Inováciami výrobkov sa posúvame ďalej
Akciová spoločnosť MSO Trade z Českej republiky je priamym dovozcom, výrobcom a distribútorom kúpeľňového vybavenia, inštalatérskej a vykurovacej techniky pod značkami Mereo a Klum. Aktuálne má 600 zákazníkov v Českej republike a na Slovensku. Firma má za sebou vyše 30-ročnú históriu. S Kamilom Šebestom, jej výkonným riaditeľom, sme sa rozprávali o jeho vstupe do biznisu, hodnotách firmy či o vývoji nových výrobkov.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Od roku 2019 ste výkonným riaditeľom rodinnej firmy. Ako ste sa pripravovali na túto pozíciu?
Na takúto pozíciu sa nepripravíte zo dňa na deň, ale postupne a prakticky. Prvý kontakt s firmou som mal asi v ôsmich rokoch, keď som občas zašiel do predajne a zahral si počítačovú hru. Potom som pravidelne a dobrovoľne chodil do firmy od 15 rokov každé prázdniny na brigádu, aby som získal o nej prehľad. Prešiel som si ju od skladu, predajne, skúšobne až po kancelárie.
Zaujímal som sa o procesy vo firme, fyzicky som si vyskúšal výrobu, čo bola veľká výhoda a pomohla mi pri nástupe do firmy v roku 2010. Hneď som sa mohol zapojiť do jej fungovania, a keď sa riešila nejaká téma, vedel som, o čo ide, a mohol som prispieť do debaty. Zásadná vec bola inšpirácia otcom, ktorý mal obrovské skúsenosti. Snažil som sa preberať jeho postupy, znalosti a skúsenosti, ktoré firmu priviedli tam, kde je dnes.

Vyštudovali ste na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne. Ako vám štúdium pomohlo pri riadení spoločnosti?
Univerzita mi dala asi najširší prehľad o riadení a fungovaní firmy, podnikaní, úvod do technológií, do IT. Na tento základ som nadviazal samoštúdiom, záujmom o moderné riadenie, o inovácie, o efektivitu procesu . Vďaka tomu som v roku 2013 mohol zaviesť nový informačný systém, na ktorý sa postupne nadväzovalo.
V roku 2016 sa implementoval nový e-shop s B2B systémom, aby sme našim obchodným partnerom spríjemnili objednávanie. Predtým sa objednával tovar cez e-mail, telefón a fax. Zákazníci boli najprv rezervovaní, bolo to niečo nové, ale v súčasnosti si asi nedokážeme objednávať inak než cez B2B.
Sklad funguje v súčasnosti elektronicky. Je opäť napojený na informačný systém pomocí Warehouse Management System; odbúrali sme papierovú prácu a tovar chystáme cez čiarový kód. Zásadnou vecou bolo vytvorenie dvoch značiek – Mereo pre zariaďovanie kúpeľní a Klum pre inštalatérsky materiál. Vďaka tomu sme mohli zákazníkom jasnejšie prezentovať naše portfólio. V globále bola odozva na značky Mereo a Klum veľmi pozitívna.
Ktoré tri hodnoty sú v manažmente firmy nevyhnutné a ako ich prenášate do podnikania?
Pre mňa sú zásadné tri veci. Na prvom mieste je dôvera, nie iba medzi zamestnancami vo firme, ale aj medzi zákazníkmi a obchodnými partnermi. Druhá je inovácia; treba sa neustále posúvať ďalej, či sa to týka výrobkov, ich zdokonaľovania, alebo privádzania nových výrobkov na trh.
Nebáť sa ich posúvať vpred, pretože, kto chvíľu stál, tak stojí obďaleč, tak sa to hovorí u nás v Českej republike. Tretia hodnota je férovosť, je potrebné stáť si za svojimi názormi, konať na rovinu. Keď sa niekedy niečo nepodarí, postaviť sa k tomu čelom. Tieto tri princípy sú pre našu firmu zásadné a sám sa nimi snažím riadiť.
Čo vás osobne ako manažéra najviac inšpiruje? Sú to ľudia, technológie, nový dizajn, úspech u zákazníkov?
Pre mňa osobne sú to ľudia, pretože prinášajú emócie, spätnú väzbu, nápady a podnety. Úplne najsilnejší aspekt je zákaznícky úspech. To je hnacia sila podnikania, nielen nášho, ale všetkých. Keď sa k vám dostane uznanie, pozitívna spätná väzba, že zákazník je spokojný s vaším výrobkom alebo službou, to je najviac.

Čo podľa vás znamená, že ste prozákaznícka firma?
Pre mňa je to najmä o tom, aby naši veľkoobchodní zákazníci mali istotu, že sa na nás môžu spoľahnúť. Dbáme na to, aby sme rýchlo vybavovali objednávky, aby sme mali dostupné informácie o dostupnosti, cenách a podobne. Aby sme zbytočne nepredlžovali expedíciu tovaru, aby všetko fungovalo tak, že zákazníci sú spokojní.
Keď potrebujú nejakú podporu, či už technickú nebo akúkoľvek, tak aby ju mali okamžite k dispozícii. Zároveň aktívne načúvame spätnej väzbe a podnetom od zákazníkov a obchodných partnerov. Snažíme sa ne reagovať. Ak sa objaví problém, tak ho aktívne riešime, pokiaľ možno čo najrýchlejšie. Prozákaznícky prístup to nie sú pre mňa iba slová, je to predovšetkým o činoch.
Máte vlastné značky Mereo a Klum. Aký je proces vývoja nového produktu?
Všetko vychádza z podnetov trhu, od zákazníkov a obchodných partnerov. Položíme si základné otázky. Ako by sa malo na podnet zareagovať? Ako by mal výsledný produkt alebo služba vyzerať.
Ako by to malo fungovať? Aká bude cena? Začíname tým, že pracujeme s 3D výkresmi, s 3D modelmi v 3D tlačiarňach, a na základe toho vytvárame vzorky. Vzorky sú v niekoľkých vlnách, málokedy sa to podarí na prvýkrát. Keď získame prvú vzorku, prechádza veľmi obsiahlym systémom testovania u nás vo firme, kde riešime materiál, montáž, funkčnosť, údržbu a povrchovú úpravu.
Až keď sme so všetkým spokojní, prechádza sa do výroby. V priebehu výroby si znova berieme vzorku na finálnu konfirmáciu, či je to to, čo sme chceli. Pokiaľ ide o náš kľúčový sortiment – sprchové kúty –, uvedenie nového výrobku na trh trvá zhruba jeden rok.
Ako vidíte budúcnosť MSO Trade o päť až desať rokov?
Päť až desať rokov je dlhý úsek v dnešných turbulentných časoch, keď nás ovplyvňujú vonkajšie udalosti. Rád by som ale videl MSO Trade ako firmu, ktorá má pevné miesto nielen v Česku a na Slovensku, ale i na ďalších európskych trhoch.
Zásadné pre nás je, a verím, že sa nám to môže podariť, aby značky Mereo a Klum boli medzi zákazníkmi dobre známe, aby im ľudia dôverovali a vyberali si ich preto, že je to pre nich synonymum kvality, spoľahlivosti a dobrej ceny.
Plánujeme rozširovať sortiment, prinášať úsporné riešenia pre naše produkty a budovať dlhodobé vzťahy na dôvere a férovom jednaní. Ambíciou nie je byť úplne najväčší, ale patriť medzi tie najspoľahlivejšie firmy na trhu.
Text: Monika Voleková, Foto: Miro Pochyba
Rozhovor je spracovaný a skrátený z podcastu Na betón.




