Najväčší železničný uzol v Poľsku získal novú podobu po rozsiahlej modernizácii
Budimex, líder poľského stavebného trhu, ktorý na Slovensku realizuje aj kľúčové prepojenie diaľnic D1 a D4 pri Bratislave, získal kolaudačné rozhodnutie a odovzdal do prevádzky zmodernizovanú stanicu Warszawa Zachodnia. Ide o jeden z najväčších železničných projektov v Poľsku za posledné desaťročia. Výstavba prebiehala na území s rozlohou viac ako 70 hektárov, v úseku s dĺžkou 5 kilometrov, kde sa križuje 14 železničných tratí.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Najväčší železničný uzol v krajine – stanica Varšava Západ – získal
po komplexnej modernizácii úplne novú podobu. Stanica denne odbaví až
60-tisíc cestujúcich a takmer 1 400 vlakov. Nový koľajový systém s dĺžkou vyše 35 kilometrov zahŕňa 137 výhybiek a stovky prvkov riadenia železničnej dopravy – od 191 návestidiel až po takmer 580 informačných tabúľ.

„Výstavba stanice Warszawa Zachodnia je ukážkou úspešnej realizácie s kľúčovým významom pre rozvoj krajiny. Ide o jednu z najdôležitejších infrastrukturných investícií posledných rokov – projekt, ktorý posilňuje chrbtovú kosť poľského dopravného systému a na dlhé roky zvyšuje bezpečnosť a komfort cestovania,” priblížil Artur Popko, predseda predstavenstva Budimex SA.
Kľúčovým prvkom modernizácie bola nová úroveň prvého podzemného podlažia, teda podchod so šírkou 63 metrov – priestor natoľko veľký, že by sa doň zmestil aj Boeing 737. Na výstavbe pracovalo priemerne 600 ľudí a 160 kusov techniky denne, v najrušnejších fázach až 700 pracovníkov a 250 strojov. Pri výstavbe použili viac ako 92-tisíc metrov kubických betónu a 11 500 ton výstuže.

Nová infraštruktúra zahŕňa deväť moderných nástupíšť plne prispôsobených aj osobám so zníženou mobilitou. Každé nástupište je spojené s podchodom výťahmi a eskalátormi, čo uľahčuje pohyb cestujúcim s bicyklami či kočíkmi. Celková plocha nástupíšť je 35-tisíc metrov štvorcových. Popri nich vznikla aj nová staničná budova s priestrannou hlavnou halou a modernou obchodno-servisnou pasážou, v ktorej budú umiestnené obchody a reštaurácie.

Projekt od začiatku počítal s princípmi udržateľnosti. Stanica je vybavená fotovoltickou inštaláciou s plochou presahujúcou 8-ticíc metrov štvorcových, ktorá dokáže pokryť približne 30 percent spotreby elektrickej energie objektu. Okolie dopĺňa takmer stovka nových stromov a vyše 4-tisíc kríkov, čo ešte väčšmi zvýrazňuje ekologický charakter celej investície.
„Modernizovaná Warszawa Zachodnia už nie je len železničnou stanicou, ale multifunkčným moderným dopravným a servisným uzlom. Sme hrdí na to, že Budimex spolu s Mostostal Kraków a partnermi realizoval projekt takého strategického významu pre hlavné mesto aj celú krajinu. Vďaka tomu majú cestujúci k dispozícii bezpečný, funkčný a komfortný objekt spĺňajúci štandardy 21. storočia,“ uviedol Maciej Olek, člen predstavenstva spoločnosti Budimex a riaditeľ úseku železničného, energetického a priemyselného staviteľstva.

Po modernizácii sa západná stanica stáva nielen novou vizitkou modernej Varšavy, ale aj jednou z technologicky najvyspelejších železničných staníc
v regióne. Celková hodnota investície dosiahla 2,7 miliardy PLN (približne 638 miliónov eur) a projekt bol spolufinancovaný z fondov Európskej únie prostredníctvom nástroja Connecting Europe Facility (CEF).
Zdroj: PR článok Budimex S.A.





