Sme pripravení udávať trend v strednej Európe (profil spoločnosti Deceuninck, spol. s r. o.)
Galéria(5)

Sme pripravení udávať trend v strednej Európe (profil spoločnosti Deceuninck, spol. s r. o.)

Pobočka, ktorá riadi predaj na trhoch v troch štátoch. Spoločnosť, ktorá stojí na dvoch nohách. Výrobca, ktorý recykluje odpady a vyvíja nové materiály. O súčasných pomeroch nielen v oknárskom priemysle sa s nami porozprávali zástupcovia spoločnosti Deceuninck, spol. s r. o., Ing. Tomáš Klíma, generálny riaditeľ spoločnosti, Ing. Radek Slabák, marketingový riaditeľ, a technický riaditeľ Petr Sýs.

Ako prenikol belgický nadnárodný gigant na trhy v strednej Európeω

T. Klíma: Skupina firiem združená v belgickej spoločnosti Deceuninck sa špecializuje na produkciu výrobkov z PVC na stavebné účely – ide predovšetkým o extrúziu profilov na výrobu plastových okien, dverí a zimných záhrad, obkladových materiálov z PVC a mnohých ďalších výrobkov využiteľných v stavebnom priemysle. Sme aktívni vo viac než 60 krajinách sveta, máme 31 pobočiek a spolu viac ako 3 000 zamestnancov. Za minulý rok dosiahol koncern Deceuninck celkový obrat vyše 660 miliónov eur.

Na trhy v strednej Európe sme začali prenikať ešte v prvej polovici 90. Rokov minulého storočia. Spočiatku sme objednávky riešili dodávkami priamo z Belgicka, v roku 1993 sme však už otvorili pobočku vo Veverskej Bítýške a o desať rokov neskôr sme sa presťahovali do súčasného sídla v Popůvkach pri Brne. Z tejto pobočky riadime predaj na troch trhoch – českom, slovenskom a maďarskom. Náš areál postupne rozširujeme, aby vyhovoval intenzívnemu rastu firmy.

Sústreďuje sa vo vašej pobočke aj nejaká časť výroby alebo ste čisto obchodnou firmouω

R. Slabák: Naša práca spočíva najmä v dodávaní polotovaru – plastových profilov – výrobcom okien, takže z tohto pohľadu sme skôr obchodná firma. Na želanie zákazníkov však dokážeme profily povrchovo upraviť fóliovaním a práve táto časť výroby prebieha priamo v našej pobočke. Fóliovanie ponúka širokú škálu možností od rôznych farebných variantov až po imitácie dreva. Naši zákazníci si takéto povrchové úpravy žiadajú čoraz častejšie, takže našu výrobnú časť neustále rozširujeme. Momentálne prebiehajú práce na výstavbe novej haly, ktorá by mala byť dokončená v roku 2008. A v neposlednom rade sme aj významným zamestnávateľom v regióne.

V súčasnosti sú plastové okná „v kurze“…

P. Sýs: Podľa našich odhadov dosahujú plastové okná na trhu podiel 65 až 70 %, zvyšok sa delí medzi drevené a hliníkové okná. V jednotlivých krajinách sa tieto čísla môžu líšiť, napríklad na západe je obľuba drevených eurookien o niečo vyššia. Trhové preferencie sa však postupne menia a nás teší, že v prospech PVC.

PVC ako materiál však asi príliš neulahodí zákazníkom s vyhraneným ekologickým cítením…

R. Slabák: Dôležitou súčasťou našej obchodnej stratégie je aj stratégia pre životné prostredie. Snažíme sa, aby dizajn našich profilov bol ekologický, teda aby čo najlepšie využil vlastnosti PVC, aby sme počas výroby zbytočne nespotrebovávali energiu a materiál tam, kde netreba. Pri extrúzii nevzniká žiaden vedľajší odpad.

P. Sýs: Keďže spoločnosť Deceuninck pracuje s PVC už od 60. rokov minulého storočia, pomerne zavčasu sa začala zaoberať aj otázkami recyklácie tohto materiálu a jeho znovupoužitím pri extrúzii ďalších výrobkov. Seriózny záujem našej firmy o životné prostredie dokazuje aj to, že Deceuninck napríklad dostal cenu Európskej únie za prínos životnému prostrediu. Toto ekologické cítenie, ktoré je bežnejšie v krajinách západnej Európy, sa snažíme vnášať aj do svojich aktivít na českom, slovenskom a maďarskom trhu, kde v tejto oblasti v rámci segmentu plastových okien patríme medzi priekopníkov. Nedávno sme napríklad začali od zákazníkov vykupovať odpad z našich výrobkov. Tento odpad nechávame spracovať a z recyklovanej suroviny sa vyrábajú rôzne ďalšie výrobky z portfólia spoločnosti Deceuninck.

