Prvé milióny sú známe. Rekonštrukcia Námestia SNP začne budúci rok, magistrát hovorí o priorite a vysvetľuje termín dokončenia v roku 2035
Mnohí sme tam stáli a bojovali za spravodlivosť. Námestie SNP s priľahlým Kamenným námestím je už desaťročia symbolom slobody, avšak s katastrofálnym stavom verejného priestoru. Jeho transformáciu pripravuje bratislavský magistrát, pričom s rekonštrukciou sa čaká od roku 2021. Podľa najnovších informácií redakcie ASB sa začiatok obnovy blíži a známe sú aj prvé milióny. Kedy dostane Bratislava obnovenú časť historického centra?
Jedno z najdôležitejších miest v Bratislave
Námestie SNP má pre našu metropolu nesmierny význam. Prvým dôvodom je historický kontext. Priestor mal najskôr trhovú funkciu, pričom obdobie dramatického rozvoja zažil v 30. rokoch minulého storočia. A to vďaka výstavbe dôležitých domov ako Brouk a Babka alebo Manderlák. Definitívna zmena nastala v druhej polovici 20. storočia, keď na Kamennom námestí vznikol obchodný dom Prior a hotel Kyjev, ktoré zadefinovali podobu lokality dodnes.
Druhým dôvodom, pre ktorý má Námestie SNP pre Bratislavu veľký význam, je spoločenský kontext. Identitou lokality je už desaťročia verejné zhromažďovanie ľudí a slobodné vyjadrovanie názoru. Ľudia tu stáli v novembri 1989 počas Nežnej revolúcie, v mrazoch v roku 2018 po vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej alebo aj dnes, v roku 2024, po nekultúrnych čistkách vládnej moci.
A existuje aj tretí dôvod. Námestie SNP je dôležitým dopravným uzlom Bratislavy. Stretáva sa tu osobná automobilová doprava, peší, cyklisti, ale aj električková sieť radiál, ktoré smerujú do ďalších častí mesta. Práve osobná automobilová doprava však urobila z tohto miesta nebezpečnú a chaotickú lokalitu.
Priestor postupne zahltili parkujúce autá, čakajúce taxíky, pribúdala tu neregulovaná reklama, rozličné stánky a mesto zanedbávalo údržbu, čo sa podpísalo pod katastrofálny vizuál centrálnej časti Bratislavy. Námestie SNP a priľahlé Kamenné námestie začali upadať a išlo o hanbu mesta.
Vykúpenie v roku 2021
O nutnosti premeny Námestia SNP hovorili azda všade, aj na bratislavskom magistráte. V roku 2016 sa ešte za primátorovania Iva Nesrovnala uskutočnili prvé kroky k rozsiahlejšej transformácii a vznikla iniciatíva Živé námestie. Definitívnu podobu mala dať priestoru až architektonická súťaž zo stola nového vedenia Bratislavy na čele s primátorom Matúšom Vallom v roku 2018.
Ten sa vrhol na zanedbaný priestor zostra. Ešte pred vyhlásením súťaže bolo odstránených vyše 100 priestorových bariér, reklamný smog, zjednotili sa prvky mobiliáru a pribudlo aj nové osvetlenie. Osadili sa mobilné kvetináče na Klobučníckej ulici, kde magistrát odstránil aj časť svojich parkovacích miest, čím jasne naznačil, že centrum nemá patriť autám. Rovnako bola rozšírená sieť chodníkov.
Architektonickú súťaž vypísalo hlavné mesto s Metropolitným inštitútom Bratislavy (MIB) v roku 2019 formou súťažného dialógu. Išlo o vôbec prvý prípad na Slovensku, keď bol použitý súťažný dialóg ako forma architektonickej súťaže. Vďaka tomu mohli architekti z jednotlivých ateliérov pracovať na svojom projekte na základe dopredu definovaného zadania a zakomponovať do návrhov aj odporúčania porotcov a expertov.
V prvej fáze sa do súťaže zapojilo 23 tímov z 8 krajín sveta. Do druhého kola postúpili len 4 najlepšie tímy a víťaza sme sa dozvedeli po dlhom čakaní v apríli roku 2021. Dlhoročne zanedbaný priestor Námestia SNP, Kamenného námestia a priľahlých ulíc zrekonštruuje architektonická kancelária Atelier Loidl Landscape Architects Berlin v spolupráci s dopravnými poradcami BPR Dr. Schäpertons Consult.
Vlajkový projekt mesta
Veľkolepý návrh nemeckého ateliéru má potenciál transformovať priestor, ktorý sa zabudol v 20. storočí, konečne do súčasnosti. Architekti scelili lokalitu s rozlohou takmer 35-tisíc štvorcových metrov vyrovnaním všetkých povrchov na jednu úroveň, takže sa stala bezbariérovou. Na celé územie sa vráti kamenná dlažba, pribudnú zelené ostrovy, pričom celková plocha zelene sa rozšíri až o tretinu, čo je tisíc štvorcových metrov .
