Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Hodnotenie spoľahlivosti a zostatkovej životnosti predpätých konštrukcií a mostov sa hlavne vo svetle niektorých nedávnych mimoriadnych udalostí stáva čoraz dôležitejším. Problematické predpäté mostné konštrukcie prvej generácie sú v prevádzke už viac ako šesťdesiat rokov, a tak je znalosť aktuálneho stavu ich predpätia základným vstupom pri každom statickom prepočte.

V marci 2019 rozviazala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zmluvu s taliansko-slovenským zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, združením Salini Impregilo – Dúha. Verejnú súťaž na naprojektovanie a realizáciu kompletného technologického vybavenia tunela Višňové a informačného systému diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala vrátane záručného servisu (ďalej „technologického vybavenia“) v podmienkach žltého FIDIC-u uverejnila následne koncom júla 2022. Otváranie ponúk sa uskutočnilo začiatkom marca 2023.

Časopis Inžinierske stavby -

Ilava má nový most cez Vážsky kanál. Nahradil pôvodný most v havarijnom stave, ktorému hrozilo zrútenie. Niekoľko tonový kolos pokladal špeciálny žeriav, ktorý doviezlo viac ako 40 kamiónov. Keďže most pripomína most Apollo v Bratislave, domáci ho tak začali volať.

redakcia ASB -

AMBERG Engineering Slovakia, s.r.o. pôsobí na slovenskom trhu už viac ako 21 rokov. Hoci naše sesterské firmy zo švajčiarskej skupiny AMBERG sa špecializujú takmer výlučne na projektovanie a dozorovanie tunelov a iných podzemných stavieb, zameranie AMBERG Engineering na Slovensku je podstatne širšie a pokrýva celé spektrum či už inžinierskych alebo pozemných stavieb.

Pri projekte priehrady Spitallamm vo švajčiarskych Alpách využíva spoločnosť Doka opäť svoje dlhoročné odborné znalosti a skúsenosti z oblasti výstavby priehrad. Projekt v zložitých stavebných podmienkach si vyžaduje výnimočné stavebné riešenia a služby šité na mieru. Na novú priehradu s dvojitým oblúkom sa použije približne 220 000 m3 betónu, a to v kombinácii s debnením od spoločnosti Doka.

Dĺžka diaľničného úseku je 12,536 km, súčasťou trasy je aj 25 mostov (z toho 17 je na diaľnici, tri sú nadjazdy, dva mosty sú železničné, jeden most je provizórny a buduje sa nadchod pre zver). V článku približujeme dva z nich vrátane najdlhšieho diaľničného mosta na danom úseku.

Časopis Inžinierske stavby -

V bratislavskej lokalite Vlčie hrdlo plánuje investor WIN – Port Invest vybudovať trimodálny dopravný uzol so zázemím vrátane ubytovania pod názvom HARBOUR PARK, ktorý doplní alebo nahradí súčasný Zimný prístav. Takto sa môže využiť napríklad ako marína. Nový prístav zintegruje lodnú, cestnú a železničnú dopravu. Výstavba bude mať viac etáp a v poplatku za rozvoj dostane Ružinov cca 13 mil. eur.

Monika Voleková -

Výstavbou diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité spolu s priľahlou križovatkou Svrčinovec sa zúžil a obmedzil prirodzený biokoridor pre zver lokalizovanú v okolí obce Svrčinovec. Projekt D3 Zelený most Svrčinovec vznikol s cieľom zachovať nadregionálny terestrický biokoridor. Na vytvorenie premostenia bolo potrebné založiť navrhované objekty a zabezpečiť výkopy pomocou prác špeciálneho zakladania.

Spoločnosť PORR, s. r. o., divízia špeciálneho zakladania, dokázala v náročnom období poznačenom rôznymi vplyvmi zrealizovať niekoľko zaujímavých stavieb na Slovensku a v Českej republike. Na Slovensku možno spomenúť projekt D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové alebo projekt rozšírenia diaľnice D1 Triblavina – Bratislava. V Českej republike možno vyzdvihnúť projekt I/16 Nová Paka, obchvat, kde bola nasadená najväčšia vrtná súprava na zakladanie mostného objektu. K týmto projektom možno prirátať nespočetné množstvo zakladania pozemných stavieb či zabezpečovanie svahov rôznymi technológiami.

Článok opisuje geotechnické riešenia použité na diaľnici D3 v úseku Čadca, Bukov – Svrčinovec, ktorý bol uvedený do prevádzky na konci roku 2020. Diaľnica je v danom úseku trasovaná v koridore, ktorý prechádza husto zastavanými časťami územia s množstvom inžinierskych sietí a v tesnej blízkosti železničnej trate, čo si vyžiadalo v niektorých častiach tohto úseku rôzne výškové vedenie pre jednotlivé jazdné pásy diaľnice. To sa dosiahlo použitím rôznych typov a kombinácií geotechnických konštrukcií.

Úsek R4, severný obchvat Prešova, II. etapa, tvorí časť dopravnej siete Európskej únie TEN-T, ktorá je súčasťou medzinárodného európskeho ťahu E 371 v smere zo severu na juh. Realizáciou tejto etapy sa prepojí diaľnica D1 a budúca rýchlostná cesta R4 Kapušany – Giraltovce, čím sa výrazne odľahčí doprava v meste Prešov. Realizovaný úsek ušetrí 7 minút jazdy.