T. Klíma: Trhy v štátoch strednej Európy sa stále dynamicky vyvíjajú, preto je logické, že vzniká aj stále viac odpadu. Našou snahou je, aby sa tento recyklovateľný materiál nedostal na skládku, ale naspäť k nám. Máme na to také príslovie, že rovnako ako peniaze aj PVC musí byť stále v obehu (smiech). V našich ekologických snahách však chceme ísť ešte ďalej. Pri rekonštrukciách starších budov sa takmer vždy vymieňajú okná. V spolupráci s rôznymi organizáciami preto chceme iniciovať opatrenia, ktoré by realizačným firmám uložili za povinnosť postarať sa o kompletnú recykláciu starých okien. Sklo, drevo, plast i kovy, to sú všetko materiály, ktoré sa dajú opätovne použiť, a určite je škoda len tak ich vyhodiť na skládku.

Čo všetko teda vaša spoločnosť z plastu vyrábaω

R. Slabák: Z pohľadu produktov stojí naša firma „na dvoch nohách“. Divízia okenných a dverných systémov vyrába plastové profily okien, dverí a zimných záhrad, divízia stavebných systémov dodáva ostatný sortiment pre stavebníctvo – parapety, vonkajšie i vnútorné obklady, terasy a kryty bazénov.

Verejnosť vás však asi najviac vníma v súvislosti s profilmi plastových okien.

P. Sýs: To je dané historicky, pretože to bol a stále je náš kľúčový výrobný program, v ktorom ponúkame rozsiahly sortim ent s množstvom variácií. Každý z profilov má svoje charakteristické vlastnosti. Napríklad pre Zendow je typický oblý dizajn hrán, kým systémy Inoutic Elite a Prestige sa vyznačujú skôr ostrejším, „technickejším“ vzhľadom. Záleží na vkuse zákazníka, ale aj na jeho očakávaniach v oblasti technických parametrov, pre ktorý profil sa rozhodne.

Môžem povedať, že najlepšie tepelnoizolačné vlastnosti dosahujú šesťkomorové profily Inoutic Prestige, ktoré v súčinnosti s penovou výplňou komôr a s použitím trojskla a stredového i dorazového tesnenia spĺňajú náročné kritériá pre aplikáciu v nízkoenergetických a energeticky pasívnych domoch. Toto je náš „top“ výrobok, ktorému sa v oknárskom segmente ťažko hľadá konkurencia.

PVC profily zaznamenali v minulosti prudký vývoj, ktorý akoby sa dnes začal spomaľovať. Je ešte vôbec v tomto vývoji kam ísťω

P. Sýs: Prvé plastové okná sa začali vyrábať dvojkomorové, no vzápätí sa objavili profily s troma komorami, pri ktorých oknársky svet vydržal šesť či osem rokov. Neskôr sa pridala štvrtá, piata komora a dnes máme už šesťkomorové systémy. Treba si však uvedomiť, že pridávanie ďalších komôr a rozširovanie rámu nie je príliš efektívne. Ak by s a začal vyrábať povedzme osem- či desaťkomorový systém široký 100 mm, spotrebovalo by sa naň o 30 % viac materiálu a väčšie množstvo energií než na profil Inoutic Prestige. Tepelnofyzikálne vlastnosti profilu by sa však zlepšili len minimálne. Preto si myslím, že vývoj sa nebude uberať smerom k rozširovaniu profilov, ale skôr smerom k využívaniu nových technológií a vylepšovaniu tepelnoizolačných vlastností pomocou nových materiálov a rôznych prímesí do PVC.

T. Klíma: Na druhej strane, môžeme vyvíjať nové profily, môžeme vylepšovať vlastnosti materiálov, no keď sa okno na záver chybne namontuje, výsledok je horší než pri starom dvojkomorovom systéme. Montáž je rovnako dôležitá ako okno samotné. Preto sme v tomto roku spustili vzdelávací projekt Deceuninck akadémie, kde sa snažíme našich obchodných partnerov a ich koncových zákazníkov – realizačné firmy – poučiť o zásadách správnej montáže.

Koho sa snažíte vašou zákazníckou podporou osloviťω

R. Slabák: Snažíme sa osloviť každého, kto nejakým spôsobom figuruje v rámci stavebného procesu. Našimi priamymi zákazníkmi sú, ako sme už spomenuli, výrobcovia okien, no naším koncovým zákazníkom je každý, kto budovy stavia, renovuje, projektuje, navrhuje, financuje… Každú z týchto zákazníckych skupín sa snažíme oboznámiť s výhodami našich systémov a pridanou hodnotou, ktorú spolu s profilmi dodávame.

