Brno ukázalo, ako môže vyzerať moderné turistické centrum

Partneri sekcie:

Priestoru nového turistického centra blízko brnianskeho hlavného námestia dominujú jedinečné farebné panely, ktoré neprehliadne z ulice žiaden okoloidúci. Známe štúdio KOGAA použilo v interiéri unikátny materiál vyrobený špeciálne pre tento projekt. Sú také zaujímavé, že by ste si jeden najradšej odniesli ako suvenír domov.

Nové turistické centrum v Brne ide za hranice informačného bodu pre turistov. Prezentuje mesto ako autentickú destináciu s dôrazom na kreatívnu kultúru a aktívne zapája verejnosť. Preberá na seba funkciu platformy pre kultúru, na podporu lokálnej tvorby a kultiváciu verejného priestoru.

Dominantou interiéru sú jedinečné farebné panely

Ružová, modrá, žltá aj zelená. Žiaden z panelov nie je totožný a vďaka nim hrá interiér všetkými farbami. Jedinečnú farebnosť týmto kovovým panelom dodala lokálna firma DURO Design, ktorú KOGAA oslovila na spoluprácu pri tvorení interiéru nového turistického informačného centra, takzvaného TIC-u. Po dlhom hľadaní ideálneho riešenia sa tieto nekonvenčné perforované antikorové panely stali ústredným prvkom celého priestoru.

tic brno (5)
tic brno (23)
tic brno (24)
tic brno (13)
tic brno (18)
tic brno (15)
tic brno (21)
tic brno (22)

Farebnosť povrchu týchto blokov nakoniec vznikla takmer po roku testovania prototypov. Finálna podoba je vytvorená pomocou nitridu titánu, ktorý je nanesený metódou fyzikálnej depozície z plynnej fázy. Pri tomto procese sa materiál vo vákuu odparuje a v spojení s atmosférickými plynmi vytvára na povrchu panelov tenkú, ale veľmi odolnú vrstvu.

Každý panel tak získava charakteristický irizujúci efekt – jemný dúhový lesk, ktorý sa mení podľa svetla, uhla pohľadu aj samotného spôsobu nanášania. DURO navrhlo aj vlastný spojovací systém, umožňujúci bezškárovú montáž, ktorá podčiarkuje monolitický charakter celku. Prístup založený na spojení priemyselných metód, remesla a experimentu odráža technické know-how s dôrazom na čistotu materiálu.

tic brno (8)
Farebnosť povrchu blokov nakoniec vznikla takmer po roku testovania prototypov. | Zdroj: BoysPlaysNice

Keď sme riešili farebnosť priestoru, chceli sme sa vyhnúť klasickej jednoliatej farbe a hľadali sme niečo unikátne, čo sa vďaka týmto panelom podarilo. Rovnako vidíme aj Brno, ktoré je poskladané z malých unikátnych atrakcií – či už sú to vodojemy, múzeá, galérie, alebo iné prevádzky. To je tá unikátna mozaika, z ktorej funguje Brno, a my sme chceli túto formálnu linku preniesť aj do tohto priestoru,“ vysvetlil pri otvorení Tomáš Kozelský, vedúci projektu zo štúdia KOGAA.

Unikátnosť výsledných vzorov je daná aj tým, že do výpalovej pece sa zmestili len dva kusy blokov a zavážil aj spôsob zavesenia štvorcov. Preto majú niektoré bloky v sebe kruhovú kresbu, iné sú zas celofarebné. Spoločne tvoria celok, ktorý nielenže oživuje priestor, ale aj dokonale ladí s ponúkaným sortimentom suvenírov, ktoré sa v jednotlivých blokoch zrkadlia. Ešte krajší vizuálny efekt vzniká, keď dovnútra prenikajú slnečné lúče a razom priestor ožíva hrou svetla a farieb.

Dialóg histórie a moderného vibrujúceho mesta

Nový TIC sídli v pamiatkovo chránenej historickej budove. Nový návrh teda hľadal rovnováhu medzi zachovaním historickej podoby a novým aktívnym využitím, pričom architekti chceli zachovať pôvodný rytmus budovy.

tic brno (28)
Jednou z požiadaviek na nové turistické centrum bolo jeho prepojenie so Zámečníckou ulicou a otvorenie smerom k ľuďom. | Zdroj: BoysPlaysNice

„Pomocou fasády prezentujeme historický charakter mesta, ktorý nesie komplexný odkaz do minulosti. Dnes však Brno predstavuje alternatívnu kultúru, je to centrum gastronómie, centrum konceptu, a preto sme chceli vytvoriť interiér, ktorý to bude reprezentovať. Keď prechádzate okolo, vidíte tento vzťah – zvonka historická budova obložená travertínom a vnútri vidíte niečo farebné a moderné,“ opísal Tomáš Kozelský.

Jednou z požiadaviek na nové turistické centrum totiž bolo jeho prepojenie so Zámečníckou ulicou a otvorenie smerom k ľuďom. To KOGAA dosiahla pomocou zníženia parapetov okien, čo zvyšuje transparentnosť priestoru, láka ľudí vstúpiť a posilňuje aj pozíciu TIC-u na ulici. Nezaobišlo sa to však bez počiatočných problémov s miestnymi pamiatkarmi, ktorí v prvotnej fáze túto úpravu nechceli ani povoliť.

Nové TIC nadväzuje aj na dlhodobú prezentáciu mesta návštevníkom. „V rámci komunikácie Brna ako destinácie pokračujeme v autentickom prístupe a stavili sme na lokálne zážitky, prezentáciu brnianskych fenoménov a zapájanie brnianskych kultúrnych komunít. Tieto charakteristiky sú zároveň piliermi nového reprezentačného informačného centra,“ uviedla riaditeľka TIC BRNO Jana Janulíková.

Vďaka prepojeniu funkcií informačného centra s úpravou exteriéru budovy (vrátane rekonštrukcie fasády a okolitého priestoru) má projekt šancu stať sa príkladom kvalitnej revitalizácie podobných objektov v historickom centre mesta. Celá rekonštrukcia trvala takmer štyri roky a stála približne 12 miliónov českých korún.

Turistické informačné centrum

Architekti: KOGAA
Klient: TIC Brno, Centrála cestovného ruchu – južná Morava
Plocha: 267 m2
Náklady: 12 miliónov Kč
Projekt: 2021
Otvorenie: 2025