Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Spoločnosť SMS a.s., člen skupiny VINCI Construction CS, pokračuje v plnom nasadení v plnení si svojich povinností, zmluvne viazaných s investormi. Patria sem rekonštrukcie mostov, ktoré sú v mnohých prípadoch na hranici svojej životnosti, alebo realizácie mostných objektov na dôležitých novobudovaných úsekoch rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna, R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany alebo aj diaľnice R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa. Výstavbou všetkých týchto zaujímavých stavebných projektov spoločnosť prispieva k zlepšovaniu cestnej infraštruktúry na Slovensku. Príkladom je aj dokončená II. etapa obchvatu Brezna, ktorej sa budeme venovať v tomto článku.

Technickými riešeniami a použitým technologickým vybavením je tunel Bikoš v súčasnosti považovaný za najmodernejší a najbezpečnejší tunel na Slovensku. Je súčasťou trojice tunelov, ktoré budú na diaľnici D1 Prešov (západ) – Prešov (juh) a rýchlostnej ceste R4 (severný obchvat Prešova), a zabezpečia tak potrebné odľahčenie premávky v meste a zrýchlenie dopravy v regióne.

Pri stavbe tunelov je kľúčovým aspektom kvalitné odvodnenie, ktoré chráni konštrukciu pred poškodením a zabezpečuje bezpečnú prevádzku. Bez adekvátneho odvodnenia by mohol byť tunel vystavený rôznym nebezpečenstvám a problémom. Odvodnenie tunela je však nevyhnutné nielen z hľadiska stavebnej integrity a bezpečnosti, ale aj z hľadiska hospodárnosti a ochrany životného prostredia. Zároveň je dôležité, aby boli pri výstavbe tunelov použité správne techniky a materiály na zabezpečenie efektívneho odvodnenia.

Dňa 25. septembra 2023 bol širokej motoristickej verejnosti odovzdaný do užívania úsek rýchlostnej cesty R4 Prešov − severný obchvat, I. etapa. Úsek šetrí vodičom jazdiacim cez Prešov 10 minút jazdy a výrazne odľahčuje dopravu v samotnom meste. Realizáciou stavby sa vytvorila priama spojnica diaľnice D1 s cestou I. triedy I/68 v smere na Sabinov, ktorá sa začína v križovatke Vydumanec a končí v križovatke Prešov − sever (Dúbrava) (obr. 1).

Mesto Trebišov s počtom približne 23 000 obyvateľov leží v Košickom kraji, ktorý je plný úrodných lánov, ovocných sadov a zelených záhrad. V tokajskej vinohradníckej oblasti sa v severnej časti mesta nachádza dopravný uzol – spojená železničná a autobusová stanica. Valbek SK sa stal generálnym projektantom výstavby terminálu, ktorý umožní cestujúcim rýchly, bezpečný a pohodlný prestup.

Spoločnosť LUNA PLAST, a. s., tento rok oslavuje 25. výročie a pri príležitosti tohto významného míľnika rozšírila svoj závod o novú halu, ktorá bola vytvorená na mieru výrobným technológiám umiestneným vnútri. Táto investícia rozšíri portfólio firmy o potrubie s priemerom do 1 200 mm a zákazníkom predstaví nový priemyselný vzor potrubia, ktoré je na vnútornej strane potiahnuté polyamidovým nástrekom. Prečo? Práve na to – a na mnoho ďalšieho – sme sa opýtali riaditeľa spoločnosti Petra Novotného.

Dlho plánovaná investícia sa blíži ku odovzdaniu a na východe Slovenska tak Terminál integrovanej osobnej prepravy v Trebišove prispeje k bezpečnej a pohodlnej preprave železničnou dopravou. Či TIOP Trebišov poskytne atraktívne a konkurencieschopné riešenie pre dopravu voči individuálnej automobilovej doprave, ukáže až čas.

V roku 2020 získalo konzorcium pozostávajúce z firiem PORR a STRABAG zmluvu od spoločnosti Wiener Linien na najväčší komplexný projekt výstavby metra v rakúskej metropole. Stavebný úsek známy ako U2/17-21, ktorý zahŕňa rozšírenie liniek U2 a U5, predstavuje zákazku s hodnotou 481 miliónov eur. So stavbou sa začalo v marci 2021, predpokladané ukončenie je naplánované na máj 2028.

Článok sa zaoberá výstavbou nových liniek podzemnej železnice v husto zastavanej oblasti centra Viedne. Opisuje všetky nevyhnutné opatrenia, ktoré zhotoviteľ prijíma na monitorovanie a prevenciu negatívnych dosahov spôsobených razbou tunelov na úseku 17-21 trate U2 viedenskej podzemnej železnice.

Nielen v cestnom staviteľstve, ale v stavebníctve vo všeobecnosti rozhoduje podložie o celkovej cene diela. Únosnosť podložia, ktorá závisí od geologického zloženia základovej škáry, je rozhodujúcim faktorom ovplyvňujúcim návrh sanácie pod stavebné konštrukcie. Spoločnosť Amberg navrhuje nielen cestnú infraštruktúru, ale aj bytové komplexy, nemocnice a letiskové plochy, pri ktorých je zakladanie veľmi podstatné a okrem ceny má zásadný vplyv aj na celkovú životnosť.

Potreba vybudovania ekoduktu vznikla z dôvodu zásahu stavby Diaľnica D3 Svrčinovec – Skalité s priľahlou križovatkou Svrčinovec do nadregionálneho biokoridoru pre veľké šelmy a ostatnú zver, čo malo za následok jeho zúženie. Stavbu s názvom D3 Zelený most Svrčinovec realizuje pre objednávateľa, Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., združenie „Zelený most Svrčinovec“ pod vedením spoločnosti VÁHOSTAV – SK, a. s., Bratislava.