Našim obchodným partnerom dokážeme poskytnúť marketingovú, technickú a logistickú podporu, zákaznícky servis a internetový obchod, vďaka ktorému nám vidia „až do skladu“ a dokážu si sami objednávať naše výrobky podľa potreby. Investujeme do rozvoja a modernizácie výrobných a skladových priestorov, aby sme boli schopní uspokojiť požiadavky našich zákazníkov na všetkých trhoch. Koncovým zákazníkom sa zas snažíme pomocou našich internetových stránok poradiť, ako si vybrať vhodný okenný profil. Architektov a projektantov oboznamujeme s našou ponukou na rôznych školeniach, kde sa snažíme šíriť osvetu v rámci toho segmentu trhu, na ktorom sa pohybujeme.

Spomeňme ešte tú „druhú nohu“ vašej spoločnosti…

R. Slabák: Divízia stavebných systémov sa zaoberá produkciou okenných parapetov, vonkajších i vnútorných obkladových materiálov, terás a krytov na bazény. U nás vo firme hovoríme, hoci to niektorí ľudia neradi počúvajú, že dokážeme celú budovu zvonka i zvnútra obaliť do PVC. Je to naozaj prepracovaný systém komponentov, ktoré na seba plynulo nadväzujú. Aj v tomto sortimente panuje veľká rôznorodosť farieb, tvarov a dekorácií, aby si každý človek dokázal vybrať riešenie priamo na mieru. Či už ide o konzervatívneho človeka, alebo o zákazníka, ktorý chce svoj dom ladiť v modernom duchu.

V oblasti terás a obkladov prichádzate s prevratnou novinkou.

R. Slabák: Ide o kompozitný materiál Twinson, ktorý pozostáva z 50 % PVC a 50 % dreva. Vravíme o ňom, že spája to najlepšie z oboch svetov – svojím vzhľadom pripomína drevo, je príjemný na dotyk, dobre sa opracováva, neštiepi sa, je bezúdržbový a minimálne nasiakavý. Z tohto materiálu vyrábame dva produkty – terasové dosky Terace a fasádne obklady Face. Dosky Terace predstavujú plnohodnotnú alternatívu drahého dreva typu bankirai, ktoré sa ťaží v dažďových pralesoch. My získavame drevnú hmotu z borovíc, ktoré v našich podmienkach rastú pomerne rýchlo, takže vplyv na životné prostredie je minimálny. Materiál Twinson je celosvetovou novinkou a v podstate ním nastoľujeme istý trend využitia kompozitných materiálov v stavebníctve.

Pomocou vašej českej centrály pôsobíte v troch štátoch. Aké špecifiká majú jednotlivé trhyω

T. Klíma: Stavebný boom v Českej republike má približne dvojročný predstih oproti Slovenskej republike a vývoj v stavebníctve na Slovensku má zas určitý náskok pred Maďarskom. Celkom nám vyhovuje, že tento boom neprebieha všade rovnako búrlivo, hoci ako obchodníci by sme, samozrejme, chceli naraz predať čo najviac tovaru. Ak by som mal porovnať slovenský a český trh, na Slovensku akoby sme začínali z nižšej hladiny, no ročne zaznamenávame 30 až 40 % nárast objemu predaja. Slovenský trh je pre nás veľmi zaujímavý, pretože dnes sa už nestavia iba okolo Bratislavy a do popredia sa dostávajú aj iné mestá ako Žilina, Prešov, Košice… Takže nárast stavebnej produkcie nemajú na svedomí len zahraničné automobilky, stúpajúcu tendenciu vidno vo všetkých segmentoch stavebníctva. Preto starostlivosť o slovenský trh v súčasnosti personálne posilňujeme.

Dokážete z jedného miesta koordinovať pri súčasnom stavebnom boome všetky tri trhy narazω

T. Klíma: Pre nás je dôležité, aby mal náš zákazník stopercentný servis – obchodníka, ktorý ovláda jeho rodnú reč a je vždy tam, kde treba. Pobočku na Slovensku nepotrebujeme, pretože obchodník aj tak musí cestovať, a nie sedieť na pobočke. Naša poloha pri Brne je ideálna, odtiaľto je približne rovnako ďaleko na západ Českej republiky, na východ Slovenska i na juh Maďarska. Naši obchodníci trvalo žijú a pracujú vo svojich domovských krajinách, iba raz za 14 dní prichádzajú sem na pobočku. Čo sa týka samotných dodávok, máme tu veľký sklad, takže tovar dokážeme zákazníkovi dodať veľmi rýchlo. Máme silné zázemie pre všetky tri krajiny centrálne na jednom mieste, preto nevidím dôvod, aby sme rozdrobovali naše sily.

Milan Bohunický
Foto: autor