Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

18. a 19.marca 2025 sa konala v Bratislave medzinárodná konferencia o koľajovej doprave pod záštitou ministra dopravy SR a rektorov slovenských technických univerzít z Bratislavy, Žiliny a Košíc a s podporou Zastúpenia EÚ na Slovensku. Hlavným usporiadateľom bolo združenie PSKD v spolupráci so železničnými spoločnosťami ŽSR, ZSSK a ZSSK CARGO.

V súčasnosti prebieha výstavba rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna, ktorej súčasťou je aj najdlhšia estakáda na Slovensku s dĺžkou takmer 4,5 km, prechádzajúca údolím Krivánskeho potoka. Estakáda je rozdelená na dva stavebné celky 209-01 a 209-02, pričom dilatačný celok DC4 stavebného objektu 209-01 je realizovaný metódou letmej betonáže pomocou štyroch párov Doka-vozíkov letmej betonáže.

Časopis Inžinierske stavby -

V rámci stavby „Modernizace a dostavba ŽST Praha Masarykovo nádraží“ vznikla požiadavka na návrh zastrešenia nástupíšť rekonštruovanej železničnej stanice formou platformy nad koľajiskom. Stanica sa nachádza v centre Prahy a je jedným z najfrekventovanejších dopravných uzlov prímestskej železničnej dopravy.

Časopis Inžinierske stavby -

Príspevok predstavuje technické riešenie a spôsob realizácie SO 08-33-12 Čadca – štátna hranica ČR/SR, zárubný múr pri koľaji č. 1 (nžkm 282,130 – 282,404), ktorý pre zhotoviteľské združenie zrealizovala formou dodávky na kľúč spoločnosť VHS Geotech s.r.o., Bratislava, dcérska spoločnosť člena združenia – spoločnosti VÁHOSTAV.

Časopis Inžinierske stavby -

Objednávateľom stavby ekoduktu pod názvom D3 Zelený most Svrčinovec bola Národná diaľničná spoločnosť, a.s., Bratislava, zhotoviteľom bolo združenie Zelený most Svrčinovec pod vedením spoločnosti VÁHOSTAV, a.s., Bratislava, a s druhým členom spoločnosťou COMBIN BANSKÁ ŠTIAVNICA, s. r. o., Banská Štiavnica.

Časopis Inžinierske stavby -

Modernizácia je navrhnutá s dôrazom na zachovanie súčasnej polohy trate a minimalizáciu zmien jej trasovania, pričom sa zachováva hlavný cieľ, a to zvýšenie traťovej rýchlosti zo súčasných 80 km/h na 120 km/h. Modernizácia úseku 3. etapy Čadca – št. hranica ČR/SR podľa dodatku č. 4 k zmluve o dielo bude ukončená v decembri tohto roku.

Časopis Inžinierske stavby -

Jedným z výrazných projektov obnovy železničnej infraštruktúry v Slovenskej republike je projekt rekonštrukcie úseku železničnej trate Hronský Beňadik – Nová Baňa, ktorý ako dodávateľ stavebných prác realizuje tím železničného staviteľstva spoločnosti STRABAG s.r.o.

Časopis Inžinierske stavby -

V roku 2023 sa začalo so spracovaním dokumentácie modernizácie časti železničného uzla Bratislava pre posúdenie vplyvov na životné prostredie, v roku 2024 bola dokumentácia predložená na Ministerstvo ŽP SR. V súčasnosti prebieha proces posúdenia a čaká sa na vydanie rozhodnutia. Následne sa môže príprava stavby výrazným spôsobom priblížiť k realizácii a po dlhom čakaní pozdvihnúť stav dopravnej infraštruktúry na území hlavného mesta.

Časopis Inžinierske stavby -

Dňa 19. decembra 2024 bola uvedená do prevádzky časť úseku diaľnice D1  Hubová – Ivachnová, ktorá je toho času vo výstavbe. Približne dvojkilometrová sprejazdnená časť sa začína v smere od Ružomberka jednosmerným pravým zjazdom z cesty I/18 a pokračuje prípojnou vetvou na novovybudovaný dvojpruh diaľnice smerom do Popradu, ktorý je napojený pri obci Ivachnová na už existujúcu diaľnicu D1.

Časopis Inžinierske stavby -

V rámci komplexnej rekonštrukcie trate s parametrami modernizácie sa vymenil zastaraný typ konštrukcie železničného zvršku a spodku medzi ŽST Nové Zámky a Palárikovo. Výsledkom je normový stav a zlepšenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, zvýšenie traťovej rýchlosti na 140 km/h a zníženie nákladov na údržbu a opravy. S tým súvisí aj dosiahnutie vyššieho kvalitatívneho štandardu osobnej aj nákladnej dopravy.

Článok opisuje dva mosty nad železničnou traťou, ktoré bolo potrebné zbúrať a na ich mieste postaviť nové. Prvý, viac ako 90-ročný most sa nachádza pred obcou Štrba. Druhý most sa nachádza v meste Prešov.

Časopis Inžinierske stavby -