Strategické investície

Rezort dopravy chce rozhýbať strategické investície. Okrem cestných a železničných projektov peniaze dostanú aj nemocnice

Partneri sekcie:

Investície, ktoré boli veľmi dôležité pre štát, najprv upravoval zákon o významných investíciách z roku 2021, ale bol v podstate nevykonateľný. Preto sa nové vedenie rezortu dopravy po voľbách v roku 2023 rozhodlo, že pôjde cestou nového právneho predpisu, ktorý zrýchli prípravu a realizáciu takýchto stavieb.

Navyše, v čase prípravy zákona hrozila Slovensku aj žaloba za netransponovanie európskej legislatívy o zefektívňujúcich opatreniach na dosiahnutie pokroku pri výstavbe transeurópskej dopravnej siete TENT-T. Jasný a predvídateľný plán verejných investícií je dôležitý pre štátny rozpočet a stavebný sektor, ktorý si potrebuje dlhodobo pripraviť kapacity.

Zákon č. 142/2024 o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je po schválení v parlamente platný od 28. júna 2024 a otvoril celý proces. Návrhy posúdi vláda a po kladnej odozve im udelí štatút strategickej investície. Vládny kabinet odsúhlasil veľký balík strategických investícií v júli 2024.

Okrem cestných a železničných projektov ho získali aj projekty dvoch nemocníc z dielne rezortu zdravotníctva – výstavba Fakultnej nemocnice s poliklinikou F. D. Roosevelta Banská Bystrica a výstavba Univerzitnej nemocnice sv. Martina a projekt rozvoja a modernizácie Fakultnej nemocnice s poliklinikou J. A. Reimana Prešov z ministerstva obrany.

Minister dopravy Jozef Ráž pri tejto významnej príležitosti povedal, že všetky úseky, ktoré sú schválené, sú súčasťou európskych dopravných koridorov TEN-T. „Smernica Európskej únie priamo označila, že majú byť pripravené formou strategickej investície, aby boli skrátené prípravné procesy. Udelenie štatútu strategickej investície predchádzalo prijatie zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, ktorý je platný od 28. júna 2024.

Železnice mapa
Železničné úseky, ktoré sa dočkajú modernizácie | Zdroj: MD SR

Rezort zaznamenal od stavebného sektora na tento zákon prevažne pozitívne reakcie. Túto legislatívu už pri jej príprave priebežne komunikoval s viacerými záujmovými organizáciami, ako je Združenie miest a obcí Slovenska, Únia miest Slovenska, ale aj so Zväzom stavebných podnikateľov Slovenska. Aby sa naplnili očakávania od legislatívy, je podľa Ministerstva dopravy SR potrebná spolupráca a podpora od okresných úradov, ktoré sú zásadným prvkom pri skrátení procesu vydávania povolení.

Časopis ASB položil Ministerstvu dopravy SR otázku, ako pomáha zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete zrýchliť ich prípravu a realizáciu v konkrétnych oblastiach:

Stavebné konanie

Zákonom sa jednotlivými procesnými postupmi znižuje lehota na samotné vybavenie stavebného povolenia. To je priamo pretavené napríklad v skutočnosti, že povinné prílohy žiadosti o stavebné povolenie, ktorými sú rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia, súhlasy, posúdenia alebo iné opatrenia dotknutých orgánov štátnej správy a obce, môže stavebník dokladať v priebehu už začatého konania.

Samotné stavebné konanie sa môže začať aj bez dokladov preukazujúcich vzťah k pozemku, ak je začaté vyvlastňovacie konanie. Zároveň je skrátená lehota na začatie stavebného konania. Účastníci konania, ktorí odvodzujú svoje postavenie od zákona EIA, môžu namietať iba nesúlad žiadosti o stavebné povolenie s rozhodnutím podľa zákona EIA.

Vyvlastnenie

Účelom tohto zákona bolo najmä skrátenie konaní týkajúcich sa vyvlastňovacieho, stavebného konania či kolaudačného konania, samozrejme, v súlade s požiadavkami vyplývajúcimi z Ústavy SR, ktorá garantuje práva účastníkov konania.

Zákon neprekračuje medze, ktoré už v slovenskom právnom poriadku boli nastavené, a preto v zásade preberá už existujúce právne inštitúty, ktoré už prešli aj súdnym prieskumom, ako napríklad predbežná držba. Stavebný trh sa v dnešnej dobe vyrovnáva predovšetkým s týmito problémami. Dlhé povoľovacie procesy mu neumožňovali efektívny výkon na trhu.

Ustanovuje sa možnosť skrátenia vyvlastňovacieho konania, a to možnosťou vydania medzitýmneho rozhodnutia, ktoré výrazne skráti lehotu na začatie stavby. Z aplikačnej praxe vyplynulo, že najčastejší problém býva vo výške náhrady a nie samotné vyvlastnenie. Zároveň sa zjednodušujú podmienky podania žiadosti o vydanie stavebného povolenia.

Diaľnice mapa
Investície do cestnej infraštruktúry | Zdroj: MD SR

Posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA)

Jedným z takýchto procesov je aj proces EIA, ktorého dĺžka bola v mnohých prípadoch predlžovaná zo špekulatívnych dôvodov. Samozrejme, vo väčšine prípadov sa ukázalo takéto zdržovanie ako neopodstatnené, avšak príslušný správny orgán bol povinný sa vždy takýmito pripomienkami zaoberať, a to aj opakovane.

Osobitnou úpravou dochádza iba ku skracovaniu lehôt, avšak iba na strane príslušného orgánu, nie na strane občana.

Verejné obstarávanie

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR pripravilo novelu zákona o verejnom obstarávaní, vďaka ktorej veríme, že sa podarí zrýchliť procesy, odbúrať nadmernú byrokraciu a podporiť subjekty zodpovedné za verejné obstarávanie.

Novela zákona by mala priniesť zmeny limitov pre jednotlivé postupy verejného obstarávania, odstránenie tzv. goldplatingu, navrhuje vypustiť inštitút žiadosti o nápravu a upravuje pokuty.

S urýchlením procesov z pohľadu zákona o strategických investíciách súvisí v oblasti verejného obstarávania zriadenie pozície podpredsedu Úradu pre verejné obstarávanie pre strategické investície. Má to zabezpečiť urýchlenie konaní aj odvolaní.

Spoločné konanie

Spoločnými konaniami v zmysle tohto zákona je možnosť spojenia stavebného konania a vyvlastňovacieho konania. Rovnako zákon umožňuje pri strategických investíciách zlúčenie kolaudačného konania s konaním o zmene stavby pred jej dokončením.