Komplexná údržba ciest: kľúč k bezpečnej a spoľahlivej infraštruktúre
Údržba pozemných komunikácií je nevyhnutná pre bezpečnú a spoľahlivú prevádzku ciest. Zastrešuje zimné zásahy, stavebné opravy aj pravidelné prehliadky, ktoré predchádzajú poruchám a predlžujú životnosť infraštruktúry.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Na základe technického predpisu TP071 (Prehliadky, údržba a opravy cestných komunikácií) sa údržba rozdeľuje na tri základné typy údržby: stavebnú údržbu, zimnú údržbu a čistenie. Zimná údržba sa vzťahuje na konkrétne ročné obdobie a jej úlohou je vykonávať také činnosti, ktorými sa v zimných mesiacoch zabezpečuje zjazdnosť pozemných komunikácií.
Počas celého roku sa vykonáva stavebná údržba. Jej úlohou je udržať pozemné komunikácie v technicky a prevádzkovo vyhovujúcom stave. Na základe časového vykonávania a účelu rozlišujeme preventívnu a operatívnu údržbu. Preventívna, ako už hovorí aj samotný názov, je taká údržba, ktorej účelom je predchádzať vzniku porúch a zhoršeniu stavu. Ide napríklad o čistenie vozoviek a ostatných dopravných plôch, čistenie odvodňovacích systémov, dopravného značenia, zvodidiel a ďalšieho potrebného vybavenia. Pri operatívnej údržbe, naopak, odstraňujeme už vzniknuté poruchy.

Základným podkladom na výkon údržby je predovšetkým výsledok diagnostiky stavu pozemnej komunikácie. Na doplnenie poznatkov o stave pozemnej komunikácie sa vykonáva jej prehliadka. Netreba zabudnúť, že k údržbe pozemných komunikácií patria aj opatrenia na zabezpečenie premávky na poškodených cestných úsekoch. Medzi základné opatrenia patrí napríklad vyznačenie obchádzky, uzávierka a presmerovanie premávky z poškodeného cestného úseku alebo aj dočasné zabezpečenie premávky.
Prehliadky pozemných komunikácií
Dôležitým podkladom na vykonanie údržby pozemnej komunikácie je vyhotovenie jej prehliadky. Tá slúži ako podklad pre prípravu a vykonávanie prác. V praxi rozlišujeme tri typy prehliadok. Najčastejšie sa stretávame s bežnými prehliadkami, ale poznáme aj hlavné a mimoriadne. Bežné prehliadky sa vykonávajú v priebehu celého roka.

Početnosť opakovania závisí od dopravného významu pozemnej komunikácie. Kým pri diaľniciach sa vykonávajú denne, tak pri cestách III. triedy sa vykonávajú najmenej jedenkrát za mesiac. Bežnou prehliadkou sa sleduje základná prevádzkyschopnosť sledovanej pozemnej komunikácie, funkčnosť dopravného značenia, poruchy na vozovke alebo iných častiach, ktoré môžu ovplyvniť bezpečnosť premávky.
Hlavné prehliadky sa vykonávajú raz ročne na jar po zimnom období, pri odovzdávaní pozemnej komunikácie do prevádzky alebo pred ukončením záručných lehôt. Zisťuje sa stavebno-technický stav, funkčnosť jednotlivých prvkov, čistota vozoviek a krajníc, stav okolia pozemných komunikácií a mnohé ďalšie náležitosti.

Údržba vozoviek
Údržba pozemných komunikácií pozostáva z rôznych typov prác, ktoré vychádzajú z potreby údržby jednotlivých typov častí pozemnej komunikácie. Najmenej raz ročne sa vykonáva údržba krajníc, odvodňovacích zariadení, svahov zemného telesa, cestného vybavenia a údržba plôch a zariadení odpočívadiel, odstavných a parkovacích plôch. V prípade cestnej zelene sa údržba vykonáva najmenej dvakrát ročne.
Početnosť vykonávania údržby vozovky závisí od potreby. Nielen dopravné zaťaženie na danej pozemnej komunikácii, ale aj druh materiálu, z ktorého je vozovka realizovaná, ovplyvňuje početnosť vykonávania údržby. Betónové vozovky majú vyššiu životnosť od asfaltových, preto sa používajú tam, kde sa očakáva väčšie dopravné zaťaženie. V intravilánoch obcí sú to napríklad miesta križovatiek alebo zastávok verejnej hromadnej dopravy.