Projekt prinesie aj veľké zmeny v doprave. Najväčšou z nich je vybudovanie trojpodlažnej podzemnej garáže pre maximálne 500 automobilov, ktorá má slúžiť verejnosti. Táto garáž vznikne na mieste súčasného parkoviska na Kamennom námestí, pričom jej kapacita odbremení od áut aj okolité ulice. V pláne je tiež eliminovať tranzitnú dopravu prerušením priameho prejazdu individuálnych vozidiel medzi Špitálskou a Štúrovou ulicou, čím sa utlmí doprava.
Nové bude aj umiestnenie električkových zastávok na Špitálskej ulici. Majú vzniknúť združené zástavky pre električkovú aj trolejbusovú dopravu. Posunú aj zastávku pri Starej tržnici, takže sa rozšíri chodník a vysadia sa vysoké stromy.
Medzi Starou tržnicou a Manderlákom je dnes ochranná konštrukcia, umiestnená nad Kaplnkou sv. Jakuba. Nový návrh so starou konštrukciou už nepočíta a namiesto nej architekti navrhujú priehľadný pochôdzny povrch s bezbariérovým bočným vstupom. Obnovou prejde aj pamätník SNP, ktorý bude prístupnejší z viacerých strán.
Architekti pritom kládli dôraz aj na vzácne budovy v území. Projekt preto pracuje so zeleňou aj osvetlením tak, aby vynikla architektúra stavieb. Návrh rovnako rešpektuje stromoradia, ktoré vyrastú po obvode námestia.
Rekonštrukcia sa na dlhé obdobie stala vlajkovým projektom magistrátu. S prvými prácami počítalo mesto už v roku 2021 a s dokončením celého projektu v roku 2024 až 2025. Finančné náklady boli v tom čase odhadované na 20 miliónov eur. Tieto termíny sa nezdali ako nesplniteľné, dnes už však vieme, že boli len vzdušnými zámkami.
Vytriezvenie
Rekonštrukčné práce sa nezačali dodnes. Prebehol len archeologický prieskum, ktorý sa začal v roku 2023. Viac svetla do problematiky vnieslo 14. decembra minulého roku až mestské zastupiteľstvo, ktoré priblížilo začiatok obnovy, ako aj dôvody, ktoré projekt brzdia.
Z podkladov vyplynulo, že hlavné mesto v tomto období zabezpečovalo projektovú dokumentáciu, technicko-stavebné podklady aj majetkové listiny k pozemkom dotknutých samotným projektom. Oproti predchádzajúcim rokom išlo o progres, ktorý bol zapríčinený vstupom developera WOAL do celého projektu.
Súkromná spoločnosť sa totiž v minulosti zaviazala zriadiť po zbúranom PKO na nábreží Dunaja planetárium. Ako je známe, tento zámer magistrát zrušil. Ako náhradu darovala spoločnosť WOAL hlavnému mestu projektové dokumentácie na dva projekty – Plató Staromestská a Živé námestie. Hlavné mesto týmto ťahom výrazne zdynamizovalo projekt rekonštrukcie Námestia SNP.
Mestské zastupiteľstvo ku koncu minulého roka informovalo aj o harmonograme rekonštrukcie. „Realizácia projektu Živé námestie je plánovaná na roky 2025 až 2035,“ píše sa v materiáli. Išlo o vytriezvenie a šokujúcu novinku. Zjednotenie niekoľkých ulíc má trvať siahodlhých 10 rokov, pričom začiatok celej iniciatívy sa datuje ešte do roku 2016, čo znamená, že by rekonštrukcia trvala takmer dve desaťročia.
Materiál tiež obsahoval detaily o majetkovoprávnych vzťahoch týkajúcich sa niektorých pozemkov, ktoré sú súčasťou rekonštrukcie. Hlavné mesto totiž od roku 2017 vedie spor o 4 parcely so spoločnosťou INTERMONT a v decembri minulého roka potrebovalo deklarovať, že dané pozemky neplánuje predať, čo aj zadeklarovalo. S pozemkami však nemôže ďalej nakladať, keďže súd nekoná v prípade žaloby z roku 2017. Ak človek číta medzi riadkami, môže ísť o pravdepodobný dôvod 10-ročného trvania rekonštrukcie.
Vyše 1 milióna v roku 2025 a 4,5 milióna v roku 2026
Podľa najnovších informácií redakcie ASB sa kľúčový projekt mesta blíži. „Spustili sme projekčné práce na 1. etape projektu. Zahŕňa časť Námestia SNP na sever od električkovej trate (vrátane okolia pamätníka SNP), časť Poštovej ulice (po Obchodnú ulicu), Námestie Nežnej revolúcie (priestor pred Starou tržnicou) a návštevnícke centrum Kaplnky sv. Jakuba,“ informoval o najbližšom harmonograme Peter Bubla, hovorca Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy.
