Staré letisko má zmeniť koncept susedstiev. Do rozvoja Vajnôr však nečakane vstúpili veľkí hráči
Ateliér Compass Architekti má v portfóliu niekoľko nových štvrtí v Bratislave ako Nové Lido, Matadorka či Slnečnice v Bratislave. Najnovšie k nim pribudlo územie tzv. starého letiska vo Vajnoroch, kde je vlastníkom pozemkov developer JTRE.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Developer plánuje výstavbu polyfunkčnej zóny výhľadovo pre cca 13-tisíc obyvateľov (Vajnory majú vyše 6-tisíc obyvateľov, pozn. redakcie) s občianskou vybavenosťou a verejným parkom s veľkosťou 11 hektárov, zeleným okruhom a pokojnými zónami. Okrem toho odborníci z DHI Group, Slovenského hydrometeorologického ústavu a ateliér krajinnej architektúry LABAK pracujú na koncepte modro-zelenej infraštruktúry, ktorá zachytí a bude využívať dažďovú vodu.
Štvrť s malomestským charakterom
Podľa architekta Juraja Benetina sa tam bude rozvíjať zástavba mestských domov, polootvorených blokov či rodinných domov. Malomestská mierka by mala zodpovedať kompromisu medzi vidieckou zástavbou dedinskej časti Vajnôr a komplexnou 15-minútovou štvrťou s konceptom tzv. susedstiev. Zástavba je navrhnutá od 4 + 1 do 6 + 1 nadzemných podlaží.
„Každé susedstvo by malo mať vlastné centrum s námestím a so službami, ako sú materská škola, domov sociálnych služieb či obchody. Vďaka rozdeleniu štvrte na tri menšie zelené susedstvá si obyvatelia budú môcť vytvoriť vzťah k svojmu bezprostrednému okoliu a rozvíjať susedskú komunitu,“ priblížil Benetin.
Pri navrhovaní občianskej vybavenosti ateliér vychádzal z analýzy širších územných vzťahov. Návrh sa opieral o výpočty, ktoré používal i v iných bratislavských projektoch a o českú metodiku vybavenosti a služieb. Snahou je navrhovať štvrte, kde obyvateľ nájde všetko, čo potrebuje pre kvalitný život.
Pre verejnosť je územné plánovanie dôležité
V apríli bola verejná prezentácia návrhu urbanistickej štúdie Staré letisko Vajnory od ateliéru Compass Architekti za prítomnosti starostu Michala Vlčeka a obyvateľov, Juraja Benetina (Compass Architekti), Michala Marcinova (LABAK), výkonného riaditeľa Pavla Pelikána a Martiny Surmovej (JTRE). Ukázalo sa, aké je veľmi dôležité priblížiť obyvateľom územné plánovanie, pretože verejnosť nemá zažitý celý proces, najmä ak prípravy trvajú roky, ako sa stalo v prípade Nového Lida v Petržalke.
Vo februári 2025 zažilo bratislavské mestské zastupiteľstvo takmer päť hodín intenzívnej rozpravy o zmenách a doplnkoch územného plánu č. 10 na území Nového Lida a aj o zámene pozemkov medzi mestom Bratislava a developerom JTRE v tejto lokalite. Ak by poslanci neodhlasovali zmeny a doplnky územného plánu a zámenu pozemkov, ostal by platný územný plán zóny ešte z roku 2006 a developer by mohol stavať podľa neho.
V prípade územia letiska vo Vajnoroch má táto zelená plocha v územnom pláne funkciu rekreácie a športu, ktorú chce časť obyvateľov zachovať a v minulosti pripravili petíciu. Ak chce developer stavať, tak musí navrhnúť zmenu územného plánu, ktorú na záver schváli alebo neschváli mestské zastupiteľstvo.
Z roku 2013 je urbanistická štúdia tohto územia. V prípade balíka zmien a doplnkov 04 mestského územného plánu, kam patrilo aj Staré letisko, poslanci v roku 2018 požiadali primátora, aby s okamžitou platnosťou zrušil obstarávanie a schvaľovanie zmien a doplnkov.
Aby obyvatelia neodchádzali z Bratislavy
Bratislava sa v rozvoji vydala cestou 15-minútových štvrtí, polycentrického mesta či podpory koľajovej dopravy. Zároveň stále chýba nové dostupné bývanie, naviazané na dopravu a občiansku vybavenosť.
„Premyslené budovanie nových štvrtí znižuje tlak na centrum mesta a podporuje rozvoj jeho okrajových častí. Rozvoj mesta v jeho hraniciach je zároveň želanou odpoveďou na odliv obyvateľov do obcí v okolí hlavného mesta, ktorý v posledných rokoch nabral významné rozmery,“ uviedol výkonný riaditeľ Pelikán. Hlavné mesto, samozrejme, vie, že prichádza o nových obyvateľov, o dane aj o príjmy z poplatku za rozvoj od developerov a investorov.
Pripomienky: od škôlok po remeselné trhy
Obyvatelia Vajnôr využili možnosť a pripomienkovali návrh štúdie po verejnej prezentácii. Ateliér dostal vyše 100 podnetov, z ktorých sa 33 týkalo občianskej vybavenosti. Väčšina z nich bola o rozvoji infraštruktúry a služieb a konkrétnych potrebách. Otázky o škôlkach sa sústredili najmä na to, kde budú umiestnené, kedy sa začnú stavať, aké budú mať kapacity a či zabezpečia miesto pre všetky deti z okolia.
