Odkiaľ sa lieta
Praha sa vďaka hale nového ruzynského terminálu, ktorej rozmery možno porovnávať s veľkosťou futbalového ihriska, zaradila na úroveň Viedne, Ženevy, Berlína či Nice. Hala s oblúkovou priehradovou konštrukciou môže ročne privítať až desať miliónov cestujúcich – taký nárast očakáva Letiště Praha, s. p., v nasledujúcich dvanástich rokoch. Sklo, oceľ a veľkorysosť charakterizujú architektúru, ktorú priaznivci lietania uvidia v Čechách ako prvú.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Spojovací objekt priamo nadväzuje na starý terminál. Ide o dvojpodlažnú halu, ktorá slúži predovšetkým ako prechodový priestor, ale nájdeme v nej aj konferenčné centrum či zázemie pre zamestnancov. Podobne ako vybavovacia hala, aj spojovací objekt má celozasklenú fasádu v priečelí a výraznú oceľovú priehradovú konštrukciu. Líši sa však od nej predovšetkým rozmermi – vybavovacia hala má 57 x 130 m pri maximálnom vzopätí oceľového oblúka 24 m.
Oceľ v oblúkoch
Komplex budov terminálu bol navrhnutý pre cestujúcich z krajín EÚ, ktoré prijali schengenské dohody. Vybavovanie cestujúcich preto prebieha zásadne oddelene na dvoch úrovniach. Na vyššom podlaží je odletová hala a tranzitné priestory slúžiace na pohyb cestujúcich k lietadlám, na nižšom podlaží sú situované prevádzky pre prílety. Kontakt cestujúcich s personálom leteckých spoločností prebieha pri pultoch ostrovčekov Check-in.
Ostrovčeky sú vybavené pásmi na dopravu batožín do triediarne na spodných podlažiach. Zatiaľ sú inštalované tri, ale kapacita haly počíta s postupným pridaním ďalších dvoch. Kancelárie leteckých spoločností s výhľadom na priestor haly sú umiestnené na galérii haly na treťom podlaží.
Dominantným výtvarným prvkom haly sú dve mapy svetadielov z keramickej dlažby. Nachádzajú sa priamo naproti hlavnému vchodu do budovy a ich autorom je Pavel Basl. Okrem toho nemožno prehliadnuť podpornú oceľovú konštrukciu, ktorá zabezpečuje stabilitu zasklenia hlavnej fasády. Spevňuje sklo v ťažkých podmienkach letiskovej prevádzky, kde nápor vetra môže dosiahnuť až 140 km/hod. Zároveň slúži ako dekoratívny prvok a opticky člení fasádu.

Bezpečnostná zóna
Prst C má tri podlažia. Na hlavnom, druhom podlaží sú čakárne na odlety, nadväzujúce na nástupné mosty k lietadlám. Na spodnom podlaží sú čakárne na odlety zo vzdialených stojísk. Tretie podlažie slúži na oddelený pohyb cestujúcich, ktorí prichádzajú od lietadiel. Na fasádu prsta C sa použila kombinácia zasklených a plných plôch z hliníka.

Podmienky a požiadavky

Zo špecifických technológií možno spomenúť triediaci dopravník (sorter). Skladá sa z jednotlivých článkov, pričom každý má svoje kódové číslo a slúži jednej batožine. Každú batožinu teda možno ovládať a vyklopiť z nosnej podložky na konkrétnu pozíciu príslušného letu, prípadne vytriediť batožinu na podrobnú bezpečnostnú kontrolu. Táto triediareň je batožinovým tunelom prepojená s triediarňou v termináli Sever 1 a je schopná vybaviť päťtisíc batožín za hodinu.
Inšpirujúce letisko
Letiskové haly sú vždy výrazným architektonickým počinom. Často bývajú odvážne, ako napríklad stavba terminálu Kansai v Osake v Japonsku od architekta Renza Piana. Ten je vybudovaný na asi dva kilometre dlhom umelom ostrove – nápad je veľmi nečakaný, lebo toto miesto sa nachádza v seizmicky činnej oblasti. Neobyčajný terminál nájdeme aj v španielskom Bilbau, kde sa v poslednej dobe kvalitnej modernej architektúre darí. Tamojšia letisková hala Sondica Airport od Santaiga Calatravu pripomína zobák operenca, jeho interiérové rebrá zasa evokujú predstavy o Jonášovi a veľrybe.
Z tohto hľadiska má nový ruzynský terminál skromnejšie ambície. Je oslavou predovšetkým funkčnosti a jednoduchej estetiky. V porovnaní s parížskym Letiskom Charlesa de Gaulla sa nie je na čo sťažovať – v roku 2004 sa na termináli 2E, ktorý bol v prevádzke iba jedenásť mesiacov, zrútila strecha a pod jej troskami zahynulo niekoľko ľudí. Dovoľme si malú iróniu: hádam bude ruzynský terminál Sever 2 slúžiť dlhšie.
Názov stavby: Terminál Sever 2
Miesto: Letisko Praha-Ruzyně
Charakteristika: novostavba
Investor: Letiště Praha, s. p.
Prevádzkovateľ: Letiště Praha, s. p.
Hlavný projektant: NIKODEM A PARTNER, spol. s r. o.
Autorský tím:
Ing. arch. A. Nikodem, Ing. arch. Z. Volman, Ing. arch. T. Janeček,
Autorská spolupráca: Mansfeld IDC, s. r. o., Ing. akad. arch. P. Mansfeld
Spolupráca:
Ing. arch. P. Štěch, Ing. arch. D. Mašková,
Ing. arch. P. Havelka, Ing. M. Špitálský, Ing. J. Dolejš,
Ing. K. Lorenz, Ing. R. Mužíková, Ing. L. Trojan
Hlavný architekt projektu: Ing. arch. Alois Nikodem
Hlavný inžinier projektu: Ing. arch. Zdeněk Volman
Hlavní inžinieri projektov jednotlivých stavieb:
Ing. Z. Michalec, Ing. M. Špitálský, Ing. M. Tůma, Ing. A. Mašek, Ing. V. Roith
Zhotovitelia projektu:
Statika
oceľové konštrukcie: REPOS, s. r. o., Ing. J. Kucharík
železobetón: Ing. V. Bureš, PBK Čížek, a. s., Ing. P. Čížek, STTAB, Ing. P. Matyáš
Mosty:
Pontex, s.r.o
Novák & Partner, s. r. o.
Dodávatelia stavieb:
Terminál Sever 2: Skanska CZ, Strabag, a. s.
Spojovací objekt: Metrostav, a. s.
Prst C: Hochtief VSB, a. s., ŽS Brno
Komunikácie: Doprastav, a. s., Metrostav, a. s.
Kolektor: Metrostav, a. s.
Triediareň batožín: Van Der Lande
Začiatok realizácie: október 2003
Koniec realizácie: november 2005
Náklady na realizáciu: 8,2 mld. Kč
Celkový obstavaný priestor: 546 315 m3
Celková zastavaná plocha: 53 879 m2
Celková podlahová plocha: 117 975 m2
Triediareň batožín: 12 500 m2
Hana Roguljič
ing. arch. Zdeněk Volman
foto: Skanska CZ
podklady: NIKODEM A PARTNER, spol. s r.o.