Podľa neho bude v najbližších mesiacoch prebiehať povoľovací proces a následne realizácia. Hovorca Bratislavy sa následne vyjadril aj k 10-ročnému trvaniu rekonštrukcie: „Kompletná realizácia projektu predpokladá okrem iného aj odstránenie parkovacích miest z povrchu dotknutých komunikácií a ich presun pod Kamenné námestie do podzemnej garáže. Práve realizáciu garáže napríklad znemožňuje prebiehajúci súdny spor týkajúci sa Kamenného námestia,“ vysvetľuje Peter Bubla a potvrdzuje aj našu domnienku z predchádzajúcich odsekov.
„Harmonogram preto zohľadňuje aj priebeh tohto súdneho sporu. Vo väčšine územia však predpokladáme skoršie ukončenie prác,“ potvrdzuje hovorca Bratislavy a dodáva, „projekt Živého námestia je naďalej jednou z priorít mesta.“ V poslednom období sa totiž zdalo, že mesto odsunulo projekt na vedľajšiu koľaj, keďže rekonštrukčné práce sa nezačali a realizácia sa predĺžila do roku 2035.
K projektu je známa aj nová situácia, ktorá zahŕňa menšie zmeny. „Pri projekčných prácach zachovávame charakter víťazného súťažného návrhu. Prípadné zmeny vychádzajú len zo zapracovania lokálnych požiadaviek a pripomienok dotknutých inštitúcií a majú parciálny charakter,“ ozrejmil Peter Bubla.
Prvé financie boli na projekt vyčlenené už v tomto roku. Podľa registra kapitálových výdavkov ide o sumu 241 250 eur. „Tieto prostriedky boli pôvodne určené najmä na projektovú dokumentáciu. Keďže tá je napokon financovaná prostredníctvom daru (developera WOAL, pozn. red.). Prostriedky budú využité podľa potreby na financovanie ďalších rozpracovaných projektov vo verejných priestoroch,“ vysvetľuje hovorca.
Finančné prostriedky na projekt Živého námestia sa v budúcich rokoch pohybujú v miliónoch. Na rok 2025 počíta hlavné mesto so sumou 1 204 150 eur, pričom suma na rok 2026 je značne vyššia – až 4 500 000 eur. „Časť prostriedkov na rok 2025 je spojená so samotnou realizáciou 1. etapy projektu. Rovnako na rok 2026,” potvrdzuje Peter Bubla.
Je veľmi pravdepodobné, že celkové náklady, ktoré boli v roku 2021 prezentované na úrovni 20 miliónov eur, narastú. Zatiaľ je konečná suma neznáma, rovnako aj spôsob financovania. „Celkové náklady bude možné presnejšie kvantifikovať v ďalších etapách. Financovanie by sme radi z väčšej časti zabezpečili z externých zdrojov,“ uzatvoril Peter Bubla pre redakciu ASB.
Priestor s obrovským potenciálom čakajúci na záchranu
Na začiatku článku sme hovorili o historickom a spoločenskom kontexte tohto miesta, dôležité je však spomenúť aj aktuálne súvislosti. Námestie SNP a Kamenné námestie sú aj napriek hanebnému stavu verejného priestoru dnes iné, ako boli v predchádzajúcich rokoch. Nachádzajú sa tu galérie, gastronomické zariadenia, organizujú sa tu populárne kultúrne akcie a život sa vrátil aj na Kamenné námestie.
Nové podniky v obchodnom dome Prior prilákali do roky bezútešnej lokality mladých ľudí. Prioru sa postupne vracia sláva 20. storočia, okolie sa denne zapĺňa spoločenským životom, čo platí aj o priestore pred Starou tržnicou, ktorá potvrdzuje obrovský potenciál tejto časti historického centra.
Hlavné mesto musí tento potenciál využiť. Zatiaľ mu v tom bránia dve skutočnosti – súdny spor o pozemky na Kamennom námestí, kde má vyrásť podzemná garáž, ale aj chýbajúce externé zdroje financovania, ktoré bude potrebovať pri ďalších, omnoho nákladnejších etapách rekonštrukcie ako prestavba električkovej trate či výstavba trojpodlažnej podzemnej garáže.
Projekt však urobil krok vpred vďaka developerovi WOAL a za budúcoročný začiatok kľúčovej obnovy hovorí aj register kapitálových výdavkov. Živé námestie tak bude magistrát v rokoch 2025 a 2026 stáť vyše 5,7 milióna eur. Stále ide o zlomok sumy, ktorú bude mesto potrebovať na úplné dokončenie projektu. Z akých externých zdrojov získa zvyšné financie, sa dozvieme až neskôr.
Živé námestie, Bratislava – Staré Mesto
Investor: Bratislava – hlavné mesto SR
Architekt: Atelier Loidl Landscape Architects Berlin
Realizácia: 2025 – 2035 (dokončenie väčšiny prác predpokladá magistrát pred rokom 2035)
Rozpočet: 5 704 150 eur (prvá etapa)
Stav: v príprave