Rekonštrukcie tepelných rozvodov predizolovanými potrubiami
Čoraz viac projektov sa v súčasnosti týka rekonštrukcií s cieľom zabezpečiť modernizáciu tepelných rozvodov a zlepšiť efektívnosť tepelného hospodárstva. Zamedzením úniku vody a tepla do okolia sa zlepší stav tepelných sietí z ekonomického aj environmentálneho hľadiska. Mnohé projekty sa realizovali aj v tomto roku, prinášame zaujímavý prehľad niektorých z nich, ktoré realizovala spoločnosť NRG flex.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Inštalácia nových tepelných rozvodov v Zlatých Moravciach
Rokom 2024 sa v Zlatých Moravciach spustil projekt modernizácie tepelných rozvodov. Až 85 % nákladov je spolufinancovaných Modernizačným fondom, ktorého zriaďovateľom je Environmentálny fond Slovenskej republiky, zvyšnú sumu uhradia teplárne. Tento významný projekt modernizácie je najväčšou investíciou za posledných 20 rokov [1].

Ukončenie rekonštrukcií tepelných rozvodov je plánované do konca roka 2026, pričom sa vymenia rozvody pre viac ako 2 600 bytových jednotiek [1].
Projekt je rozdelený na viaceré etapy, rekonštrukčné práce prebiehajú postupne počas letných dní, mimo vykurovacej sezóny.
Zrealizuje sa zhruba štyri a pol kilometra výkopových prác, pod zem sa umiestni približne 12,5 kilometra tepelných rozvodov.

Výmenu tepelných rozvodov v Zlatých Moravciach si vyžiadal ich technický stav. Podľa slov konateľa teplární Reného Vereského majú najmladšie rozvody v meste 20 rokov, mnohé sú však už 50-ročné. „Všetky sú už v podstate po svojej životnosti. Vtedajšie technológie ani zďaleka nekonkurujú najnovším, ktoré budeme aplikovať. Ich výmenou chceme zamedziť pravidelným poruchám na tepelných rozvodoch, ku ktorým už dochádzalo a v budúcnosti by sa to len zhoršovalo,“ povedal.

Postupne sa demontovali staré rozvodné siete, pôvodne izolované minerálnou vlnou, ktorej životnosť sa už skončila. Zdegradovaná minerálna vlna nezabezpečovala svoju funkciu a nastávali úniky tepla do okolia. Najskôr sa odstránili staré potrubia a následne zvyšky rozpadnutej izolácie. Do vyčistených kanálov sa potom mohli inštalovať nové tepelné rozvody. Nové predizolované potrubia sú v súdržnom systéme, izolácia je z PUR peny a vrchná časť potrubia z HDPE plášťa.

Nové predizolované potrubia sa realizujú pre rozvody ústredného vykurovania, teplej vody a cirkulácie teplej vody. Pre ústredné vykurovanie sa pri väčších dimenziách navrhli oceľové predizolované potrubia NRG PREMIO v dimenziách DN200 a DN150 [3], ostatné dimenzie boli realizované v plaste, konkrétne v systémoch NRG FibreFlex v dimenzií d160 a NRG AustroPUR v dimenziách od d125 po d50 [2]. Pre rozvody teplej vody a cirkulácie teplej vody boli navrhnuté potrubia NRG FibreFlex v dimenziách od d75 po d25.

Využitie flexibilnosti predizolovaných potrubí je veľkou výhodou, pretože plastové potrubia sú navinuté na kotúčoch, takže trasu možno realizovať bez spojov. Výhodou je aj rýchlejšia montáž plastových predizolovaných potrubí, vďaka ktorej sa skráti čas realizácie.
Kombinácia ocele s plastom sa využíva v prípadoch, kde sú väčšie dimenzie ponechané v oceli a menšie dimenzie sa vymenia do plastu. Toto hybridné riešenie, kde sa skombinuje oceľ a plast, využíva výhody oboch systémov, pričom najviac sa využije flexibilnosť plastových potrubí, ktorá zabezpečuje ohyby bez kolien a znižuje počet spojov na trase. Plastové predizolované potrubia nie je nutné kompenzovať a navinuté potrubia na kotúčoch zmenšia počet spojov na trase.

