Vizualizácia Petržalskej električky.

Bratislava sa po rokoch dočkala. Pokračovanie električkovej trate v Petržalke bude v prevádzke od 27. júla

Táto významná eurofondová investícia Bratislavy do rozvoja koľajovej dopravy v najväčšej mestskej časti má po viacerých dátumoch konečne jasný štart fungovania. V stredu o termíne informovalo hlavné mesto.

Okrem električkovej trate pribudnú v Petržalke aj kvalitné verejné priestory a šesť kilometrov novej segregovanej cyklotrasy, čo rovnako zvýši kvalitu života Petržalčanom aj návštevníkom.

Ešte predtým, cez víkend 19. a 20. júla, sa uskutoční ďalšie kolo zaškoľovacích jázd vodičov električiek, ktorí na trati začnú onedlho pravidelne jazdiť. Ide o 2. etapu nosného systému mestskej hromadnej dopravy, úsek od Jungmannovej ulice po Janíkov dvor v blízkosti stále rastúcej štvrte Slnečnice.

petrzalska elektricka
Stav projektu petržalskej električky 21. marca 2025 | Zdroj: Michal Feik

Trať vyskúšali v decembri 2024

Pôvodná lehota na dokončenie stavby bola do 36 mesiacov odo dňa začatia stavby. Lehota uplynula 18. novembra 2024 a Bratislavský samosprávny kraj ju musel predĺžiť. Prvá skúšobná jazda električky v novom úseku s dĺžkou 3,9 kilometra sa za účasti zástupcov verejnosti a mesta uskutočnila v decembri 2024 a trvala 12 minút.

Na trati je sedem zastávok: Chorvátske rameno, Stred, Zrkadlový háj, Gessayova, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor.

Objekty na trase 2. etapy električkovej trate v úseku Jungmanova – Janíkov dvor v Bratislave

Úsek Jungmanova – Janíkov dvor: 3,9 km
Úprava trate Bosákova – Jungmanova: 490 m
Mosty: 4
Križovatky riadené signalizáciou: 9
Segregovaná cyklotrasa popri trati: 6 km
Prístrešky na zastávkach: 33

Zdroj: petrzalskaelektricka.sk

Projekt riešili traja primátori

Po vyše 50 rokoch po rozhodnutí postaviť v Petržalke moderné sídlisko má mestská časť koľajovú trať zo severu na juh svojho územia. Sen o obnovenej električke do Viedne po roku 1989, o metre či neskôr „ľahkom“ metre, ktoré by postavili Francúzi, zo začiatku 90. rokov minulého storočia je minulosťou. Živá zostala klasická električka.

Projekt električky naštartovali a výrazne posunuli primátori Milan Ftáčnik a Ivo Nesrovnal. Súčasnému vedeniu mesta na čele s primátorom Matúšom Vallom a celému magistrátnemu tímu pripadla úloha dotiahnuť ho do úspešného štartu.

Zhotoviteľ Aldesa, ktorý vzišiel z verejnej súťaže, prevzal stavbu 1. novembra 2021. Začiatok stavby však vôbec nebol jednoduchý, bol spojený s covidom, lockdownami aj cenovou krízou po vypuknutí vojny na Ukrajine, po ktorej bol zhotoviteľ dokonca pripravený zo stavby odísť. Indexáciou cien, ktorú schválil riadiaci orgán, sa podarilo situáciu zastabilizovať a práce znovu rozbehnúť.

Klientka s protitankovou stenou.
Klietka s protitankovou stenou. | Zdroj: Monika Voleková

Realizácia takejto náročnej stavby v strede najväčšieho slovenského sídliska bola výzvou aj pre obyvateľov Petržalky. Každá obchádzka, hluk a prach spôsobený stavebnými mechanizmami niekomu strpčuje každodenný život, každý problém na stavbe majú ľudia priamo pod svojimi oknami.

Navyše, mesto muselo odstrániť v októbri 2024 z trasy budúcej trate vojenskú pamätihodnosť – nemeckú betónovú protitankovú stenu z 2. svetovej vojny pomocou ťažkej techniky, na čo vynaložilo cca 130-tisíc eur. Stena váži 65 ton.

„O to viac sa dnes tešíme z toho, že petržalská električka je technicky aj organizačne pripravená na plnú prevádzku, za čo patrí veľká vďaka viceprimátorke Tatiane Kratochvílovej, ako aj kolegom a kolegyniam na magistráte,“ uviedol bratislavský hovorca Martin Bubla.

Do 27. júla budú nainštalované prístrešky, dokončené budú finálne terénne úpravy pozdĺž trate, chodníky obsluhujúce električkovú trať vrátane pešieho prepojenia so Slnečnicami, hotové budú aj všetky priecestia a vyznačená bude celá cyklotrasa od Janíkovho dvora do centra mesta.

2. etapa NS MHD, Bratislava-Petržalka 

Investor: hlavné mesto SR Bratislava
Rozpočet: 99 015 850 eur
Stavebník: Združenie NS MHD Petržalka (hlavný člen Aldesa Construcciones Polska, ďalej Aldesa Construcciones S.A.)
Projektant: Združenie Reming Consult
Dĺžka trate: 3,9 km
Realizácia: 11/2021 – 12/2024