to najlepsie zo slovenskeho dizajnu
Galéria(9)

To najlepšie zo slovenského dizajnu

Komisia Národnej ceny za dizajn 2013 povedala svojím výberom verejnosti: toto je to najlepšie, čo sa za dva roky na Slovensku v tejto oblasti vytvorilo.

vizio big image
studenti abudsvetlo 9868  big image
to najlepsie zo slovenskeho dizajnu 7197 big image
obludoo cervena  big image
nove ucebnice studenti big image
cvoky big image
mg 3788 kleinert dana cesta big image
signaly citylight prahadox3 big image
Ako teda z hľadiska kvality vyzerá to najlepšie v porovnaní s predchádzajúcimi ročníkmi? Je s nimi porovnateľná, len jej rozloženie bolo menej rovnomerné než obvykle. Tvrdí to predseda medzinárodnej poroty Pavel Masopust, ArtD. Známy, pôvodom český dizajnér, ktorý už vyše 10 rokov žije na Slovensku, pričom jeho klientela je v trojuholníku Slovensko, Česko, Rakúsko, by väčšinu produktov umiestnil v grafe niekde pod priemerom. „Táto nudná väčšina bola však vyvážená niekoľkými skvelými prácami,“ hovorí v rozhovore pre ASB Pavel Masopust a zároveň sa priznáva, že nevie povedať, ktorá kategória bola najsilnejšie obsadená.

„Je nesmierne ťažké porovnávať projekty, ktoré sa od seba v mnohom líšia už v hmotnostiach a rozmeroch. A to nehovorím o požadovaných funkciách a vstupných podmienkach, ako sú osvietenosť zadávateľa, technologické obmedzenia aj pravdepodobnosť sociálno-ekonomického dosahu produktu na daný región.“

Víťaz bez výhovoriek
Porota rozhodla o udelení jednej Národnej ceny za dizajn 2013, a to v kategórii produktový dizajn. Toto najvyššie ocenenie získala odevná kolekcia The Era, dizajn Dana Kleinert. Pre predsedu poroty však spočiatku medzi favoritov nepatrila – dostala sa tam až neskôr, v priebehu hodnotenia. „Postupným rozkrývaním svojej košatosti a prepracovanosti ma očarila,“ hovorí Masopust. „Možno ma aj v náznakoch vystrašila: to sa naozaj u nás dá navrhnúť a vyrobiť? Od látky cez strihy po vzdušné fotografie na printových materiáloch a čerstvé video na YouTube. A prečo nie je viac podobných projektov, čo sa nevyhovárajú na to, že to nejde?“

Myslia to vážne?
„To azda nemyslia vážne alebo hádam áno?“ Túto otázku si Pavel Masopust kladie pri veciach, ktoré ho oslovia, ale svojím spôsobom aj uchvátia. Ako príklad uvádza ručným vypaľovaním dekorované drevené kanoe dizajnéra Martina Jankuru. Svojím rozmerom, ale aj výrazným zápachom po čerstvom polyestere to bol „neprehliadnuteľný“ príklad. „Z pohľadu sériového produktového dizajnu je to ukážkový non-sense, ale ako PR aktivita je to veľmi šikovné a funkčné a ani ja o tom nedokážem nehovoriť,“ dodáva predseda poroty.

Vývoz dizajnu
Automobilový priemysel. Slovensko už tradične nevyniká len v produkcii, ale aj v dizajne áut. V uplynulom období vyrástlo mnoho skvelých návrhárov, ktorí posilňujú sebavedomie krajiny spod Tatier.


Dana Kleinert: Autorka odevnej kolekcie, ktorá získala Národnú cenu za dizajn 2013 v kategórii produktový dizajn.

Ako však upozorňuje Pavel Masopust, okrem vývozu dizajnérov, vyvážame aj dizajn ako službu. „Čo viem, tak tých pár kolegov, čo sa uživia produktovým dizajnom, pracuje prevažne pre zahraničných klientov. Alebo podobne ako naše štúdio, pre firmy, ktoré takto vyvinuté produkty vyvážajú do zahraničia. Keď vidíte to množstvo exponátov na Národnej cene za dizajn a zvážite, koľko absolventov vyprodukujú každoročne naše stredné i vysoké školy, musíte sa opýtať: kam a prečo zmiznú?“ hovorí Masopust.

