Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Rekonštrukcia dvojice železničných mostov prevádzajúcich trať ŽSR cez rieku Váh je súčasťou projektu modernizácie železničného uzla Žilina. Spoločnosť STRABAG, s. r. o., je vedúcim členom Združenia pod Dubňom, teda zhotoviteľa stavebných prác v rámci projektu Uzol Žilina, a zároveň zhotoviteľom predmetného mostného objektu.

Časopis Inžinierske stavby -

Predmetom stavby je elektrifikácia existujúcej jednokoľajovej železničnej trate v úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné. Železničná trať zabezpečuje dopravnú obslužnosť priľahlého regiónu a zároveň je súčasťou železničného spojenia s Košicami. Stavba je rozdelená do ôsmich samostatne realizovaných ucelených častí vychádzajúcich z členenia stavby na úseky železničných staníc.

Z októbrového prieskumu českej spoločnosti CEEC Research medzi stavebnými a inžinierskymi spoločnosťami vyplynulo, že na Slovensku sa dlhodobo nedarí vytvoriť kontinuálnu stratégiu v príprave kľúčových stavieb. Na budúci rok očakávajú slovenské stavebné spoločnosti pokles tržieb o 0,6 % , mierne sa zníži aj využitie stavebných kapacít a trh poklesne o 1,8 %.

Monika Voleková -

V súlade s výhľadovými cieľmi Európskej únie ohľadom zvýšenia bezpečnosti prepravy osôb a tovaru, presunu prepravy z ciest na železnicu, ale aj so zreteľom na ekologický efekt tejto dopravy sú v jej členských štátoch pripravované a následne realizované projekty zamerané na modernizáciu a výstavbu novej železničnej dopravnej infraštruktúry.

Časopis Inžinierske stavby -

Stavbu D1 Hubová – Ivachnová s dĺžkou hlavnej trasy 14 920 m realizuje Združenie Čebrať s vedúcim členom OHLA, a. s., Brno, a členom združenia spoločnosťou VÁHOSTAV, a. s., Bratislava. Objednávateľom stavby je Národná diaľničná spoločnosť, a. s. Konštrukčné vrstvy vozoviek na hlavnej trase a v tuneli zabezpečuje spoločnosť VÁHOSTAV. Ukladanie nestmelenej zmesi (UM (ŠD)) a cementom stmelenej zmesi (CBGM) realizuje jej dcérska spoločnosť VHS-Asfalty, s. r. o., Bratislava. Tieto zmesi vyrába spoločnosť VÁHOSTAV vo vlastnej výrobni pri obci Lisková.

V sieti Železníc Slovenskej republiky sa nachádza 76 tunelov s celkovou dĺžkou zhruba 45 km. Tunely vybudované od čias Rakúsko-Uhorska cez medzivojnové a povojnové obdobie postupne dosahujú svoju životnosť a mnohé z nich tak prirodzene vykazujú poškodenia, ktoré môžu postupne v zvýšenej miere negatívne ovplyvňovať bezpečnosť a ekonomiku ich prevádzky.

Časopis Inžinierske stavby -

Slovensko potrebuje šliapnuť na plyn a využiť jednu z najcennejších dopráv na Dunaji. Objem prepravy tovaru cez Bratislavu na Ukrajinu po ukončení ruskej agresie je veľký medzinárodný koláč a našou ambíciou je získať z neho primeraný podiel.

Monika Voleková -

Článok vyhodnocuje skúsenosti z prípravy veľkých infraštruktúrnych projektov v dvoch susediacich a blízkych krajinách z ekonomického, politického a historického hľadiska. Venuje sa trom základným oblastiam, ktoré podmieňujú prípravu veľkých projektov, a to vzdelávaniu, projekčnej príprave a verejnému obstarávaniu (vrátane zmluvných podmienok). Zároveň poukazuje na rozdiely, ale aj podobnosti a upozorňuje na dobré skúsenosti či lepší prístup v jednotlivých oblastiach.

Časopis Inžinierske stavby -

Prvá časť článku sa venuje náhrade zabezpečenia výťahových šácht a podchodu s prístupovou rampou štetovnicami na stavbe rekonštrukcie železničnej stanice v Košiciach. Z dôvodu nedostatočného priestoru na inštaláciu štetovníc sa zabezpečenie realizovalo klincovaním steny výkopu zavŕtavacími klincami MAI SDA pod koľajové lôžko a založenie oporných stien na zavŕtavacích mikropilótach MAI SDA.