Betónový most s piliermi osadený v krajine, pripravený na montáž mostného záveru
Galéria(5)

Košice sa stali výrobným centrom mostných záverov pre celú Európu

Výrobný závod v Košiciach dnes zohráva kľúčovú rolu v európskej infraštruktúre. Vyrábajú sa tu moderné mostné závery, ktoré putujú do desiatok projektov ročne. Od roku 2015, keď švajčiarska skupina mageba prevzala slovenskú firmu Reisner & Wolff, prešiel závod významným technologickým aj organizačným rozvojom. O jeho význame, inováciách aj budúcich plánoch hovorí obchodný riaditeľ Peter Haluška.

Pán Haluška, vaša spoločnosť sa venuje výrobe, predaju a montáži mostných ložísk a dilatačných záverov. V košickom závode však vyrábate „iba“ lamelové mostné závery. Ponúkate teda aj ostatný sortiment skupiny mageba?

V zásade áno. Aj produkty, ktoré priamo v Košiciach nevyrábame, dokážeme dodať z iných závodov našej skupiny v Európe alebo Ázii a zároveň zabezpečiť ich odbornú montáž. Keď v roku 2015 koncern mageba prevzal spoločnosť Reisner & Wolff Slovensko, začala sa úspešná cesta konsolidácie výrobných kapacít. Výsledkom je závod v Košiciach, ktorý postupne nahradil všetky slovenské prevádzky na výrobu dilatačných záverov a skoncentroval ich do jedného miesta.

Môžete čitateľom priblížiť portfólio produktov mageba Group?

Samozrejme. V Košiciach vyrábame predovšetkým lamelové mostné závery, ale ponuka skupiny mageba je omnoho širšia. Mageba so sídlom vo švajčiarskom Bulachu patrí medzi svetových lídrov v oblasti mostných ložísk, dilatačných záverov a špecializovaných produktov pre dopravnú infraštruktúru.

V sortimente ložísk máme hrncové, kalotové, elastomérové, kyvadlové, seizmické, zdvíhacie či meracie ložiská. V oblasti dilatačných záverov je paleta ešte širšia – od lamelových jednoprofilových cez modulárne (na Slovensku vo VL4 označovaný aj ako roštový), hrebeňové a kobercové až po železničné riešenia či špeciálne závery s klznými hrebeňovými doskami.

Za osobitnú zmienku stojí lamelový modulárny dilatačný záver, ktorý mageba vynašla a patentovala už pred desaťročiami a odvtedy ho neustále zdokonaľuje. Dôležitou súčasťou portfólia sú aj produkty na seizmickú ochranu konštrukcií – izolátory, oloveno-gumové ložiská či rôzne typy tlmičov.

No a v neposlednom rade je tu aj segment monitorovacích systémov, ktoré umožňujú v reálnom čase sledovať správanie stavby – pohyby, vibrácie, šírku trhlín alebo teplotu.

Dokončený diaľničný most s osadeným lamelovým mostným záverom
Zdroj: mageba Slovakia

V ktorých projektoch na Slovensku ste boli v roku 2024 aktívni a ktoré projekty sú rozpracované v roku 2025?

V roku 2024 sme dodali elastomérové ložiská pre 23 projektov, čo predstavuje spolu 430 kusov. Išlo napríklad o projekty v Podspádoch, Tornali, Miňovciach, Breznici, vo Veľkej Lomnici či na viacerých rekonštrukciách mostov v Liptovskom Mikuláši a na východnom Slovensku. V roku 2025 to bude veľmi podobné.

Hrncové ložiská sme dodali na 7 projektov, spolu 104 kusov, najvýznamnejšia stavba bola križovatka D1 BA – Triblavina. Významnou dodávkou bolo aj 52 kusov kalotových ložísk pre projekt značky Volvo v Košiciach, kde nesú strechu výrobných hál.

Pokiaľ ide o dilatačné závery, jednoprofilové typy Tensa® Grip RS a RS-LS sme dodali na sedem projektov v celkovej dĺžke 307 m, hrebeňové závery RSFD na osem projektov v Hubovej – Ivachnovej a Tvrdošíne v celkovej dĺžke 336 m, a lamelové závery LR-LS pre stavbu „SO 53-33-19, ŽSR Žilina – Teplička“. Významný projekt bola aj výmena kobercových mostných záverov na D4 v Bratislave na
6 mostoch.

Pre modernizáciu železničnej trate v Devínskej Novej Vsi – št. hranica SR/ČR sme zase dodali špeciálne železničné závery RSU v dĺžke 89 m. V roku 2025 budú čísla, čo sa týka ložísk, veľmi podobné. O niečo nižšie očakávam čísla pri záveroch, žiaľ, nepríjemne nás dobehla diera v rozpracovaných projektoch.

