Súčasťou bude aj rozľahlé námestie mestského charakteru, ktoré prepojí rôzne funkcie novej štvrte.
Galéria(6)

Nesto bude mesto v meste

Toto už nebude len mestská štvrť, ale „mesto v meste“. Na území 47 hektárov bude žiť 15-tisíc obyvateľov – a to sú parametre menšieho okresného mesta na Slovensku. Projekt Nesto však má svoje ambície aj mimo veľkých objemov.

V bratislavskej Petržalke chce vytvoriť kvalitný priestor na bývanie a prácu, ale aj široké možnosti trávenia voľného času. Jeho výstavba sa začala v polovici októbra a prví obyvatelia by sa doň mali nasťahovať v roku 2024.

Kedysi rozdeľovala, dnes spája

„Táto oblasť si zažila aj obdobie, keď ľudí na oboch stranách hranice nespájala, ale rozdeľovala. Dnes je už, našťastie, potenciál tohto miesta iný a po dekádach, keď stálo prázdne, má obrovskú príležitosť začať ľudí spájať,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti Lucron Zoltán Müller k odkazu významnej histórie.

O jej podobách svedčia viaceré zachované vojenské objekty bývalého obranného systému československého opevnenia, zároveň tadiaľto počas studenej vojny viedla železná opona. Všetky objekty plánuje developer zachovať a zveľadiť v spolupráci s ich správcami, aby sa stali súčasťou nového verejného priestoru, ktorý tu vznikne.

Podľa developera by zeleň nemala byť len na okrasu, ale má pozývať ľudí pracovať na deke či urobiť si piknik.
Kvalitný verejný priestor bude dôležitým prvkom komplexného urbanisticko-architektonického návrhu.
Súčasťou bude aj rozľahlé námestie mestského charakteru, ktoré prepojí rôzne funkcie novej štvrte.
Mestská štvrť Nesto.
Kvalitný verejný priestor bude dôležitým prvkom komplexného urbanisticko-architektonického návrhu.
Celkový pohľad na projekt Nesto so zvýraznením 1. fázy.

Mesto budúcnosti

Developer na tomto mohutnom území, ktoré sa dotýka okraja rakúskych hraníc a siaha až po Kopčiansku ulicu, nechce len postaviť stovky bytov a zopár obchodov. Jeho vízia ide ďalej a pozerá sa na najbližšie dekády.

Zadanie vyhlásenej medzinárodnej súťaže na koncept Nesto-sever má poskytnúť ucelenú predstavu pre dané územie na nasledujúcich 40 až  50 rokov. Jej hlavným cieľom bude priniesť komplexný urbanisticko-architektonický návrh, ktorý zohľadní všetky funkcie územia – bývanie, prácu a obchodné priestory, ale najmä kvalitný verejný priestor, ako aj vzdelávanie či šport.

O ideálnom meste budúcnosti sa podľa Zoltána Müllera hovorí už dlhšie, v poslednom období sa k tomu pridala ďalšia výzva: ako má vyzerať mesto po pandémii? Odpoveď by mala dať súťaž, prostredníctvom ktorej developer oslovil 10 zahraničných, ale aj slovenských ateliérov so skúsenosťami a kompetenciou na rozvoj územia tejto mierky.

Súťažné návrhy vyhodnotí nezávislá 9-členná odborná porota so zástupcami mesta Bratislava i s expertmi zo zahraničia. Kým výsledkom prvej fázy súťaže má byť urbanistický koncept celého územia, druhá fáza má za cieľ rozpracovať víťazný koncept do detailu a poskytnúť masterplán pre samotnú výstavbu.

Dôraz na obnoviteľné energie a ekologickú dopravu

V prvej fáze výstavby developer začína s budovaním rezidenčných budov v južnej časti projektu smerom ku Kopčianskej ulici, ktoré po dokončení ponúknu viac ako 160 bytov. Na ne potom nadviaže výstavba ďalšej časti projektu, kde budú administratívne priestory, byty na prenájom, medicentrum, gastro- a obchodné prevádzky, supermarket či škôlka.

Súčasťou bude aj rozľahlé námestie mestského charakteru, ktoré prepojí všetky spomínané funkcie. Dôležitým prvkom budú aj opatrenia na zachytávanie vody v území, ako sú dažďové záhrady či využitie vodopustných materiálov, ktoré sú dôležité pri príprave miest na klimatickú zmenu.

Projekt počíta s významným využitím obnoviteľných zdrojov energie, a to zatiaľ v najväčšom rozsahu v rámci developmentu na území Slovenska. Developer plánuje vybaviť budovy technológiami, aby mohli vyrábať aj spotrebovávať energiu priamo na mieste, a to najmä vďaka solárnym panelom, ktoré budú na každej budove.

Podľa developera by zeleň nemala byť len na okrasu, ale má pozývať ľudí pracovať na deke či urobiť si piknik.
Podľa developera by zeleň nemala byť len na okrasu, ale má pozývať ľudí pracovať na deke či urobiť si piknik. | Zdroj: LUCRON

Súčasťou týchto snáh bude podľa Michala Brúsila, development manažéra projektu Nesto, aj veľký dôraz na ekologické formy dopravy. Miesto tu budú mať zóny bez áut a aj viaceré alternatívne dopravné riešenia, ako sú elektrobicykle alebo zdieľaná automobilová doprava. V lete tohto roka developer dokončil sprievodné práce súvisiace s budovaním infraštruktúry v území, v rámci ktorých zveľadil Kopčiansku ulicu.

Okrem 850 metrov novej cesty na ulici pribudol takmer kilometer oddelenej cyklotrasy, ktorá územie plynulo prepája od rakúskeho Kittsee až do bratislavského centra. Investor už dlhšie avizuje vybudovanie železničnej zastávky, ktorá by zabezpečila spojenie so železničnou stanicou Petržalka, ako aj s rakúskym pohraničím a Viedňou.

Mestská štvrť Nesto
Miesto: Bratislava-Petržalka
Developer: Lucron
Architekti 1. fázy: SIEBERT + TALAŠ
Ukončenie 1. fázy: 2024
Ľudovít Petránsky