Projekt podzemných garáži a mestského parku
Galéria(5)

Telenovela sa skončila: Po 15 rokoch prieťahov vyrastie na Kollárovom námestí podzemná garáž

Partneri sekcie:

Kollárovo námestie v Bratislave je už roky v katastrofálnom stave. Verejný priestor v centre metropoly dlhodobo chradne, ľudia sa mu vyhýbajú a nespĺňa úlohu parku 21. storočia. Definitívny výraz má oblasti dodať až projekt výstavby podzemnej garáže, ktorá je v pláne už 15 rokov. Po siahodlhom povoľovacom procese a odvolaniach sa projekt dočkal konečného verdiktu až dnes.

Frekventované Kollárovo námestie sa začalo výraznejšie transformovať v prvom desaťročí tohto milénia, keď v jeho hornej časti vznikol projekt Park One. Predchádzajúce parkovisko nahradila presklenná administratívna budova v roku 2007. Kollárovo námestie však potrebovalo výrazne premeniť aj svoju severnú časť, pričom v oblasti rástol aj záujem o parkovanie.

Bratislavský magistrát vtedy vypísal verejnú obchodnú súťaž na prenájom pozemkov na Kollárovom námestí. Výstavbu a prevádzku mal zabezpečiť súkromný investor ako víťaz projektu. Ním sa stala firma Parking House, ktorá v roku 2009 predstavila zámer vybudovať tu podzemnú garáž spolu s úpravou povrchu nevzhľadného parku. Išlo o PPP projekt. 

Snímka obrazovky 2024 01 15 o 12.33.36
Pôdorys projektu z dokumentácie EIA z roku 2012 | Zdroj: EIA

Takmer tri stovky parkovacích miest aj nový park

Investor podal projekt na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA) v roku 2012. Podľa dokumentácie bola podzemná garáž navhrnutá v piatich úrovniach a obsahovať mala až 297 parkovacích miest. Prístup do garáže bol riešený zo strany Kollárovho námestia ako výjazd a zo strany Jánskej ulice ako vjazd. Celkovo mala zastavaná plocha pod povrchom terénu predstavovať vyše dvetisíc metrov štvorcových.

Navhrnuté bolo tiež vybudovanie vnútorného informačného systému garáže s poskytovaním svetelných informácií o dostupných parkovacích miestach v jednotlivých zónach. Parkovisko malo byť vetrané vzduchotechnicky s odvodom znečisteného vzduchu nad strechu garáže, pričom rozptylová štúdia potvrdila dodržanie platných emisných limitov pre znečisťujúce látky. 

Projekt mal byť realizovaný spôsobom, aby na jeho povrchu boli vytvorené podmienky pre výsadbu vzrastlej zelene. Na úrovni vjazdu a výjazdu z garáže bola navrhnutá hrúbka substrátu 220 centimetrov, čo by postačovalo na zelenú zatrávnenú strechu. V ostatných častiach riešeného územia bola navrhnutá výška 250 centimetrov, vo väčšine to však bolo 300 až 400 centimetrov, čo by umožnilo výsadbu vysokej stromovitej zelene. 

parkinghouse 3
Projekt podzemných garáži a mestského parku | Zdroj: Parking House

Projekt v území počítal aj s umiestnením nových vodných prvkov, mestským mobiliárom a pri vstupe do navrhovanej stavby zas navrhol umiestniť verejné toalety. Celkový architektonický výraz vznikol v kancelárii Expoline. Celkové náklady predstavovali sumu 6,5 milióna eur a firma Parking House chcela začať s výstavbou ešte v roku 2013 s dokončením o rok neskôr.

Podľa dokumentácie EIA s týmto návrhom v roku 2012 súhlasil aj Magistrát hlavného mesta SR, ktorý v projekte – prirodzene – uplatnil niekoľko pripomienok. Projekt ale bol v súlade s územným plánom mesta. V septembri toho roku dokonca zámer prešiel aj posudzovaním vplyvov na životné prostredie (EIA), keď Obvodný úrad životného prostredia v Bratislave zhodnotil, že navrhovaná činnosť sa nebude posudzovať. 

Začiatok nekonečného príbehu

Bol to však len začiatok nekonečného príbehu. Proti výstavbe podzemného parkoviska sa vzniesla vlna odporu časti aktivistov či obyvateľov. Tí argumentovali deštrukciou zelene, jej chabou náhradou a pripomienky smerovali najmä k plánovanému masívnemu výrubu stromov v parku, ktorý tvorí centrum Kollárovho námestia.

Pred ďalšími povolenami tak musel projekt prejsť viacerými úpravami a prieťahy trvali celkovo štyri roky. Územné rozhodnutie sa investorovi podarilo získať až v roku 2016, správoplatnenie prišlo v roku 2017. Nasledovalo podpísanie memoranda o spolupráci s hlavným mestom, teda jeho súčasným vedením. Stalo sa tak v máji roku 2020. 

