Dizajnéri Olah a Kemper: V architektúre je sklo stále podceňované

Peter Olah a Lars Kemper navrhli pre značku Axor sklenený koncept dostičiek. Uvedený Glass concept má ambíciu rozšíriť potenciál kolekcie Axor MyEdition.

Gastarbeiter
Lars kemper (vľavo) a Peter Olah (vpravo) | Zdroj: Archív respondentov

Slovenský dizajnér Olah a nemecký dizajnér Kemper, dvaja cudzinci v hlavnom meste Českej republiky, spolupracujú na projektoch rôznych mierok – od pohárov na víno cez trofeje na Tour de France až po architektonické inštalácie. Ich projekty však vždy spája jeden materiál – sklo.

Na základe mnohých úspešne dokončených projektov s týmto médiom ich oslovil na spoluprácu konateľ Hansgrohe CS Ladislav Grebec pre značku Axor, ktorá sa venuje dizajnu kúpeľní práve prostredníctvom spolupráce s tými najuznávanejšími dizajnérmi sveta. Výsledkom je šesť variantov sklenených doštičiek rôznych vzorov vsadených do kovovej vodovodnej batérie.

Rozširujú kolekciu Axor MyEdition, ktorá podporuje zákazníkov v personalizácii svojho domova a dáva okrem iného na výber kožu, drevo alebo aj mramor. Opýtali sme sa ich, ako sa spoznali, odkiaľ prišla inšpirácia k doštičkám, aká je práca so sklom, ale aj čo si myslia o použití skla v architektúre.

Stretli sme sa, aby sme sa porozprávali o vašej spolupráci so značkou Axor, no predtým, ako začneme, mohli by ste nám povedať niečo o sebe? Ako začala vaša spolupráca? Ako ste sa spoznali?

Spoznali sme sa v roku 2001, krátko po tom, ako sme sa obaja prisťahovali do Českej republiky. Prvýkrát sme sa stretli pri konzultácii jedného projektu.

Od prvého momentu to medzi nami fungovalo, a tak sme začali pracovať na niečom, čo voláme „stret západu a východu“, keďže Lars Kemper prišiel do Prahy z Nemecka a ja zo Slovenska. Všetky svoje projekty podpisujeme ako „Gastarbeiter“, čo značí, že v Českej Republike obaja žijeme a pracujeme ako cudzinci.

Spolupracujete už dlhý čas, ako práca medzi vami dvoma prebieha?

Naše spoločné projekty sú rôznorodé – od malého skla na pitie cez nábytok až po veľké architektonické inštalácie. Na všetkých spolupracujeme už naozaj dlho, takmer 20 rokov.

Veľa pracujeme aj oddelene a v rôznych oblastiach, no aj táto práca v konečnom dôsledku obohacuje našu vzájomnú spoluprácu. Väčšinou sa stretávame v štúdiu alebo priamo v dielni na spracovanie skla. Niekedy skúšame pracovať na diaľku, keďže je to v súčasnosti také jednoduché.

Nemenným elementom všetkých variantov je kovová batéria od nemeckého štúdia Phoenix Design.
Nemenným elementom všetkých variantov je kovová batéria od nemeckého štúdia Phoenix Design. | Zdroj: HANSGROHE

Značka Axor vás prizvala na spoluprácu preto, lebo máte bohaté skúsenosti s prácou so sklom, ktoré je na batériách. Prečo pracujete práve so sklom?

Práca so sklom nám do života prišla viac-menej náhodou. Obaja mame zázemie v strojárstve a umeleckom remeselníctve a oboch nás vždy veľmi zaujímali materiály a náročné výrobné procesy.

Venovať sa nášmu remeslu nie je ľahké, najmä pre extrémne podmienky, v ktorých sa s ním pracuje, a limitácie výrobného procesu. Je preto nutné dokonale pochopiť samotný materiál aj metódy, akými sa s ním dá narábať.

Naše predchádzajúce skúsenosti nám umožnili dostať sa k tomuto materiálu a úspešne s ním začať tvoriť pomerne skoro v našej kariére. Vďaka tomu i očividnej vášni, ktorá nás doteraz poháňa, pracujeme so sklom už takmer 20 rokov

Ako by ste opísali tento materiál a prácu s ním ľuďom, ktorí nemali tú česť s ním pracovať?

Sklo je extrémne náročný materiál a prácu s ním ovládajú len tí najskúsenejší majstri. Fúkači narábajú s takmer 1 400 °C horúcim materiálom na konci sklárskej píšťaly. Na tvarovanie skla do podoby, ktorú dizajnér navrhol, môžu využiť len krátky časový úsek, keď sklo chladne.

Obe strany preto musia mať veľa znalostí o práci toho druhého. Dizajnér musí perfektne rozumieť komplexnosti výroby sklenených produktov, naopak, fúkač musí dopodrobna poznať zámery dizajnéra a byť schopný náležite a kreatívne reagovať.

Aké techniky boli použité pri doštičkách na batériách?

V prvej fáze to bolo gravírovanie a rezanie skla, neskôr bol povrch doštičky dokončený ošetrovacou vrstvou.

