Galéria(7)

Nasadenie efektívneho modulárneho lešenia pri výstavbe dočasnej lávky pre peších v Seredi

V Seredi vyrástla nová lávka pre peších, ktorá slúži ako náhradné prepojenie počas trvania výstavby nového mostného objektu ponad železnicu. Dočasná lávka musela byť postavená a skolaudovaná ešte pred začiatkom asanačných prác na starom moste, aby bol zachovaný plynulý pohyb obyvateľov medzi oboma časťami mesta.

Stavba: Dočasná lávka pre peších v Seredi
Investor: Slovenská správa ciest
Zhotoviteľ stavby: Doprastav, a.s.
Dĺžka lávky: 80 m
Šírka lávky: 3,5 m
Dĺžka hlavného poľa lávky: 20,5 m
Výška podopretia: 3,2 – 7,3 m
Nasadené lešenie: Ringlock ako samostatne stojaca priestorová konštrukcia
Ochranné prvky: bočný ochranný systém XP

DOKA Lešenie Ringlock

Ako optimálne riešenie bol zvolený systém lešenia Doka Ringlock – moderný modulový systém s vysokou nosnosťou, flexibilitou a rýchlou montážou. Vďaka týmto vlastnostiam bolo možné konštrukciu lávky postaviť podľa plánovaného harmonogramu a s dôrazom na bezpečnosť a stabilitu.

Najdlhšie pole dočasného mosta vytvoreného z bežných prvkov lešenia Ringlock má rozpätie až 20,5 m a bolo navrhnuté ako priehradový väzník s výškou 3,1 m.
Najdlhšie pole dočasného mosta vytvoreného z bežných prvkov lešenia Ringlock má rozpätie až 20,5 m a bolo navrhnuté ako priehradový väzník s výškou 3,1 m. | Zdroj: DOKA Slovakia, Debniaca technika s.r.o.

V rámci výstavby dočasnej lávky sa v maximálnej miere nasadilo modulárne lešenie Ringlock, a to ako priestorová konštrukcia s celkovou dĺžkou 80 m a so šírkou 3,5 m. Hlavné pole ponad železnicu dosahuje rozpätie až 20,5 m.

Na návrhu dočasného mosta vytvoreného z lešenia Ringlock spolupracoval slovenský tím Doka so špecializovaným Doka oddelením pre lešenie v Rakúsku. Celkovú koordináciu a požiadavky stavby zastrešovala Doka Slovakia.

Podperné veže zhotovené z lešenia Ringlock podopierajú dočasnú lávku.
Podperné veže zhotovené z lešenia Ringlock podopierajú dočasnú lávku. | Zdroj: DOKA Slovakia, Debniaca technika s.r.o.

Výzva? Staviame skutočný most!

Lešenári na tomto projekte zmontovali približne 1 000 m3 lešenia. Prvou veľkou výzvou bola samotná technická náročnosť konštrukcie s dĺžkou hlavného poľa až 20,5 m. Ďalšou atypickou výzvou bola skutočnosť, že nešlo len o stavbu lešenia, ale o výstavbu mosta pre peších, ktorý musel spĺňať prísne statické požiadavky a prejsť kompletným procesom kolaudácie – rovnako ako trvalý mostný objekt. Pochôdzna plocha lešenia sa doplnila o dodatočnú protišmykovú podlahu, dodatočnú výplň zábradlí a nakoniec aj o osvetlenie na zvýšenie bezpečnosti prevádzky počas noci.

Systémové lešenie Ringlock je nasadené ako dočasný most ponad železnicu, vzadu vidieť starý most v havarijnom stave pred jeho demoláciou.
Systémové lešenie Ringlock je nasadené ako dočasný most ponad železnicu, vzadu vidieť starý most v havarijnom stave pred jeho demoláciou. | Zdroj: DOKA Slovakia, Debniaca technika s.r.o.

Prečo práve Ringlock?

Lešenársky systém Ringlock sa vyznačuje vysokou nosnosťou, variabilitou a jednoduchou montážou. Vďaka modulárnemu princípu je možné vytvárať nielen pracovné plošiny a lešenia, ale aj celé provizórne mosty a lávky. Spoj na princípe „dierového kotúča“ umožňuje presné a pevné uchytenie horizontál a diagonál, čo výrazne zvyšuje stabilitu konštrukcie a zároveň umožňuje realizovať aj komplexné tvary lešenia.

Pohľad na pôvodný most pred demoláciou a dočasný most postavený z Doka lešenia Ringlock z vtáčej perspektívy
Pohľad na pôvodný most pred demoláciou a dočasný most postavený z Doka lešenia Ringlock z vtáčej perspektívy | Zdroj: Facebook: Mesto Sereď

Technické riešenie lávky pre pešiu dopravu

Schéma návrhu dočasného mosta vytvoreného z lešenia Ringlock
Schéma návrhu dočasného mosta vytvoreného z lešenia Ringlock | Zdroj: DOKA Slovakia, Debniaca technika s.r.o.

Dočasná lávka v Seredi bola navrhnutá tak, aby spĺňala všetky bezpečnostné požiadavky pre pešiu dopravu:

  • Šírka lávky: Dva pruhy, každý so šírkou 1,3 m, umožňujú pohodlný pohyb chodcov aj cyklistov (po zosadnutí z bicykla).
  • Nosná konštrukcia: Je zhotovená z lešenia Ringlock doplneného o drevenú protišmykovú preglejku, ktorá tvorí pochôdznu plochu. Nosná konštrukcia je dlhá zhruba 80 m. Najdlhšie pole dočasného mosta má rozpätie 20,5 m a bolo navrhnuté ako priehradový väzník s výškou 3,1 m, vytvorený z bežných prvkov lešenia Ringlock. Výška podopretia je variabilná, od 3,2 až po 7,3 m.
  • Rýchlosť výstavby: Bola kľúčovým faktorom – systém sa montoval v priebehu niekoľkých týždňov bez potreby ťažkej mechanizácie. Žeriav bol potrebný len pri výstavbe 20,5 m dlhého stredného poľa, ktoré sa predmontovalo bezpečne na zemi a bolo žeriavom osadené na už postavené podperné veže lešenia Ringlock.

Rozhovor s primátorom mesta Sereď o dočasnej lávke na RTV Krea:

06 schéma lešenia
03 Lavka Sered
02 Lavka Sered
Systémové lešenie Ringlock je nasadené ako dočasný most ponad železnicu, vzadu vidieť starý most v havarijnom stave pred jeho demoláciou.

Text a foto: DOKA Slovakia, Debniaca technika s.r.o.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby 6/25.