto stavieb.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Navyše, v čase prípravy zákona hrozila Slovensku aj žaloba za netransponovanie európskej legislatívy o zefektívňujúcich opatreniach na dosiahnutie pokroku pri výstavbe transeurópskej dopravnej siete TENT-T. Jasný a predvídateľný plán verejných investícií je dôležitý pre štátny rozpočet a stavebný sektor, ktorý si potrebuje dlhodobo pripraviť kapacity.
Zákon č. 142/2024 o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je po schválení v parlamente platný od 28. júna 2024 a otvoril celý proces. Návrhy posúdi vláda a po kladnej odozve im udelí štatút strategickej investície. Vládny kabinet odsúhlasil veľký balík strategických investícií v júli 2024.
Okrem cestných a železničných projektov ho získali aj projekty dvoch nemocníc z dielne rezortu zdravotníctva – výstavba Fakultnej nemocnice s poliklinikou F. D. Roosevelta Banská Bystrica a výstavba Univerzitnej nemocnice sv. Martina a projekt rozvoja a modernizácie Fakultnej nemocnice s poliklinikou J. A. Reimana Prešov z ministerstva obrany.
Minister dopravy Jozef Ráž pri tejto významnej príležitosti povedal, že všetky úseky, ktoré sú schválené, sú súčasťou európskych dopravných koridorov TEN-T. „Smernica Európskej únie priamo označila, že majú byť pripravené formou strategickej investície, aby boli skrátené prípravné procesy. Udelenie štatútu strategickej investície predchádzalo prijatie zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, ktorý je platný od 28. júna 2024.
Rezort zaznamenal od stavebného sektora na tento zákon prevažne pozitívne reakcie. Túto legislatívu už pri jej príprave priebežne komunikoval s viacerými záujmovými organizáciami, ako je Združenie miest a obcí Slovenska, Únia miest Slovenska, ale aj so Zväzom stavebných podnikateľov Slovenska. Aby sa naplnili očakávania od legislatívy, je podľa Ministerstva dopravy SR potrebná spolupráca a podpora od okresných úradov, ktoré sú zásadným prvkom pri skrátení procesu vydávania povolení.
Časopis ASB položil Ministerstvu dopravy SR otázku, ako pomáha zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete zrýchliť ich prípravu a realizáciu v konkrétnych oblastiach:
Stavebné konanie
Zákonom sa jednotlivými procesnými postupmi znižuje lehota na samotné vybavenie stavebného povolenia. To je priamo pretavené napríklad v skutočnosti, že povinné prílohy žiadosti o stavebné povolenie, ktorými sú rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia, súhlasy, posúdenia alebo iné opatrenia dotknutých orgánov štátnej správy a obce, môže stavebník dokladať v priebehu už začatého konania.
Samotné stavebné konanie sa môže začať aj bez dokladov preukazujúcich vzťah k pozemku, ak je začaté vyvlastňovacie konanie. Zároveň je skrátená lehota na začatie stavebného konania. Účastníci konania, ktorí odvodzujú svoje postavenie od zákona EIA, môžu namietať iba nesúlad žiadosti o stavebné povolenie s rozhodnutím podľa zákona EIA.
Vyvlastnenie
Účelom tohto zákona bolo najmä skrátenie konaní týkajúcich sa vyvlastňovacieho, stavebného konania či kolaudačného konania, samozrejme, v súlade s požiadavkami vyplývajúcimi z Ústavy SR, ktorá garantuje práva účastníkov konania.
Zákon neprekračuje medze, ktoré už v slovenskom právnom poriadku boli nastavené, a preto v zásade preberá už existujúce právne inštitúty, ktoré už prešli aj súdnym prieskumom, ako napríklad predbežná držba. Stavebný trh sa v dnešnej dobe vyrovnáva predovšetkým s týmito problémami. Dlhé povoľovacie procesy mu neumožňovali efektívny výkon na trhu.
Ustanovuje sa možnosť skrátenia vyvlastňovacieho konania, a to možnosťou vydania medzitýmneho rozhodnutia, ktoré výrazne skráti lehotu na začatie stavby. Z aplikačnej praxe vyplynulo, že najčastejší problém býva vo výške náhrady a nie samotné vyvlastnenie. Zároveň sa zjednodušujú podmienky podania žiadosti o vydanie stavebného povolenia.
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA)
Jedným z takýchto procesov je aj proces EIA, ktorého dĺžka bola v mnohých prípadoch predlžovaná zo špekulatívnych dôvodov. Samozrejme, vo väčšine prípadov sa ukázalo takéto zdržovanie ako neopodstatnené, avšak príslušný správny orgán bol povinný sa vždy takýmito pripomienkami zaoberať, a to aj opakovane.
Osobitnou úpravou dochádza iba ku skracovaniu lehôt, avšak iba na strane príslušného orgánu, nie na strane občana.
Verejné obstarávanie
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR pripravilo novelu zákona o verejnom obstarávaní, vďaka ktorej veríme, že sa podarí zrýchliť procesy, odbúrať nadmernú byrokraciu a podporiť subjekty zodpovedné za verejné obstarávanie.
Novela zákona by mala priniesť zmeny limitov pre jednotlivé postupy verejného obstarávania, odstránenie tzv. goldplatingu, navrhuje vypustiť inštitút žiadosti o nápravu a upravuje pokuty.
S urýchlením procesov z pohľadu zákona o strategických investíciách súvisí v oblasti verejného obstarávania zriadenie pozície podpredsedu Úradu pre verejné obstarávanie pre strategické investície. Má to zabezpečiť urýchlenie konaní aj odvolaní.
Spoločné konanie
Spoločnými konaniami v zmysle tohto zákona je možnosť spojenia stavebného konania a vyvlastňovacieho konania. Rovnako zákon umožňuje pri strategických investíciách zlúčenie kolaudačného konania s konaním o zmene stavby pred jej dokončením.