Veľké novinky pre dopravu v krajskom meste. Žilinská stanica je plne sprístupnená cestujúcim

Partneri sekcie:

Modernizácia železničného uzla Žilina dosiahla ďalší významný míľnik. Po rokoch stavebných prác je železničná stanica v Žiline plne sprístupnená cestujúcim bez zásadných obmedzení. Rozsiahly projekt za stovky miliónov eur však modernizáciou stanice nekončí a v nasledujúcich rokoch prinesie ďalšie dopravné zmeny.

Modernizácia železničného uzla Žilina patrí k najväčším dopravným projektom na Slovensku. Jeho výstavba odštartovala  v roku 2021 v Žiline a podľa najnovšie zverejnených informácií v rámci nej Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) preinvestovali zhruba 330 miliónov eur. Celá stavba má dĺžku asi 14 kilometrov v smere východ – západ a 2,3 kilometra v smere sever – juh. Modernizáciu zabezpečuje Združenie Pod Dubňom na čele so spoločnosťou Strabag.

Cieľom projektu je podľa ŽSR zvýšenie bezpečnosti, plynulosti a komfortu železničnej dopravy v regióne. Počas prvých rokov projektu bola demontovaná a následne prestavaná párna skupina koľají. Od leta 2024 následne prebiehala výluka nepárnej skupiny koľají v železničnej stanici Žilina. Neskôr sa zhotoviteľ sústredil na výstavbu základov nástupíšť, zakladanie protihlukových stien a rekonštrukciu viacerých mostných objektov.

zeleznicna-stanica-zilina
zeleznicna-stanica-zilina
zeleznicna-stanica-zilina
zeleznicna-stanica-zilina
nadjazd-zilina
nadjazd-zilina
uzol-zilina
zeleznicna-stanica-zilina

Modernizácia stanice ako dôležitý krok

Okrem toho sa v rámci projektu modernizujú aj pešie trasy. Na viacerých miestach postupne pribúdajú nové podchody pre peších. Pred niekoľkými dňami navyše dosiahla modernizácia železničného uzla Žilina ďalší významný míľnik. Plne sprístupnená bola železničná stanica v Žiline, vďaka čomu môžu cestujúci využívať celý jej areál bez významnejších obmedzení.

K dnešnému dňu môžu cestujúci využívať oba podchody a šesť nástupíšť. V rámci stanice bolo osadené aj nové zastrešenie, ktoré chráni cestujúcich počas čakania na vlak pred nepriaznivým počasím.

Okrem toho na stanici už začiatkom roka 2025 pribudli úplne nové výťahy, ktoré zabezpečujú presun medzi Hviezdoslavovou ulicou a Uhoľnou ulicou a lepšie sprístupňujú nástupištia. Vybudované boli aj dve úplne nové schodiská a eskalátory. Žilinská stanica vďaka modernizácii po novom disponuje aj novým podchodom vedúcim k nástupištiam č. 2, 3 a 4.

zeleznicna-stanica-zilina
Signifikantným prvkom novej železničnej stanice v Žiline sa stala žltá farba. | Zdroj: Uzol Žilina

Signifikantným prvkom novej železničnej stanice v Žiline sa stala žltá farba. Tá sa v priestoroch železnice objavuje na kovových konštrukciách, vo forme priehľadného oplechovania a iných drobných detailoch. Okrem architektonických zmien komfort cestujúcich zvyšuje aj nový systém informovania. Osadené boli nové informačné tabule, ktoré informujú o odchodoch a príchodoch vlakov. Na cyklistov projekt myslí osadením nových prístreškov pre bicykle.

Ďalší bude nadjazd

Realizácia prebiehala vo viacerých etapách, vďaka čomu boli niektoré časti stanice cestujúcim sprístupnené už skôr, než sa projekt dostal do finálnej podoby. Dokončením modernizácie stanice však rozsiahly projekt modernizácie celého železničného uzla Žilina ani zďaleka nekončí. V rokoch 2026/2027 by mal byť podľa ŽSR dokončený aj nový nadjazd, ktorý prepojí ulice 1. mája a Ľavobrežnú. Zásadné bude tiež prepnutie trakčnej napájacej sústavy na striedavú.

Železnice v novembri tohto roka informovali o tom, že práce na nadjazde vstupujú do ďalšej etapy. Zhotoviteľ začal s pokládkou inžinierskych sietí . vodovodu, kanalizácie, telekomunikačných vedení aj plynu. Práce na nadjazde by mali byť ukončené do decembra 2026. V okolí nadjazdu dôjde k zjednosmerneniu niektorých ulíc a reorganizáciou prejde aj prístup k autobusovej stanici.

Podľa ŽSR má projekt ambíciu zlepšiť plynulosť dopravy a zvýšiť bezpečnosť v exponovanej časti mesta. Vo výslednej podobe vznikne v strede ulici 1. mája jazdný pás s dvomi protismernými jazdnými pruhmi komunikácie nadjazdu, ktorá sa začne dvíhať na oporných múroch, a po stranách sa vybudujú jednosmerné jazdné pásy v existujúcej úrovni, ktoré zaústia pod novým mostným objektom do Hviezdoslavovej ulice.

nadjazd-zilina
V rokoch 2026/2027 by mal byť podľa ŽSR dokončený aj nový nadjazd. | Zdroj: Uzol Žilina

Výzvy pre Žilinu

Aj napriek blížiacemu sa koncu megaprojektu modernizácie však Žilinčania stále ešte krútia hlavou nad nedôstojnou podobou výpravnej budovy a jej okolia. Aj tu však Železnice Slovenskej republiky i mesto postupne konajú. V roku 2024 nechal správca staničnej budovy vypracovať architektonickú štúdiu na obnovu historického objektu. Na jar 2025 hovorkyňa správcu železničnej infraštruktúry Petra Lániková informovala o ďalšom postupe:

„Železnice Slovenskej republiky aktuálne pripravujú podklady pre výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie na komplexnú rekonštrukciu výpravnej budovy železničnej stanice Žilina. Návrh rekonštrukcie má rešpektovať historický status objektu v maximálnej možnej miere a použité majú byť moderné materiály, technológie a postupy na dosiahnutie žiadaného efektu modernizácie,“ naznačila.

Po rozsiahlej rekonštrukcii celého koľajiska, podchodov a šiestich nástupíšť sa tak Žilinčania možno konečne dočkajú aj rekonštrukcie historickej budovy. Na pretrase je už nejaký čas aj diskusia o budúcnosti predstaničného námestia. Ešte začiatkom roka Útvar hlavného architekta mesta Žilina zorganizoval odborné stretnutie v rámci iniciatívy ZAŽNI. Týmto krokom radnica započala prípravu podkladov na riešenie námestia pred železničnou stanicou.

„Námestie pred železničnou stanicou je dôležitým priestorom aj preto, že predstavuje pomyselnú vstupnú bránu do mesta, ktorá u návštevníkov utvára prvý dojem o Žiline. Denne sa tu pohybuje množstvo chodcov, preto by zámer revitalizácie mal byť nielen estetický, ale mal by dbať aj na komfort chodcov a efektívnu organizáciu dopravy,“ vyjadril sa k danej téme primátor Peter Fiabáne začiatkom roka 2025.