V prípade extravilánu sa betónové vozovky používajú hlavne v tuneloch alebo aj diaľniciach. Ak sa vykonáva údržba vozovky, ide buď o lokálnu, alebo súvislú údržbu. V mestách sa často stretávame s lokálnou údržbou, keď sa opravujú lokálne výtlky alebo trhliny v dĺžke menej ako 30 metrov. Pred vykonaním súvislej údržby je dôležité analyzovať príčiny jednotlivých typov porúch vo vybranom úseku, vyhodnotiť diagnostiku a následne navrhnúť alternatívne spôsoby riešenia údržby.
Na rozdiel od lokálnej údržby sa súvislá údržba realizuje plošne alebo v dĺžkovo ucelených častiach. Súvislou formou údržby sa predlžuje životnosť vozovky, čo je dôležité pre zachovanie prevádzkyschopnosti pozemnej komunikácie. Riešia sa ňou aj poruchy obrusných vrstiev, ako je napríklad potenie, vypieranie, drsnosť a ďalšie.
Betónové vozovky v tuneloch
Požiare v rôznych európskych tuneloch preukázali potrebu vhodného výberu materiálu pri výstavbe nových, prípadne rekonštrukcii existujúcich tunelov. Zvýšené požiadavky na typ materiálu vznikajú predovšetkým z dôvodu zabezpečenia vysokej úrovne bezpečnosti a spoľahlivosti.
Po tragických nehodách a rôznych požiarnych skúškach sa nepreferuje používanie asfaltu ako riešenie z dôvodu vysokej výhrevnosti, ktorá spôsobuje, že po zahriatí sa asfalt vznieti, uvoľňuje toxické plyny a záchranné vozidlá môžu uviaznuť v roztavenej vozovke a nedostať sa kvôli tomu k zraneným v tuneli po nehode, keďže asfalt stráca aj svoje mechanické vlastnosti, pretože po vzplanutí zostáva prítomné len kamenivo, ktoré nie je viazané asfaltom.
Napríklad pri horení elektromobilov vznikajú bežne teploty okolo 1 000 °C, v extrémnych prípadoch až do 1 600 °C. Výhodou použitia betónu je jeho nehorľavosť, pričom pri vysokých teplotách si zachováva svoju podstatnú časť nosnosti. Počas požiaru betónové vozovky neuvoľňujú toxické plyny a dym. Kým asfalt stráca svoje mechanické vlastnosti, betón sa nerozpadáva a výrazné straty pevnosti sú limitované len na pár centimetrov od povrchu, čiže vnútro vrstvy betónovej vozovky ostáva účinné.
Dlhšia životnosť betónových vozoviek šetrí náklady správcu a výrazne redukuje čas užívateľov v kolónach spojených s nutnou údržbou a opravami. Navyše svetlejší povrch betónu zvyšuje jas vozovky, čo zlepšuje viditeľnosť vodičov a tým znižuje riziko nehôd. Na zvýšenie bezpečnosť cestnej premávky vplýva aj odolnejší povrch betónových vozoviek, ktorý si dlhšie udržuje svoju drsnosť povrchu v porovnaní s asfaltovými povrchmi, čím skracuje brzdnú dráhu.
Momentálne je v procese revízie norma STN 73 61 23, ktorá určuje použitie typu cementu pre cementobetónové kryty diaľnic (CB1), so zámerom viacerých zmien, okrem iného umožniť pre CB1 aj použitie zmesových cementov s nižším obsahom CO2.
Zdroj: PR článok Danucem Slovensko a.s.