Pri športoviskách ľudí zaujímala ich konkrétna poloha, veľkosť, ako aj to, aké športy si tam budú môcť užiť rôzne vekové skupiny – od detí až po seniorov. V diskusiách o komunitných priestoroch zaznievala potreba vytvoriť miesta na remeselné trhy, nájsť spôsoby, ako v nich podporiť vinársku tradíciu štvrte a vznik komunitných záhrad či podobných aktivít, ktoré by zintenzívnili stretávanie sa ľudí a miestnu kultúru.
O projekte novej nemocnice sa dozvedeli z médií
Podľa návrhu štúdie by na ploche Starého letiska mala byť občianska vybavenosť ako materská škola, domov sociálnych služieb, obchody, multifunkčná hala či poliklinika. Do rozvoja Vajnôr však nečakane vstúpili koncom apríla veľkí hráči na úrovni rezortov obrany a zdravotníctva.
Predstavili ambiciózny projekt Národnej univerzitnej nemocnice generála Milana Rastislava Štefánika s 950 lôžkami na pozemkoch rezortu obrany neďaleko od Starého letiska. Nemocnica bude na piatich až šiestich hektároch z celkových takmer 33 hektárov územia. Stavebné práce by sa mali začať už na jeseň tohto roka.
Developer a ateliér pre ASB reagovali, že o projekte nemocnice sa dozvedeli z médií. Pre Compass Architektov je to zásadná informácia, ktorú zohľadnia v rámci návrhu, pretože nemocnica významne ovplyvní široké okolie, nielen najbližších susedov. Ako sa výstavba nemocnice dotkne projektu polyfunkčnej štvrte, bude JTRE vedieť presnejšie zhodnotiť až po zverejnení ďalších detailov projektu.
Na záver doprava
Už teraz je jasné, že významnú úlohu v prípade výstavby novej štvrte i nemocnice zohrá riešenie dopravy, čo si uvedomuje mestská časť, developer i rezort obrany, ktorý bude stavať nemocnicu. Problémom nie je iba dvojprúdová Rybničná ulica, ktorá spája oba projekty a nevyhovujúci kruhový objazd pri Lidli. Problematický je už dlhé roky aj vajnorský nadjazd. Chýba aj širšie prepojenie Zlaté piesky – Vajnory – Rača. Občania preto volajú po električke.
Návrh urbanistickej štúdie v oblasti dopravy počíta s rozšírením viacerých dopravných prepojení vrátane výstavby novej električkovej trate od Zlatých pieskov a rozšírenej siete cyklotrás. Automobilovú dopravu výrazne odľahčí dokončenie chýbajúcej diaľničnej križovatky D1/D4, rozšírenie vajnorského nadjazdu a Rybničnej ulice, ako aj prebudovanie existujúceho kruhového objazdu pri OC Vajnoria na svetelne riadenú križovatku, ktorá bude kapacitne priepustnejšia. Všetky tieto riešenia znížia dopravné zápchy a výrazne zlepšia plynulosť dopravy v území.
Aký sú rozdiely v urbanistickom riešení štvrtí Slnečnice, Nové Lido a v území starého letiska?
NOVÉ LIDO
Územie Nového Lida v Petržalke predstavuje strategicky rozvojové územie s ambíciou rozšíriť centrum Bratislavy pozdĺž pravého brehu Dunaja. Urbanistický koncept reflektuje vysokú mieru expozície a významnú polohu v štruktúre mesta. Návrh pracuje s mestotvornými prvkami, ako je bloková zástavba, výškové dominanty a kladie dôraz na polyfunkčnosť a verejné priestory.
Nové Lido reaguje na blízkosť nábrežnej promenády, Dunaja aj centrálnej časti Starého Mesta. Zároveň zohľadňuje limity územia, ako sú záplavové územia, dopravné koridory (diaľnica, železnica), hluk či vegetácia lužného lesa. Výsledkom má byť kompaktná, udržateľná a pešo dostupná štvrť celomestského významu, revitalizujúca územie v srdci Bratislavy.
SLNEČNICE
Urbanizmus Slnečníc vychádza z ich polohy medzi zástavbou Petržalky a otvorenou krajinou pri dunajskej hrádzi. Zástavba je navrhnutá ako kombinácia nízkopodlažných a stredne hustých rezidenčných štruktúr s dôrazom na komunitný charakter, verejné priestory a začlenenie zelene.
V dotyku s mestskou zástavbou prevažuje vyššia a kompaktnejšia bloková výstavba, ktorá postupne prechádza do rozvoľnenejšej štruktúry bytoviek a rodinných domov smerom k prírodnému prostrediu a rekreácii pri Dunaji. Lokalita reflektuje potrebu dostupného bývania a kvality života v mestsko-prírodnom rozhraní.
STARÉ LETISKO VO VAJNOROCH
Urbanistická vízia územia pôvodného letiska sa zasa zameriava na vytvorenie udržateľnej štvrte v zmysle konceptu polycentrického rozvoja mesta, ktorá prináša do Vajnôr dostupné bývanie malomestského charakteru a citlivo nadväzuje na existujúci vidiecky charakter súčasných Vajnôr. Základný koncept spočíva vo vytvorení série susedstiev po obvode územia, ktorého jadrom bude veľký centrálny park s rozlohou 11 hektárov.
Zásadným prvkom konceptu je integrácia veľkorysých zelených plôch, ktoré podporujú ekologickú stabilitu územia a zvyšujú kvalitu života súčasných i budúcich obyvateľov. Prílev obyvateľov do územia je zároveň predpokladom zlepšenia dopravnej infraštruktúry vrátane zavedenia električky do lokality.
Zdroj: Compass Architekti