Ilustračná foto, vodárenská siete

Monopoly v investičnom procese: vodárenské a kanalizačné siete sú špecifickou oblasťou

V investičnom procese existuje niekoľko kľúčových faktorov, ktoré ovplyvňujú celkovú investíciu.

K základným faktorom patria investormi neobľúbené, tzv. vyvolané investície, s ktorými však investor musí vo svojej kalkulácii nákladov počítať. Nie je tajomstvom, že iniciatívu investora si mnohí vysvetľujú ako príležitosť na realizovanie svojich zámerov. Politici chcú, aby sa riešili parky a chodníky, najnovšie aj škôlky a školy.

Správcovia sietí požadujú neraz rekonštrukcie svojich zanedbaných vedení. Ak chce investor svoju investíciu naozaj realizovať, neraz sa ocitne v bizarnej situácii, keď musí okrem svojej vlastnej investície riešiť aj výstavbu siete, ktorej nie je vlastníkom. Špecifické postavenie v tejto oblasti majú vodárenské a kanalizačné siete, ktoré sú spravidla v danej lokalite absolútnym monopolom.

Výstavba verejného vodovodu
Výstavba verejného vodovodu | Zdroj: shutterstock.com

Pravidlá na úseku vodovodov a kanalizácií vs prax

Donedávna mohol investor polemizovať s takouto myšlienkou: sieť si nechám a budem ju prevádzkovať alebo si sieť nechám a dám ju do správy, alebo sieť jednoducho prevediem za symbolickú sumu do vlastníctva vodárne. Vlastnenie vodovodnej a kanalizačnej siete totiž neprinášalo investorovi žiadne výhody, pretože vlastník dominantnej siete bol vždy pripravený účtovať vlastníkovi pobočkovej siete iba maximálne sumy za dodávku pitnej vody a za odvod splaškovej vody.

Tu je dramatický rozdiel medzi majiteľmi elektrických a vodárenských sietí. Zatiaľ čo zriadenie pobočkovej elektrickej siete je možné aj z pohľadu ekonomického, pri kanalizácii a vodovode takáto možnosť nie je. Vyššie uvedené umožňuje vlastníkovi dominantnej siete výnos Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (URSO), v zmysle ktorého vodárenská spoločnosť fakturuje konečnému užívateľovi cenu na základe výnosu regulátora.

V cene je, samozrejme, zakalkulovaný aj „primeraný“ zisk. Pobočková sieť bola podľa vodární spravidla konečným spotrebiteľom. Jej majiteľ tak potom nemal žiadnu motiváciu túto sieť prevádzkovať, keďže cena na vstupe a výstupe jeho časti siete bolo rovnaká. S účinnosťou od 1. 1. 2022 však môže byť vlastníkom verejnej kanalizácie a verejného vodovodu už iba zákonom určený verejnoprávny subjekt (napríklad obec).

Definícia verejného vodovodu a verejnej kanalizácie

Pri stavebných objektoch a zariadeniach slúžiacich na dodávku pitnej vody a odvádzanie odpadových vôd je potrebné rozlišovať, či ide o verejný vodovod a verejnú kanalizáciu v zmysle zákonnej definície alebo o iné objekty vodohospodárskej infraštruktúry, keďže tie podliehajú rozdielnemu právnemu režimu z hľadiska ich vlastníctva, nákladov na výstavbu aj ich prevádzky.

Čo sa považuje za verejný vodovod a verejnú kanalizáciu, definuje zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov v § 2 a § 3.

Verejný vodovod je objekt, resp. súbor objektov a zariadení, ktoré slúžia verejnej potrebe a umožňujú hromadné zásobovanie obyvateľstva a iných odberateľov pitnou vodou (§ 2 písm. a) zákona o VV a VK). Nie sú to napríklad vodovody na samostatné zásobovanie jednotlivých objektov a zariadení vodou alebo vodovodné prípojky (§ 3 ods. 4 zákona o VV a VK).

