Partneri sekcie:

Dve budovy, jeden plášť. Mrakodrap Leeza Soho má najvyššie átrium na svete

V obchodnej štvrti Fengai v hlavnom meste Číny sa zo zeme týči 200 metrov vysoká veža. Je inteligentná, futuristická a jej tvary jasne prezrádzajú, z pera ktorej architektky pochádza.

Donedávna platilo, že najvyššie átrium na svete má dubajský hotel Burj al Arab. Od novembra 2020 prvenstvo prevzala veža Leeza Soho, ktorú ako posledný projekt pred smrťou navrhla priamo Zaha Hadid. Víziu stavby dokončili jej kolegovia v rovnomennom architektonickom štúdiu, ktoré má v súčasnosti pod palcom Patrik Schumacher. 

Veži, ktorá aerodynamickým tvarom pripomína náboj, dominuje práve 194,15 metrov vysoké átrium. Popritom, ako sa tiahne od spodného podlažia v podzemí k vrchnému, krúti sa o 45 stupňov. Pri pohľade zvonka budí dojem, akoby celá veža bola jedným objektom. 

V skutočnosti ide o dve budovy, ktoré sú spojené plášťom. Medzeru medzi nimi vypĺňa spomínané átrium, ktoré pri pohľade zospodu vyzerá ako špirála. Jeho dynamický tvar vytvára otvory po oboch stranách veže, vďaka ktorým do interiéru preniká prirodzené svetlo. 

Pri pohľade zvonka budí dojem, akoby celá veža bola jedným objektom. V skutočnosti ide o dve budovy, ktoré sú spojené plášťom.
Pri pohľade zvonka budí dojem, akoby celá veža bola jedným objektom. V skutočnosti ide o dve budovy, ktoré sú spojené plášťom. | Zdroj: Hufton+Crow

Bez prerušenia prevádzky

Nová obchodná časť Fengai je neoddeliteľnou súčasťou plánu hlavného mesta prispôsobiť sa rastu bez toho, aby ovplyvnili existujúcu infraštruktúru. Štyridsaťpäťpodlažná budova na ulici Lize Road reaguje na dopyt malých a stredných podnikateľov po flexibilných a efektívnych kancelárskych priestoroch triedy A. 

„Átrium Leeza Soho slúži ako verejné námestie pre Fenghai. Spája všetky priestory veže a vďaka krútiacej sa, sochárskej podobe poskytuje rôzne výhľady. Pre Peking vytvára nový občiansky priestor, ktorý je priamo spojený s dopravnou sieťou mesta,“ vysvetľujú architekti.

Leeza Soho začali stavať medzi už vtedy prebiehajúcou výstavbou mrakodrapov Galaxy a Wangjing, ktoré Zaha Hadid Architects taktiež navrhli pre developera Soho China. 

Prípravné práce sa začali v roku 2013, prvé výkopové práce odštartovali o dva roky neskôr. Vežu dokončili až v roku 2019, keďže vyrastala nad dôležitým dopravným uzlom a prestupnými stanicami piatich liniek metra, ktorých prevádzku výstavba neprerušovala.

Veži dominuje átrium, ktoré átrium, ktoré pri pohľade zospodu vyzerá ako špirála.
Veži dominuje átrium, ktoré átrium, ktoré pri pohľade zospodu vyzerá ako špirála. | Zdroj: Hufton+Crow

Inteligentný klimatizačný systém

Dve časti veže sú vnútorne prepojené vyvýšenými mostami, ktoré slúžia ako chodníky. Vyčnievajú cez átrium zo štyroch úrovní na 13., 24., 35. a 45. poschodí. Spája ich fasáda zo sklenených panelov, ktoré umožňujú jednoduché vetranie a prúdenie vzduchu. 

Veža má mať stabilnú vnútornú klímu v extrémnych poveternostných podmienkach hlavného mesta. „Átrium funguje ako tepelný komín s integrovaným ventilačným systémom. Udržuje pozitívny tlak na nízkej úrovni, aby sa obmedzil prienik vzduchu a poskytuje efektívny proces filtrácie čistého vzduchu vo vnútri veže,“ vysvetľujú architekti. 

Celý objekt je vytvorený pomocou modernej technológie BIM a klimatizačný systém si budova reguluje sama. Celé átrium funguje ako komín aj pre napojené stanice metra a je vnútorným výstupom ich klimatizácie. Zachytáva vzduch, ktorý prúdi zospodu a efektívne ho čistí. Ventilačný systém je schopný prečistiť 30 kubíkov vzduchu za hodinu v prepočte na každého obyvateľa veže. Súčasťou systému je aj filtrácia prachových častíc. 

Celý objekt je vytvorený pomocou modernej technológie BIM a klimatizačný systém si budova reguluje sama.
Celý objekt je vytvorený pomocou modernej technológie BIM a klimatizačný systém si budova reguluje sama. | Zdroj: Hufton+Crow

Prepracované technológie

Orientácia býva v budovách takýchto rozmerov niekedy problematická. Obe časti veže však majú prepracovaný systém s vlastnou sieťou výťahových šácht. Aby preprava fungovala rýchlo a efektívne, jedny výťahy jazdia do nepárnych a ďalšie do párnych poschodí. Každá časť budovy prevádzkuje 16 výťahov, tucet ďalších premáva do suterénu. Ich rýchlosť je 6 metrov za sekundu, obslužné jazdia o niečo pomalšie. 

„Veža je tiež vybavená zariadeniami na zber vody, splachovanie použitou?u vodou a izolačnou zelenou strechou s fotovoltaickými panelmi na získavanie slnečnej energie. Disponuje tiež 2 680 miestami pre parkovanie bicyklov a 480 parkovacími miestami pre autá. Nabíjacie priestory pre elektrické a hybridné automobily sú umiestnené pod zemou,“ dodávajú architekti.

Za prepracovaný systém, ktorý zberá a čistí vodu, či inteligentné osvetlenie získala Leeza Soho zlaté hodnotenie certifikátu LEED. 

Dve časti veže sú vnútorne prepojené vyvýšenými mostami, ktoré slúžia ako chodníky.
Dve časti veže sú vnútorne prepojené vyvýšenými mostami, ktoré slúžia ako chodníky. | Zdroj: Hufton+Crow

LEEZA SOHO 

Miesto: Peking, Čína
Architekt: Zaha Hadid Architects
Dizajn: Zaha Hadid, Patrik Schumacher
Klient: Soho China Ltd.
Poschodia nad zemou: 45
Poschodia pod zemou: 4
Výška: 200 m
Úžitková plocha nad zemou: 124 000 m2
Úžitková plocha pod zemou: 48 800 m2
Parkovacie miesta pre bicykle: 2 680
Parkovacie miesta pre autá: 480
Náklady: 288 miliónov dolárov
Realizácia: 2015 – 2019

Soňa Búranová