V roku 2023 zrealizovalo združenie „Šaštín-Kúty PORR“ (v zložení PORR, a. s., a PORR, s. r. o.) rekonštrukciu traťovej koľaje č. 1 na úseku medzi železničnou stanicou Šaštín-Stráže a Kúty. Rekonštrukcia bola nevyhnutná z dôvodu prevádzkového opotrebovania a uplynutia životnosti jednotlivých prvkov koľaje. Hlavným cieľom bolo zabezpečiť dlhodobú bezpečnosť železničnej prevádzky, zlepšiť kvalitu infraštruktúry, zvýšiť maximálnu traťovú rýchlosť a zvýšiť komfort cestujúcich vynovením zastávky v Kuklove.
Inžinierske stavby
Práce na električkovej trati v lokalite Rusovská cesta v bratislavskej Petržalke v blízkosti zastávky Jungmannova postúpili, chystá sa doplnenie koľajníc, je založený aj násyp, pracuje sa na blízkom moste.
Prvý ročník celoslovenskej súťaže Cena Inžinierskej komory vo výstavbe, ktorú organizuje Slovenská komora stavebných inžinierov, pozná víťazov. V súlade so štatútom súťaže a prísnymi hodnotiacimi kritériami sa deväťčlenná odborná porota rozhodla udeliť 18 ocenení v piatich kategóriách.
Približne na prelome tisícročí sa spoločnosť Doprastav, a.s., začala venovať segmentu podzemných stavieb, ktorý zahŕňa aj výstavbu a rekonštrukciu tunelov rôznymi technológiami.
Cestná doprava na Slovensku čelí rastúcej intenzite premávky, čo zvyšuje nároky na infraštruktúru. Diaľničné úseky a cestné tunely sú kľúčovými prvkami dopravnej siete a ich technologické vybavenie musí spĺňať najprísnejšie bezpečnostné a prevádzkové normy. Spoločnosť PPA CONTROLL, a. s., zohráva významnú úlohu v tejto oblasti už od roku 2002, pričom jej prvým projektom bolo technologické vybavenie diaľničného tunela Branisko.
Tunely na novostavbách diaľnic aj železníc predstavujú spravidla nielen objekty s najvyššími nákladmi, ale aj s najdlhším časom výstavby, ktorý následne ovplyvňuje čas výstavby celého úseku príslušnej dopravnej infraštruktúry. Rýchlosť výstavby je okrem objektívnych faktorov, akými sú geologické a morfologické podmienky, podmienená aj subjektívnymi faktormi, najmä zvolenou metódou razenia a tiež počtom pracovísk – čelieb, z ktorých sa tunelové rúry razia.
Rekonštrukcia dvojice železničných mostov prevádzajúcich trať ŽSR cez rieku Váh je súčasťou projektu modernizácie železničného uzla Žilina. Spoločnosť STRABAG, s. r. o., je vedúcim členom Združenia pod Dubňom, teda zhotoviteľa stavebných prác v rámci projektu Uzol Žilina, a zároveň zhotoviteľom predmetného mostného objektu.
Predmetom stavby je elektrifikácia existujúcej jednokoľajovej železničnej trate v úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné. Železničná trať zabezpečuje dopravnú obslužnosť priľahlého regiónu a zároveň je súčasťou železničného spojenia s Košicami. Stavba je rozdelená do ôsmich samostatne realizovaných ucelených častí vychádzajúcich z členenia stavby na úseky železničných staníc.
BIM (Building Information Modeling) je technológia, ktorá mení spôsob, akým sa navrhujú, plánujú a realizujú projekty železničnej infraštruktúry. Článok sa zaoberá niektorými z hlavných problémov a výziev, ktoré sa objavujú pri implementácii BIM v slovenskom prostredí.
Z októbrového prieskumu českej spoločnosti CEEC Research medzi stavebnými a inžinierskymi spoločnosťami vyplynulo, že na Slovensku sa dlhodobo nedarí vytvoriť kontinuálnu stratégiu v príprave kľúčových stavieb. Na budúci rok očakávajú slovenské stavebné spoločnosti pokles tržieb o 0,6 % , mierne sa zníži aj využitie stavebných kapacít a trh poklesne o 1,8 %.
Tempo stavebných prác na 2. etape električkovej trate v úseku Jungmanova – Janíkov dvor v Bratislave – Petržalke sa podľa primátora Matúša Valla a viceprimátorky s gesciou pre dopravu Tatiany Kratochvílovej zvýšilo v ostatných týždňoch takmer na všetkých úsekoch.
Rezort dopravy informoval vo štvrtok na sociálnej sieti, že minister Jozef Ráž ml. na čele slovenskej delegácie rokoval v Číne s medzinárodným investorom NORINCO International.
V súlade s výhľadovými cieľmi Európskej únie ohľadom zvýšenia bezpečnosti prepravy osôb a tovaru, presunu prepravy z ciest na železnicu, ale aj so zreteľom na ekologický efekt tejto dopravy sú v jej členských štátoch pripravované a následne realizované projekty zamerané na modernizáciu a výstavbu novej železničnej dopravnej infraštruktúry.
Stavbu D1 Hubová – Ivachnová s dĺžkou hlavnej trasy 14 920 m realizuje Združenie Čebrať s vedúcim členom OHLA, a. s., Brno, a členom združenia spoločnosťou VÁHOSTAV, a. s., Bratislava. Objednávateľom stavby je Národná diaľničná spoločnosť, a. s. Konštrukčné vrstvy vozoviek na hlavnej trase a v tuneli zabezpečuje spoločnosť VÁHOSTAV. Ukladanie nestmelenej zmesi (UM (ŠD)) a cementom stmelenej zmesi (CBGM) realizuje jej dcérska spoločnosť VHS-Asfalty, s. r. o., Bratislava. Tieto zmesi vyrába spoločnosť VÁHOSTAV vo vlastnej výrobni pri obci Lisková.
Valbek SK, spol. s r. o., je významným a skúseným projektantom železničnej a cestnej infraštruktúry nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike. Cieľom spoločnosti je poskytovať profesionálne a komplexné projekčné služby pre plnú spokojnosť zákazníka.