Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

V sieti Železníc Slovenskej republiky sa nachádza 76 tunelov s celkovou dĺžkou zhruba 45 km. Tunely vybudované od čias Rakúsko-Uhorska cez medzivojnové a povojnové obdobie postupne dosahujú svoju životnosť a mnohé z nich tak prirodzene vykazujú poškodenia, ktoré môžu postupne v zvýšenej miere negatívne ovplyvňovať bezpečnosť a ekonomiku ich prevádzky.

Časopis Inžinierske stavby -

Slovensko potrebuje šliapnuť na plyn a využiť jednu z najcennejších dopráv na Dunaji. Objem prepravy tovaru cez Bratislavu na Ukrajinu po ukončení ruskej agresie je veľký medzinárodný koláč a našou ambíciou je získať z neho primeraný podiel.

Monika Voleková -

Článok vyhodnocuje skúsenosti z prípravy veľkých infraštruktúrnych projektov v dvoch susediacich a blízkych krajinách z ekonomického, politického a historického hľadiska. Venuje sa trom základným oblastiam, ktoré podmieňujú prípravu veľkých projektov, a to vzdelávaniu, projekčnej príprave a verejnému obstarávaniu (vrátane zmluvných podmienok). Zároveň poukazuje na rozdiely, ale aj podobnosti a upozorňuje na dobré skúsenosti či lepší prístup v jednotlivých oblastiach.

Časopis Inžinierske stavby -

Prvá časť článku sa venuje náhrade zabezpečenia výťahových šácht a podchodu s prístupovou rampou štetovnicami na stavbe rekonštrukcie železničnej stanice v Košiciach. Z dôvodu nedostatočného priestoru na inštaláciu štetovníc sa zabezpečenie realizovalo klincovaním steny výkopu zavŕtavacími klincami MAI SDA pod koľajové lôžko a založenie oporných stien na zavŕtavacích mikropilótach MAI SDA.

Hodnotenie spoľahlivosti a zostatkovej životnosti predpätých konštrukcií a mostov sa hlavne vo svetle niektorých nedávnych mimoriadnych udalostí stáva čoraz dôležitejším. Problematické predpäté mostné konštrukcie prvej generácie sú v prevádzke už viac ako šesťdesiat rokov, a tak je znalosť aktuálneho stavu ich predpätia základným vstupom pri každom statickom prepočte.

V marci 2019 rozviazala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zmluvu s taliansko-slovenským zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, združením Salini Impregilo – Dúha. Verejnú súťaž na naprojektovanie a realizáciu kompletného technologického vybavenia tunela Višňové a informačného systému diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala vrátane záručného servisu (ďalej „technologického vybavenia“) v podmienkach žltého FIDIC-u uverejnila následne koncom júla 2022. Otváranie ponúk sa uskutočnilo začiatkom marca 2023.

Časopis Inžinierske stavby -

Ilava má nový most cez Vážsky kanál. Nahradil pôvodný most v havarijnom stave, ktorému hrozilo zrútenie. Niekoľko tonový kolos pokladal špeciálny žeriav, ktorý doviezlo viac ako 40 kamiónov. Keďže most pripomína most Apollo v Bratislave, domáci ho tak začali volať.

redakcia ASB -

AMBERG Engineering Slovakia, s.r.o. pôsobí na slovenskom trhu už viac ako 21 rokov. Hoci naše sesterské firmy zo švajčiarskej skupiny AMBERG sa špecializujú takmer výlučne na projektovanie a dozorovanie tunelov a iných podzemných stavieb, zameranie AMBERG Engineering na Slovensku je podstatne širšie a pokrýva celé spektrum či už inžinierskych alebo pozemných stavieb.

Pri projekte priehrady Spitallamm vo švajčiarskych Alpách využíva spoločnosť Doka opäť svoje dlhoročné odborné znalosti a skúsenosti z oblasti výstavby priehrad. Projekt v zložitých stavebných podmienkach si vyžaduje výnimočné stavebné riešenia a služby šité na mieru. Na novú priehradu s dvojitým oblúkom sa použije približne 220 000 m3 betónu, a to v kombinácii s debnením od spoločnosti Doka.