Odborníci hľadali riešenia pre bezpečnejšiu dopravu na konferencii BECEP 2025
Zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, nové technológie, legislatíva aj medzinárodné skúsenosti boli hlavnými témami konferencie BECEP 2025, ktorá sa konala 24. až 26. septembra na Štrbskom Plese. Podujatie s viac ako 130 účastníkmi z viacerých krajín potvrdilo svoj význam ako najdôležitejšie fórum v oblasti dopravnej bezpečnosti na Slovensku.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
V dňoch 24. až 26. septembra 2025 sa v hoteli na Štrbskom Plese uskutočnila odborná konferencia BECEP 2025, ktorá je už dlhodobo etablovaná ako najvýznamnejšie fórum
v oblasti bezpečnosti cestnej premávky na Slovensku. Podujatie organizovala Pobočka Slovenskej cestnej spoločnosti pri Slovenskej správe ciest v spolupráci so Slovenskou správou ciest a pod záštitou Ministerstva dopravy SR.
Konferencia mala medzinárodný charakter a privítala viac ako 130 účastníkov zo Slovenska, Českej republiky, Nemecka a Švajčiarska. Tak ako aj minulý rok sa tejto významnej konferencie zúčastnil aj hosť z Mexika. Účasť prijali aj odborníci z akademickej sféry, štátnej správy, samosprávy, ako aj zástupcovia výrobných
a dodávateľských spoločností.
Program konferencie
Prvý blok konferencie sa venoval okrem úvodných príhovorov hostí aj legislatívnym otázkam a prípadovým štúdiám zo zahraničia. Vystúpili experti, ktorí analyzovali aktuálne zmeny v Zákone č. 8/2009 o cestnej premávke v znení neskorších predpisov a ich praktické dopady.
Mimoriadne zaujímavá bola prezentácia prípadovej štúdie z Mexika, ktorá ukázala prístup k riešeniu dopravnej bezpečnosti v odlišných podmienkach. Pozornosť vzbudili aj témy týkajúce sa mobility osôb so zrakovým postihnutím, kde sa predstavili nové technológie podporujúce bezpečný pohyb chodcov, a SOS systémy inštalované v tuneloch.
Druhý blok bol zameraný na praktické skúsenosti s profesionálnymi dopravnými informáciami a bezpečnostnými auditmi. Prezentované boli postupy a výsledky cestných technických kontrol, ktoré sú dôležitým nástrojom pre zvyšovanie bezpečnosti na cestnej sieti. Prednášajúci sa venovali aj problematike presnosti radarových zariadení a ich vplyvu na vynucovanie najvyššej povolenej rýchlosti.
Zaujala téma pasívnej bezpečnosti na pozemných komunikáciách, kde boli predstavené najnovšie poznatky o účinnosti bezpečnostných prvkov. Osobitnú pozornosť vzbudil príspevok o monitorovaní líniových stavieb ako súčasti kritickej infraštruktúry, ktorý ukázal možnosti využitia moderných senzorov a s tým spojenej digitalizácie celého procesu.
Tretí blok priniesol prezentácie zamerané na realizáciu sanácií skalných brál
a zabezpečovanie rizikových svahov. Detailne boli rozobraté bezpečnostné zariadenia
v tuneloch, ich prevádzka a údržba, ako aj nový zvodidlový systém navrhnutý pre projekt rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna.
Účastníci ocenili príspevky o technologických trendoch, ako je komunikácia C2X medzi vozidlami a infraštruktúrou, ktorá prináša nové možnostiv oblasti prevencie nehôd. Predstavené boli aj aplikácie umelej inteligencie pre hodnotenie rizík a prediktívne riadenie bezpečnosti cestnej premávky.
Štvrtý blok konferencie sa sústredil na aplikáciu moderných technológií v riadení bezpečnosti na diaľniciach a cestách I. triedy. Diskutovalo sa o stave vozoviek a mostov, o efektívnosti diaľničnej patroly a jej prínose pre rýchle riešenie incidentov.
Zazneli príspevky o skúsenostiach s bezpečnostnými opatreniami na slovenských diaľniciach a o možnostiach, ako ďalej zvyšovať úroveň pasívnej a aktívnej bezpečnosti. Záver bloku patril panelovej diskusii, v ktorej odborníci z rôznych oblastí hľadali spoločné riešenia pre budúci rozvoj bezpečnej dopravnej infraštruktúry.
Piaty blok, ktorý prebiehal v záverečný deň konferencie, bol venovaný témam zameraným na bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Prednášajúci prezentovali projekty dopravnej výchovy a preventívne kampane, ktoré sa realizujú v školách a komunitách.
Súčasťou programu bolo aj štatistické vyhodnocovanie ukazovateľov bezpečnosti cestnej premávky, čo poskytlo dôležité dáta pre ďalšie strategické rozhodnutia. Pozornosť vzbudila metodika posudzovania železničných priecestí a odporúčania pre zvýšenie bezpečnosti na týchto kritických bodoch dopravnej infraštruktúry.
Na záver boli predstavené opatrenia na zvýšenie pasívnej bezpečnosti na rekonštruovaných úsekoch ciest v Bratislavskom samosprávnom kraji.
Konferencia BECEP 2025 potvrdila aj tento rok svoj význam ako kľúčové odborné fórum pre oblasť bezpečnosti cestnej premávky na Slovensku. Výmena skúseností, prezentácia najnovších trendov a otvorená diskusia medzi odborníkmi zo Slovenska i zahraničia priniesla nové impulzy pre ďalšie zvyšovanie úrovne bezpečnosti na našich cestách.
Organizátori poďakovali všetkým účastníkom, partnerom konferencie a prednášajúcim za ich prínos a podporu. Tešíme sa na vašu účasť na jubilejnom 20. ročníku konferencie v roku 2026.
Ing. Daniela Čanigová, Slovenská správa ciest, vedúca odboru technickej normalizácie a hospodárenia s cestnou sieťou, predsedníčka Pobočky Slovenskej cestnej spoločnosti pri Slovenskej správe ciest, doktorandka, Stavebná fakulta, Žilinskej univerzity v Žiline.
Zdroj: PR článok Slovenská správa ciest