Prípojka vody do nádrží na odmrazovaciu kvapalinu, Letisko Praha
Tento rok sa na letisku v Prahe zrealizovala výmena dvoch kusov nádrží N5 a N6 na odmrazovaciu kvapalinu a výstavba dvoch nových nádrží N7 a N8. Cieľom bolo navýšiť množstvo odmrazovacej kvapaliny s plánom zvýšiť nezávislosť letiska od externých dodávok zo súčasných 2,8 dňa (pri maximálnej spotrebe). Týmto sa zníži riziko nedostatku kvapaliny pri výpadku jej pravidelnej dodávky (havária kamióna, nezjazdnosť ciest, uviaznutie kamióna a pod.) [4].

K odmrazovaniu (de-icing) zvyčajne dochádza vtedy, keď sa teplota pohybuje okolo bodu mrazu, typicky od +3 °C do -10 °C. Odmrazovanie lietadiel slúži na odstránenie námrazy, ľadu a snehu z kritických plôch (krídla, stabilizátory, trup), aby bola obnovená aerodynamika lietadla a aby správne fungovali ovládacie prvky.
Používajú sa rôzne typy kvapalín: kvapaliny určené na odstraňovanie existujúceho ľadu a snehu (často zriedené horúcou vodou a aplikované pri minimálnej teplote 60 °C) a hustejšie, nevodivé kvapaliny, ktoré sa dodatočne aplikujú na ochranu kritických oblastí pred novou tvorbou ľadu (tzv. protinámrazové kvapaliny) [5].

Do priestoru nádrží na odmrazovaciu kvapalinu bola privedená teplá voda s cirkuláciou teplej vody. Prípojka teplej vody zásobuje dve výdajné miesta na plnenie autocisterien pre odmrazovanie. Rozvody teplej vody sú navrhnuté z predizolovaného potrubia NRG FibreFlex, single d160/DA225. Dĺžka potrubia je približne 25 m. Zároveň bolo položené cirkulačné potrubie teplej vody v dimenzií d50/DA111 z rovnakého materiálu, ktoré zabezpečí stálu teplotu vody vo výdajnom mieste.

Obe výdajné miesta budú mať samostatné meranie odberu vody vo vodomerných šachtách [4]. Najčastejšie sa odmrazujú krídla a zadná časť lietadiel, celé to trvá približne 3 minúty. Používajú sa kvapaliny na báze glykolu, na jedno lietadlo sa použije približne 200 až 300 litrov odmrazovacej kvapaliny [5].
Modernizácia horúcovodu v Humennom
Rozsiahla rekonštrukcia oceľových rozvodov na východnom Slovensku, v meste Humenné, sa začala od jari 2024. Takmer 50-ročné oceľové potrubia potrebovali výmenu, aby sa zlepšila hospodárnosť siete a zvýšila efektívnosť rozvodu tepla. Staré potrubie sa vymení za moderné predizolované s difúznou bariérou s rozmermi od DN20 do DN250. Táto technológia potrubia výrazne zabraňuje tepelným stratám v potrubí, čím znižuje náklady na výrobu tepla [3].
Literatúra
1. https://www.teraz.sk/ekonomika/teplarne-v-zlatych-moravciach-zacali/779633-clanok.html.
2. https://www.nrgflex.sk/flexibilne-predizolovane-potrubia/.
3. https://www.nrgflex.sk/ocelove-predizolovane-potrubia/.
4. Technická správa a tender projektu.
5. Radiozurnal.rozhlas.cz/cestujici-muzou-zazit-odmrazovani-letadla-primo-na-jeho-palube-nejcasteji-se-8929449.
6. https://www.humenne.sk/Aktuality-
a-oznamy/Samosprava/REKONSTRUKCIA-POTRUBI-riesi-najdlhsiu-etapu-Nevyhnutna-10-dnova-odstavka/obr-15.html#galeria–obal.

![Obr. 9 Oceľové predizolované potrubia s difúznou bariérou [6] Obr. 9 Oceľové predizolované potrubia s difúznou bariérou [6]](https://www.asb.sk/wp-content/uploads/2025/12/Obr.-9.jpg)
![Obr. 9 Oceľové predizolované potrubia s difúznou bariérou [6]](https://www.asb.sk/wp-content/uploads/2025/12/Obr.-9-438x292.jpg)










