Dobré treba chrániť
Galéria(2)

Dobré treba chrániť

Každý výrobca alebo obchodník, ktorý sa domnieva, že práva k duševnému vlastníctvu nespadajú do záujmov jeho spoločnosti a z toho dôvodu ich môže ignorovať, hrá v rámci svojho podnikania veľmi nebezpečnú hru. Takmer s istotou možno vo všeobecnosti tvrdiť, že každá firma disponuje určitým hodnotným nehmotným majetkom, ktorý jeho majiteľovi stojí za to, aby bol chránený prostredníctvom niektorého druhu dostupných práv. Ide predovšetkým o výsledky ľudskej tvorivej činnosti, myslenia a vynaliezavosti. Tieto nehmotné aktíva tvoria duševný kapitál organizácie, pretože predstavujú nemateriálne faktory, ktoré prispievajú k výkonu firmy. Do organizačnej štruktúry sú začlenené vo forme štrukturálneho kapitálu, do zamestnancov vo forme ľudského kapitálu a do vzťahov s dodávateľmi, zákazníkmi a partnermi zase vo forme trhového kapitálu.1

1 Trojdielna klasifikačná schéma: projekt MERITUM – Pokyny pre správu a označovanie nehmotných aktív (2002)


Spracované podľa Intellectual property, 10 pragmatic recommendation for a better integration of IP in your business, ISBN 2-9599776-3-7, The European Commission

Znalosti, know-how a inovácie sú základom duševného kapitálu a možno ich počítať medzi najhodnotnejšie aktíva organizácie. Ak chcete premeniť skrytý alebo možno nedostatočne využívaný duševný kapitál na hmotný zisk, je potrebné predovšetkým tieto aktíva pomenovať a správne ich zatriediť. Orientovať sa môžete napr. aj podľa nasledovného zoznamu:

Ľudský kapitál:

  • znalosti a know-how
  • kvalifikácia
  • zručnosti, vzdelanie, skúsenosti a výcvik


Štrukturálny kapitál:

  • duševné vlastníctvo (patenty, ochranné známky, dizajny, autorské práva)
  • obchodné tajomstvo
  • licencie a franšízy
  • zamestnanecké vynálezy
  • vnútropodnikové databázy
  • interne vyvinutý softvér
  • pracovné dokumenty
  • manuály, procesy, postupy, dokumenty, týkajúce sa činnosti v oblasti vývoja a výskumu
  • externé publikácie


Trhový kapitál:

  • spolupráca, partnerstvo a siete
  • zoznam zákazníkov
  • osvedčenia o výrobkoch
  • značka a dobrá povesť (goodwill)

Po takomto prvotnom zosumarizovaní si môžete nechať pre svoj duševný kapitál vypracovať komplexnejšiu a podrobnejšiu analýzu niektorou z poradenských firiem. Tá vám následne vytvorí súhrnný obraz o úrovni a druhu nehmotného majetku vo vašej organizácii. Pokiaľ následne budete pripravení pochopiť, určiť, spracovať a rozvíjať uvedené aktíva firmy, podarí sa vám uvoľniť ich potenciál v plnej miere. Takýto prístup môže vašej spoločnosti priniesť úžitok, a to napr. pri nachádzaní nových teritórií pre vašu obchodnú činnosť a pri následnom vytváraní väčšieho zisku, ďalej pri zabezpečovaní financií na rozvoj vašej spoločnosti a rovnako aj pri hľadaní nových partnerov pre vaše podnikanie. Toto všetko urobíte s cieľom zvýšiť konkurencieschopnosť vašej firmy, pretože duševný kapitál (často vo forme práv duševného vlastníctva – patenty, ochranné známky, dizajny a pod.) sa dnes považuje za jedno z najvýznamnejších aktív mnohých najväčších a najmocnejších organizácií sveta a môže byť základom pre dominanciu na trhu a pre trvalú ziskovosť.

V tejto súvislosti však nemožno nepoukázať aj na druhú stranu mince – na to, že aj tí, ktorí sa rozhodnú nespraviť pre vlastné záujmy nič, musia práva duševného vlastníctva tretích osôb vnímať a rešpektovať ich.

Neznalosť zákona neospravedlňuje – takto nám to vštepovali už v školských laviciach. A práve ľahostajnosť, resp. nedostatok poznania práv tretích osôb môže viesť ku strate vašich podnikateľských hodnôt, či k nákladným súdnym sporom. Cena, ktorú v konečnom dôsledku za chyby zaplatíte, môže byť príliš vysoká, ba dokonca v niektorých prípadoch až zničujúca. Je úplne samozrejmé, že nikto z vás by nepodnikal bez toho, aby sa riadil daňovými zákonmi alebo pracovným právom. Prečo si teda ľudia stále neuvážene myslia, že systém práv chrániacich duševné vlastníctvo nie je pre nich relevantný?

Ak sa rozhodnete duševné vlastníctvo spojené s vašou podnikateľskou činnosťou vytrvale ignorovať, môžete tým ponúknuť konkurencii relatívne jednoduchú príležitosť využiť vaše technické inovácie, obchodné myšlienky, dobré meno a vašu povesť na trhu. Z praxe vyplýva, že mnoho porušovateľov sa často snaží vopred si zistiť, nakoľko vážne berú ich „obete“ ochranu svojho vlastníctva. Pokiaľ však budete pri uplatňovaní svojich práv postupovať neúprosne a nekompromisne, vzniká šanca, že konkurent, či porušovateľ sa začnú orientovať na iného výrobcu alebo poskytovateľa služieb, ktorý bude pre nich predstavovať ľahšie dosiahnuteľný cieľ.

Zostáva iba na vás, či kroky vedúce k ochrane duševného vlastníctva vašej firmy podniknete alebo nie. V prípade vášho ÁNO by ste sa mali začať pripravovať na nové príležitostí vedúce k vytvoreniu zaujímavých obchodných zväzkov, k posilneniu pozície svojej konkurencieschopnosti, k výraznému zvýšeniu možností uzatvoriť finančne výhodné licenčné zmluvy alebo k nárastu schopnosti zabezpečenia a získania finančných prostriedkov a investícií.

Buďte si preto vedomí svojho duševného kapitálu a neprehliadajte ani nepodceňujte jeho hodnotu

Máte záujem zorientovať sa v problematike duševného vlastníctva? Ak áno, Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky vám prostredníctvom svojho Informačného centra ponúka odbornú konzultačnú činnosť o možnom a najvhodnejšom spôsobe ochrany vášho duševného kapitálu.

Kontakt: Úrad priemyselného vlastníctva SR, Jána Švermu 43, 974 04 Banská Bystrica
tel.: +421 (0) 48 4300 131, +421 (0) 48 4300 121
e-mail: infocentrum@indprop.gov.sk

Ing. Eva Klučiarová, Úrad priemyselného vlastníctva SR

Foto: isifa.com
–>–>