Aký bol koncept alebo inšpirácia?

Inšpirácie boli rôzne – od prírody až po technológie. Záber dizajnu bol zámerne široký, aby vznikla rôznorodá ponuka.

Široká škála, z ktorej si možno vybrať, má pomôcť s personalizáciou priestoru podľa každého osobného štýlu.
Široká škála, z ktorej si možno vybrať, má pomôcť s personalizáciou priestoru podľa každého osobného štýlu. | Zdroj: HANSGROHE

Doštičky sú súčasťou kolekcie Axor MyEdition, ktorá kladie dôraz na personalizáciu výrobkov. Čo si myslíte o tomto koncepte?

Doteraz boli vodovodné batérie väčšinou vnímané ako samostatný dizajn. Kolekcia Axor MyEdition je revolučná práve v tom, že je veľmi verzatilná, a tým umožňuje dizajnérom lepšie integrovať batériu v rámci interiérového návrhu. Verzatilita alebo prispôsobivosť je koncept, ktorý sme použili už v minulosti, napríklad pri projekte Hydrogene, architektonického systému pre dizajnovú sklársku spoločnosť LASVIT. Aj tieto skúsenosti nám pomohli pri rozširovaní ponuky Axor MyEdition o krištáľové vyhotovenie.

Mali by si podľa vás ľudia dávať navrhovať svoje priestory dizajnérom alebo sa snažiť čo najviac vyjadriť vlastný štýl?

Počas svojej kariéry sme videli veľmi zaujímavé riešenia od ľudí, ktorí dizajn v živote neštudovali. No zažili sme aj situácie, keď profesionálni dizajnéri neboli schopní dodať kvalitné dizajnové vyhotovenie. Dobrý dizajn je dôležitý, no nezáleží na tom, kto za nim stojí.

Príroda bola pre dizajnérov jednou z inšpirácií.
Príroda bola pre dizajnérov jednou z inšpirácií. | Zdroj: HANSGROHE

Tento produkt je spojením kovovej vodovodnej batérie AXOR od dizajnérov z Phoenix Design (Stuttgart, Nemecko) a sklenených doštičiek od vás. Aké výzvy prináša spolupráca viacerých tímov (na viacerých miestach) na jednom produkte?

Veľmi sa nám páči idea verzatilného dizajnu, pomocou ktorej môžeme dať architektom na výber z oveľa viac možností – od pomerne jemného až po silnejší, výraznejší vzhľad. To, že kolekciu môžeme rozšíriť našimi krištáľmi prostredníctvom spolupráce s ďalšími dizajnérmi a architektmi, vidíme ako obohatenie sveta skla a nie ako výzvu alebo problém.

Vo vašej práci prevláda minimalizmus, prečo je to podľa vás tá správna voľba? Má minimalizmus presah aj do ostatných oblastí vášho života?

Rozhodne! Obaja sme „nanešťastie“ perfekcionisti a vidíme, že sa aspekt minimalizmu vyskytuje v našich životoch oveľa viac ako len v našich návrhoch. Máme však radi aj iné dizajnové riešenia, vďaka ktorým je svet dizajnu oveľa bohatší.

Nakoniec, keďže sme v prvom rade časopisom o architektúre, aké je podľa vás najzaujímavejšie použitie skla v architektonickom dizajne? Čomu by ste sa v tejto oblasti radi venovali?

Zdá sa nám, že v architektúre je sklo stále podceňovaným materiálom, najmä čo sa týka atypických použití. Minulý rok sme videli posun napríklad v podobe sklenených plaveckých bazénov alebo extrémnych sklenených podlahových riešení.

Veríme, že prostredníctvom našej spolupráce s Hansgrohe, spoločnosťou, ktorá zastupuje značku AXOR na Slovensku, práve objavujeme trendy v skle do väčšej hĺbky. Stále je tu veľa nevyužitého potenciálu a bolo by veľmi vzrušujúce tento potenciál skúmať aj naďalej.

Sklo je jedným z najstarších a najdlhšie používaných materiálov v dizajne. S využitím moderných technológií by sa mohol jeho obrovský potenciál prejaviť aj v architektúre.

Na čom pracujete momentálne?

V súčasnosti dokončujeme niekoľko projektov pre české sklárske spoločnosti, no to, čo nás zamestnáva najviac, je nový organ pre Katedrálu sv. Víta. Toto je projekt, ktorý by sa mal po dokončení stať jedným z najkrajších elementov tejto slávnej stavby

Peter Olah a Lars Kemper

Toto duo stojí za mnohými známymi projektmi, napríklad za trofejami pre Tour de France od roku 2011 až po súčasnosť, za trofejou pre najužitočnejšieho hráča MS v ľadovom hokeji 2019 či trofejou na MS vo Formule 1, ktorú si prevzal sám Michael Schumacher.

Vytvorili aj pohár pre pápeža Benedikta XVI., tvoria úžitkové sklo pre Lasvit a stoja za vzdelávacím projektom Flowers for Slovakia.

Rebeka Zacková