Stavebník na základe tohto dokumentu upustil od výrubového konania a s mestom sa dohodol na presadení vzrastlých drevín na iné miesto. Toto memorandum rovnako obsahovalo bod, v ktorom sa investor zaviazal prenajať Bratislave istý počet parkovacích miest (najviac 60 stojísk) a dohodli sa aj ďalšie ústupky. 

Projekt podzemných garáži a mestského parku
Projekt podzemných garáži a mestského parku | Zdroj: Parking House

Zámer vybudovania podzemnej garáže sa následne pohol až v roku 2021. Bývalá starostka Starého Mesta, Zuzana Aufrichtová, vtedy informovala, že stavebník splnil všetky podmienky kladené územným rozhodnutím a stavebným zákonom, čim bolo začaté stavebné konanie. Po 12 rokoch sa nakoniec investor dočkal – Staré Mesto vydalo na konci septembra roku 2021 stavebné povolenie.

Telenovela sa nekončí

Proti stavebnému povoleniu však bolo podaných niekoľko odvolaní. Ako uviedla mestská časť, týkali sa napríklad údajného rozporu so stavebným zákonom, nerešpektovania územného plánu a územného rozhodnutia, pričom stavebnému úradu boli tiež vytýkané procesné chyby. V odvolaniach sa konštatuje aj rozpor so zákonom o ochrane prírody a krajiny, že realizácia projektu zhorší dopravu a zničí park.

Vec sa tak posunula na Okresný úrad vo februári roku 2022. Ten ale vo veci projektu podzemného parkovacieho domu prerušil konanie. Dôvodom bolo uplatnenie námietok odvolateľov voči záväzným stanoviskám dotknutých orgánov. V konaní sa teda malo pokračovať až vtedy, keď budú doručené vyžiadané stanoviská od daných orgánov a ich nadriadených orgánov. 

V roku 2022 bol podpísaný dodatok k memoradnu o spolupráci, ktorý mal potvrdiť záujem investora aj hlavného mesta ďalej spolupracovať na tomto projekte. Dôležitým bodom však bolo, že spoločnosť Parking House začala tlačiť na Magistrát hlavného mesta SR. Ten bol podľa firmy nečinný v súvislosti s dodaním potrebných dokumentov a investor tak pohrozil mestu nárokmi na náhradu skutočnej škody či úšlého zisku – inak povedané, žalobou.

Zelená po 15 rokoch prieťahov

Okresný úrad vyhodnocoval odvolania voči stavebnému povoleniu takmer dva roky. Rozhodnutie padlo až dnes. V deviaty januárový deň roku 2024 bolo mestskou časťou Staré Mesto zverejnené na úradnej tabuli stavebné povolenie z roku 2021 s doložkou právoplatnosti ku 19. decembru 2023. Po 15 rokoch prieťahov, odvolaní či spisovaní memoránd sa tak investor spolu s mestom dočkali právoplatného stavebného povolenia.

„Odbor výstavby a bytovej politiky Okresného úradu Bratislava v rozhodnutí zamietol odvolania účastníkov konania a napadnuté rozhodnutie stavebného úradu mestskej časti Staré Mesto zo dňa 22. 9. 2021 potvrdil,” tlmočil detaily pre TASR tlačový odbor Ministerstva vnútra SR.

 „Rozhodnutie je právoplatné. Stavebník môže stavať v zmysle platného rozhodnutia vo veci vydania stavebného povolenia a overenej projektovej dokumentácie,” povedala pre TASR hovorkyňa Starého Mesta, Veronika Gubková. Tá rovnako dodala, že voči právoplatnému rozhodnutiu odvolacieho orgánu, ktorý potvrdil rozhodnutie prvostupňového správneho orgánu, nie je v zmysle platnej legislatívy možné podať odvolanie.

Investor tak po dlhých rokoch môže začať so stavebnými prácami, ktoré sa pravdepodobne rozbehnú už čoskoro. V konečnom dôsledku, tento zámer môže pomôcť aj celému okoliu reorganizáciou dopravy na Kollárovom námestí, ale aj revitalizáciou jej priľahlého územia. Dnes totiž ide o upadnuté miesto, ktoré vo veľkej miere prekračuje oblasť Kollárovho námestia na Obchodnú ulicu, Vysokú alebo už spomínanú Jánsku ulicu.

Toto sú však iniciatívy do ďalšej budúcnosti. Dnes je konečne jasné, že schátrané Kollárovo námestie sa dočká výrazu 21. storočia i plnohodnotného podzemného parkovania. Na škodu ostáva, že projekt si prešiel početnými peripetiami, ktoré trvali nekonečných 15 rokov. Ak chce Bratislava konkurovať západným metropolám, tieto dlhotrvajúce povoľovacie procesy sa musia skončiť. 

Projekt podzemných garáži a mestského parku
Projekt podzemných garáži a mestského parku
parkinghouse 3

Podzemný parkovací dom a mestský park, Bratislav – Staré Mesto 

Investor: Parking House a.s.
Stavebník:
Parking House a.s.
Architekt: Expoline
Počet parkovacích miest: 296
Realizácia: 2024 – ?
Rozpočet: 6,5 milióna eur (z roku 2012)
Stav: V príprave (projekt má právoplatné stavebné povolenie)