Urbanizmus

Partneri sekcie:

Komplikovaná ekonomická situácia, mŕtve tradície, historické tragédie či okázalá propagácia štátnej moci. Aj tieto dôvody stoja za fenoménom miest duchov – oblastí, ktoré sú takmer alebo úplne vyľudnené.

Bratislavská mestská časť Vrakuňa nemá v realitnom biznise veľmi lichotivú pozíciu. Okrem toho, že ide o okrajovú časť, záujemcov o bývanie odrádza skládka po chemických závodoch, čistiareň odpadových vôd, blízkosť letiska či tzv. Pentagon.

Participácia je proces aktívneho zapájania sa do života v rôznych oblastiach na rôznych úrovniach – od informovania, konzultácií až po skutočné spolurozhodovanie. Z hľadiska tvorby mestského urbanizmu je ideálnym spôsobom, ako tvoriť mesto s ohľadom na potreby jeho obyvateľov, a teda je aj podstatným argumentom navrhovacieho procesu. V digitálnej dobe sa teda núka elektronický spôsob mapovania a zberu dát – pocitov.

Keď sa povie „námestie“, väčšina ľudí si predstaví šíru spevnenú plochu, na ktorej sa združujú obyvatelia aj návštevníci mesta. Vybetónované či vydláždené, zeleň je na nich zväčša výnimkou alebo iba dočasným prvkom. Bratislavské námestia sú práve také. Nové námestie, ktoré Ružinovu pribudne vďaka projektu ZWIRN pod hlavičkou YIT Slovakia, má byť iné. Developer nemá ambíciu organizovať na ZWIRNe maratóny či hudobné vystúpenia, ale jednoducho chce, aby bolo príjemným miestom pre všetkých. Jeho mierka a funkcie tomu majú zodpovedať.

V holandskom Utrechte vznikajú od roku 2016 plány na novú mestskú štvrť, ktoré teraz konečne prechádzajú do realizačnej fázy. Oblasť na juhozápade mesta nazvaná Merwede sa má stať domovom pre viac než dvanásťtisíc ľudí. To všetko s dôrazom na udržateľnosť a bez áut.

Nový primátor dostal do daru jedno neusporiadané mesto bez schváleného územného plánu. Okrem množstva problémov je tu potrebné riešiť nosnú koľajovú dopravu, ktorá je pre Bratislavu dôležitá, a jej ďalší rozvoj je zásadný pre rast mesta.

Frihamnen, priemyselný prístav Göteborgu, postupne stráca svoj industriálny charakter. Stáva sa z neho fascinujúce miesto, plné objektov a otvorených možností, ktoré začína patriť svojim obyvateľom. Medzi asfaltom, betónom a vodou vzniká zatiaľ veľmi krehký potenciál jedinečného mestského priestoru.

Živé laboratórium v mierke 1 : 1. Woven City, teda „Tkané mesto“, ktoré navrhol dánsky ateliér BIG v spolupráci so spoločnosťou Toyota, má slúžiť na testovanie a vývoj novej podoby mestskej mobility, energetiky a na priemyselný vývoj. Cieľom Toyota Woven City je spojiť ľudí a vybudovať komunitu budúcnosti nielen pomocou technológie, ale aj ukotvením v histórii a prírode.

Rozhovor

Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) má za sebou prvý rok existencie. Ten bol podľa slov Jána Mazúra, ktorý je poverený jeho riadením, najmä o rozbehu organizácie, o výbere vhodných ľudí, nastavovaní procesov a rozbiehaní prvých projektov. Nosné témy nášho rozhovoru boli o naplnení prvotných ambícií MIB, jeho vzťahu k magistrátu a developerom, tvorbe manuálu verejných priestranstiev, stratégii v doprave a rozvoji mesta vôbec.