Ako tento proces tvorby cien funguje, či je dostatok pozemkov pre výstavbu bytov na Slovensku, o mestských nájomných bytoch, ako vznikol stavebný systém Lean Construction aj o stavbe z prefabrikátov, sme sa v podcaste Na betón rozprávali s generálnym riaditeľ a podpredsedom predstavenstva YIT Slovakia Milanom Murckom.
Rozhovor
Ako sa prejaví v praxi? „Budeme musieť aj siahnuť na projekty, ktoré sme mali rozpracované, rekonštrukcie budeme musieť rozložiť na niekoľko rokov,“ uviedol príklad predseda Bratislavského samosprávneho kraja, ktorý tvrdí, že robia veci efektívnejšie ako štát.
Mostné ložiská a závery tvoria významnú súčasť mostných konštrukcií a ciest. Materiály, z ktorého sa vyrábajú, by mal mať predovšetkým veľmi dlhú životnosť, ktorá sa približuje životnosti samotného mosta. Len tak sa minimalizuje potreba výmeny a predĺžia sa jej intervaly. „Použitím inovatívnych klzných materiálov dokážete dosiahnuť životnosť až 75 rokov,“ hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti Mageba Slovakia.
Kontrola nemá nachádzať zlodejov a podvodníkov, kontrola má ukazovať a odhaľovať slabé miesta v systéme riadenia a procesov zúčtovávania financií, hovorí predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR, ktorý má na základe výsledkov kontrol kritický postoj k hospodáreniu s financiami na Slovensku.
Od roku 2010 sa pustil do budovania vlastnej developerskej spoločnosti Corwin, ktorá sa prepracovala medzi najvýznamnejšie na Slovensku, ale i v Slovinsku. Na jej čele stojí už 15 rokov.
Richard Rybníček sa pohybuje vo vysokej komunálnej a regionálnej politike dlhý čas a má kritické postrehy k fungovaniu Slovenska ako štátu. Hĺbkovú reformu verejnej správy považuje za nevyhnutnú a podstatný je pre neho aj propodnikateľský prístup mesta Trenčín k developerom a jasne definovaný územný plán. S primátorom Trenčína sme sa rozprávali o dianí v samospráve, vzťahu mesta k investorom, verejnému priestoru, o daniach, železničnej a autobusovej stanici v meste, o vojenských objektoch a ďalších témach.
Do opravy mostov sa neinvestuje toľko, koľko by sa malo. Aj pri výstavbe nových stále rozhoduje cena. Rozhodujúcim kritériom by však mala byť kvalita.
Budúcnosť v oblasti vykurovania, vetrania a klimatizácií patrí systémovým riešeniam a kombinovaným technológiám. Svoju dominanciu by mali pritom ďalej získavať obnoviteľné zdroje energie. A aj keď je počiatočná investícia do týchto riešení stále vysoká, má svoje opodstatnenie. O budúcnosti riešení HVAC sme sa rozprávali s Miroslavom Jandom, generálnym riaditeľom spoločnosti Viessmann pre SR a ČR.
Pôsobia najmä v Českej republike, no zviditeľnili sa aj v Bratislave. Skupina Mint Investments uprednostnila hlavné mesto Slovenska pred zahraničím a v srdci bratislavského downtownu vybudovala projekt Metropolis. Prečo sa rozhodli pre Bratislavu a ako tento príbeh opisuje CEO firmy Sebastien Dejanovski?
Rekonštrukcia Krajskej knižnice P. O. Hviezdoslava v Prešove získala nedávno ocenenie CE ZA AR v kategórii Interiér a už bojuje o ďalšie. Je nominovaná na prestížne ocenenie Európskej únie za súčasnú architektúru Mies van der Rohe.
Pred rokom 1989 bolo bývanie diverzifikovanejšie ako v súčasnosti, keď u nás chýbajú štátne, nájomné a sociálne byty. „Nájomné byty by mali byť predovšetkým komunálne a iba zvyšok by mali tvoriť štátne byty,“ povedala v rozhovore pre ASB o ekonomike, bývaní či kúpyschopnosti bývalá ministerka financií.
Česká spoločnosť MSO Trade je na trhu vyše 30 rokov. Je priamym dovozcom, výrobcom a distribútorom kúpeľňového vybavenia, inštalatérskej a vykurovacej techniky s vlastnými značkami Mereo a Klum. S Kamilom Šebestom, s výkonným riaditeľom, sme sa rozprávali o riadení firmy, príprave nových výrobkov, o proklientskom prístupe ku zákazníkom a o ďalších témach. Vypočujte si ho v najnovšej epizóde podcastu Na betón.
Eva Jiřičná: Nikdy v živote som nemala možnosť myslieť si o sebe niečo veľké. V podstate je to úľava
Ako študentka architektúry si privyrábala tým, že robila modely pre grafikov. Dnes je právom označovaná za jednu z mála osobností českej architektonickej scény, ktorá dosiahla svetovú slávu. Jej životná cesta, ona sama i práca, sú silnou inšpiráciou.
Na Slovensku potrebujeme dobudovať D1 a vybudovať D3 a R4. Vláda významne podporuje aj tie úseky diaľnic, ktoré súvisia napríklad s budovaním veľkých priemyselných objektov. Ako sa nám darí napredovať? Bude rok 2025 pre naše cesty úspešný? Zhovárame sa s Igorom Chomom, štátnym tajomníkom Ministerstva dopravy SR.
V roku 1968 emigroval do Hamburgu, kde sa vypracoval na hlavného architekta metropoly. Spolu so svojím tímom sa podieľal na jednom z najvýznamnejších projektov transformácie mestskej štvrte Hafencity. Dnes sa rád vracia späť na Slovensko, a to nielen za priateľmi, ale i pracovne. Aktívne sa podieľa na formovaní tváre Bratislavy, konkrétne Vydrice, urbanizácii brehov rieky Dunaj, revitalizácii hlavnej železničnej stanice a jej okolia či výstavbe výškových budov v bratislavskom downtowne.