Pri predĺžení viedenského metra sa uplatnil aj pohľadový betón
Galéria(4)

Pri predĺžení viedenského metra sa uplatnil aj pohľadový betón

Partneri sekcie:

Stavebné práce na predĺžení linky viedenského metra U2 plynulo napredujú. Dokončenie prvého čiastkového úseku po štadión Ernsta Happela je naplánované ešte pred tohtoročnými majstrovstvami Európy vo futbale. V máji tohto roka bude úsek po štadión slávnostne sprístupnený verejnosti. A do roku 2009 to bude úsek až po Aspern.


Odtlačky v betóne

Stavebný úsek U2/8 na trase linky U2 s dvoma stanicami patrí k technicky najnáročnejším stavebným úsekom z hľadiska zložitosti tvaru opôr, pričom dôraz sa kladie na pohľadový betón.

Staničná budova Stadlau sa bude nachádzať na šiestich oporných konštrukciách z monolitického betónu vo výške 12 m. Nezvyčajná geometria tejto brány zo železobetónu bola pre technické riešenie debnenia výzvou. Každú z brán tvoria dva piliere s kosoštvorcovým prierezom, ktoré sú spojené lichobežníkovým priečnym nosníkom. Na základe požiadavky statika bola stavebná konštrukcia v nosníkovej osi dodatočne vystužená podopretím pomocou dvoch oporných pilierov z monolitického betónu. Zámer vyžadoval vyhotovenie zreteľného rastra odtlačkov dosiek s rozmermi 0,5 × 2 m a bezchybného povrchu betónu bez kotevných dier.

Pohľadové betónové plochy oporných pilierov bez rušivých kotevných miest boli naplánované a realizované pomocou šplhacieho priehradového debnenia a nosníkového debnenia. Oporný pilier vysoký 12 m sa betónoval v troch výškových záberoch.

Dodatočné zadanie zo strany architekta sledovalo zaoblenie rohov pilierov. Zaoblenie rohovej oblasti sa riešilo vyfrézovaním lepených drevených blokov. Priečny nosník bol koncipovaný ako skriňová konštrukcia s lichobežníkovým prierezom, vyrobená na mieru z elementov nosníkového debnenia.

Typický vzhľad škár

Výstavba úseku U2/7 pri predĺžení trasy linky metra si vyžiadala nosnú konštrukciu so šiestimi hlavnými piliermi s pohľadovými betónovými plochami vysokej kvality. Viedenské linky majú presne definovaný vzhľad škár v rastri 2 × 0,5 m. Na dosiahnutie tohto cieľa využil zhotovovateľ stavby predmontované nosníkové debnenie s využitím špeciálnych debniacich dosiek a šplhacích konzol. Piliere s výškou 14 m a šírkou 5 m zhotovili pracovníci na stavbe šplhaním v dvoch záberoch. V oblasti prechodu rozdielnych nosných konštrukcií bolo treba vyrobiť tri deliace piliere so špeciálnym dutým prierezom. Na základe podobného vonkajšieho rozmeru (rovnaká šírka, väčšia hrúbka) sa na tieto piliere znova použilo riešenie debnenia hlavného piliera a ušetril sa dodatočný materiál, pričom bol zabudovaný len jeden dodatočný prvok. Potrebné vnútorné debnenie sa vyhotovilo z rámového debnenia s využitím oddebňovacích rohov.

Štruktúrovaná doska

Spolu so štruktúrovanými doskami sú na trhu i debniace dosky, ktoré boli špeciálne vyvinuté pre požiadavku pohľadovosti. Špeciálne opracovaný drevený povrch pripomína vzhľad povrchu pílených dosiek. Plynule a efektívne možno debniť i veľké plochy z pohľadového betónu. Štruktúrovaná doska je zušľachtená špeciálnou živicou, ktorá umožňuje vysoký počet nasadení pri nemeniacej sa kvalite povrchu a zabraňuje tomu, aby v betóne zostali zvyšky drevených vlákien.

Spracované z podkladov Stefana Pruckmayra
Foto: Doka

Autor pracuje v spoločnosti Österreichische Doka, Schalungstechnik GmbH.