„Dizajnér si musí nájsť, pochopiť a vychovať klienta v blízkom či vzdialenejšom okolí. Musí sa stať užitočnou a potrebnou súčiastkou. Produktový dizajn sa musí prebrať zo samoľúbeho romantizmu a stať sa užitočným. Absolvent, ktorý chce fungovať v miestnych pomeroch, musí byť schopný komunikovať s technikmi, strojármi a technológiami a ovládať aspoň základné výrobné postupy. Úžasné kresbičky či chrumkavé vizualizácie nie sú finále, ale rozjazd procesu vývoja.“

Z akých inšpirácií vychádza ocenená kolekcia The Era – Spirit of Knitwear?
Základom je prenesenie dekoru z výšivky do techniky pleteniny. Nadviazala som na môj niekoľkoročný výskum, keď sa naše úplety stali veľmi typickými. Hrala som sa s dvojstrannosťou úpletu a vytvárala pritom štruktúry vychádzajúce z ľudových vzorov. Lokálny vzor sme umiestnili do dizajnu, ktorý nechce byť nostalgický. Je svieži a snaží sa komunikovať hravou formou s klientom.

Z koľkých kusov pozostáva kolekcia
Pôvodná kolekcia mala 70 kusov (kabátiky, sukňa, šaty, spodnička, doplnky), pričom nosných zostalo 15 až 20 prvkov. Tie sú najviditeľnejšie, sú väčšinou obojstranné a majú najviac možností prezliekania. Predstavili sme sa s ňou na veľtrhoch v Tokiu, Londýne a Viedni, kde mala veľmi pozitívne odozvy. Zatiaľ posledná zastávka bola na Slovensku, kde som ju prihlásila do Národnej ceny za dizajn.

Čakali ste ocenenie?
Bolo to pre mňa obrovské prekvapenie a zároveň úžasný pocit spokojnosti. Možno zavážilo aj to, že sa móda na Slovensku začína posúvať ku kvalite odevných kolekcií. Módni návrhári boli doteraz vnímaní ako výtvarníci – solitéri, ktorí robia na zákazku. Teraz sa ich pozícia začína meniť. Túto kolekciu sme zrealizovali s nitrianskou pletiarenskou firmou SG Trading a ďalšími spolupracovníkmi na profesionálnej úrovni, ktorá je bežná v zahraničí. Asi aj to zapôsobilo na porotu.

Mysleli ste pri tvorení modelu na konkrétnu zákazníčku?
V rámci fashion dizajnu je dôležité zadefinovať si svoju klientku. Preto aj ja obliekam konkrétnu ženu a musela som si povedať, kto vlastne je moja žena a čo cez deň robí? Samozrejme, snažila som sa o kolekciu, ktorá by bola aj sexy, a to aj napriek tomu, že nič neodhaľuje.

Ako by ste charakterizovali svoj dizajnérsky štýl?
Keďže sa rada hrám s rozmanitými štruktúrami materiálu, vzormi a farbami, tak mám rada ako určité vyváženie symetriu. Ani vzory však na tejto ocenenej kolekcii nie sú avantgardné, ale pokojné. Naším cieľom bola multifunkčnosť, preto som sa aj strih snažila vydestilovať do jednoduchého tvaru, aby to bolo použiteľné.

Budete v tejto kolekcii pokračovať ďalej?
Chcela by som ju rozvíjať a zároveň by som chcela zostať konzistentná v rukopise. Knižnica nápadov je veľká, ale radšej pôjdeme dopredu menšími krokmi.

Ako vnímate úroveň módneho návrhárstva na Slovensku?
Kvalitatívne ide dopredu a aj ja sa snažím svoje skúsenosti odovzdávať ďalej. Pred dvomi rokmi sme založili občianske združenie Slovak Fashion Council, prostredníctvom ktorého ponúkame vzdelávanie a pozývame si sem renomovaných odborníkov zo zahraničia. Spolupracujeme aj s Vysokou školou výtvarných umení v Bratislave a poskytujeme vzdelávacie procesy, ktoré majú študentov pripraviť na prax.

Rozhovor s Pavlom Masopustom

TEXT: ĽUDOVÍT PETRÁNSKY
foto: DANO VESELSKÝ, MATEJ LONGAUER

Článok bol uverejnený v časopise ASB.