Výhľad na 2026 je však dobrý, pretože už pripravujeme projekty ako obchvaty Sabinova či Šale, alebo R4 Prešov, R1 B. Bystrica – S. Ľupča a rozpracované máme ďalšie sľubné projekty.

Ešte by som nechcel zabudnúť na rekonštrukcie mostov, kde by som podľa toho, koľko mostov je v neuspokojivom technickom stave, očakával výraznejšie množstvo súťažených projektov. Sledujeme ich mierne zvýšenie, ale nevyzerá to na výrazné zlepšenie. Azda to zmení očakávaný PPP projekt.

Montáž mostného záveru na novom úseku diaľnice počas výstavby
Zdroj: mageba Slovakia

Poskytujete aj služby údržby a výmeny záverov či ložísk?

Žiaľ, na Slovensku je o tieto služby zatiaľ minimálny záujem. My sa však snažíme zákazníkov aj správcov mostov edukovať – vysvetľujeme im, že naše produkty majú nadpriemernú životnosť, no zároveň sú pomerne ľahko repasovateľné.

To znamená, že namiesto investície do úplne nového produktu je často možné za zlomok ceny výrazne predĺžiť životnosť existujúcich záverov aj o niekoľko desaťročí. Takéto riešenia sú nielen ekonomicky výhodné, ale aj šetrné k životnému prostrediu a prinášajú menšie dopravné obmedzenia. Samozrejme, hovorím o našich produktoch.

Mageba je známa aj inováciami. Nedávno predstavila novú generáciu klzného materiálu Robo® Slide 75. Môžete ho priblížiť?

Áno, je to veľmi zaujímavý projekt. Už desaťročia sa v ložiskách používa teflón (PTFE), no my sme úspešne začali využívať vysokomolekulárny polyetylén UHMWPE ako druhú generáciu klzného materiálu, tento materiál využívame už niekoľko rokov. Má životnosť až päťkrát dlhšiu ako klasický PTFE. Najnovší Robo® Slide 75 ide ešte ďalej – má vyššiu zaťažiteľnosť a odolnosť voči oderu, pri jeho použití sa životnosť ložísk blíži životnosti diela, t. z. +75rokov.

Jeho vlastnosti testoval nezávislý inštitút MPA na Technologickom inštitúte v Karlsruhe v súlade s európskym hodnotiacim dokumentom EAD-050004-00-0301. Výsledky ukázali, že koeficient trenia je pod hranicou troch percent, čo je lepšie než predpisy pre PTFE podľa normy EN 1337-2. Na tomto vývoji spolupracujeme s poprednými univerzitami a skúšobnými laboratóriami v Európe.

Košický závod sa špecializuje na lamelové mostné závery. V čom sú špecifické a koľko ich ročne vyrobíte?

Ide o konštrukčne veľmi robustné a spoľahlivé závery s dlhou životnosťou, ktorá prekonáva 30 rokov. Používajú sa najmä na mostoch s dilatačnými posunmi od 80 až do 2 000 milimetrov. Vďaka využitiu tzv. sínusových platní dokážeme redukovať hluk z prejazdu vozidiel až o 6-7 dB. Ide o nízkohlučné riešenie s vysokým jazdným komfortom, vhodné pre mosty s hustou premávkou v blízkosti obytných zón.

Modulárna konštrukcia umožňuje jednoduchú výmenu jednotlivých častí, čo znižuje náklady na údržbu. Kapacita košického závodu je približne 1 200 ton lamelových dilatácií ročne, pričom cca. 60 % tvoria modulárne závery a zvyšok jednoprofilové závery.

Aký je podľa vás najväčší prínos nového závodu v Košiciach pre skupinu mageba a pre Slovensko?

Pre skupinu mageba je to centralizácia výroby dilatačných záverov do jedného moderného závodu, čo prinieslo zvýšenie efektivity aj kvality. Pre Slovensko je to zas významný priemyselný podnik, ktorý zamestnáva ľudí v regióne a zároveň prináša know-how z oblasti mostného inžinierstva na svetovej úrovni.

Peter Haluška, mageba Slovakia s.r.o.
Peter Haluška, mageba Slovakia s.r.o. | Zdroj: mageba Slovakia
Montáž mostného záveru na novom úseku diaľnice počas výstavby
Dokončený diaľničný most s osadeným lamelovým mostným záverom
Peter Haluška, mageba Slovakia s.r.o.
Betónový most s piliermi osadený v krajine, pripravený na montáž mostného záveru

Zdroj: PR článok mageba Slovakia s.r.o.