Verejnou kanalizáciou je objekt, resp. súbor objektov a zariadení, ktoré slúžia verejnej potrebe na hromadné odvádzanie komunálnych odpadových vôd (§ 2 písm. b) zákona o VV a VK). Nie sú to napríklad samostatné kanalizácie na odvádzanie vôd z jednotlivých objektov a zariadení alebo kanalizačné prípojky (§ 3 ods. 5 zákona o VV a VK).

Takže ak výstavbu verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie realizovala súkromná obchodná spoločnosť, je povinná vlastníctvo týchto sietí previesť na určený verejnoprávny subjekt na základe zmluvy o prevode vlastníctva verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie. Dôvodom je verejný záujem na ochrane zdravia ľudí a základné ústavné právo na ochranu zdravia, ktoré má prednosť pred právom vlastniť majetok aj právom na podnikanie.

Zákonná úprava však nerieši otázku odplatnosti zmluvy o prevode vlastníctva verejných vodovodov a verejných kanalizácií, čo necháva priestor možným alternatívam refundácie nákladov na ich výstavbu vynaložených súkromnými osobami, ako aj na nejednotný prístup zo strany oprávnených nadobúdateľov.
V praxi sa potom realizuje model, v ktorom investor bezodplatne prevedie vybudované vodohospodárske dielo monopolnému hráčovi, čím de facto buduje ďalej jeho dominanciu a dáva mu bezplatne do rúk predmet podnikania aj spolu s kmeňom zákazníkov!

Čo hovorí zákon

V zmysle § 3 ods. 2 zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o VV a VK“), ak výstavbu verejných vodovodov a verejných kanalizácií zabezpečujú právnické osoby, ktoré nie sú subjektmi verejného práva, je podmienkou na vydanie územného rozhodnutia zmluva o budúcej zmluve o prevode vlastníckeho práva k dotknutej stavbe medzi jej vlastníkom a subjektom verejného práva a podmienkou na vydanie kolaudačného rozhodnutia zmluva o prevode vlastníctva verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie medzi vlastníkom stavby a subjektom verejného práva.

Zákon však neuvádza, že zmluva musí byť bezodplatná ani nijako inak nešpecifikuje spôsob určenia odplaty za prevod vlastníckeho práva. Nie je preto vylúčené, že súčasťou zmluvy o prevode bude dojednanie zmluvnej ceny za prevod vlastníckeho práva k VV a VK.

Ustanovenie zákona o VV a VK v § 3 ods. 2 upravuje spôsob, ktorým sa napĺňa dikcia uvedenej podmienky, že vlastníkom verejných vodovodov a verejných kanalizácií môžu byť z dôvodu verejného záujmu len vybrané subjekty verejného práva. Zásah do základného práva vlastniť spočíva v tomto prípade v obmedzení výkonu disponibility s vlastníckym právom v časti obmedzenia možných adresátov prevodu vlastníctva. Odôvodnenie nevyhnutnosti zásahu spočíva v zabezpečení uvedeného verejného záujmu v nadväznosti na zákonom limitovaný okruh oprávnených vlastníkov tejto vodohospodárskej infraštruktúry.

Ide o výrazný zásah do základného práva nakladať s vlastným majetkom, pretože nielenže obmedzuje prevoditeľnosť tohto majetku len na vybrané subjekty verejného práva, ale zároveň určuje časový moment, kedy sa tak musí udiať. Keďže uzatvorenie zmluvy o prevode vlastníctva VV a VK je podmienkou vydania kolaudačného rozhodnutia, pôvodnému vlastníkovi je upreté právo vec užívať a požívať jeho úžitky hneď od počiatku.

Vodárenské a kanalizačné siete sú spravidla v danej lokalite absolútnym monopolom.
Vodárenské a kanalizačné siete sú spravidla v danej lokalite absolútnym monopolom. | Zdroj: Ing. arch. Pavol Kollár iStock.com

Zákon de facto určuje konkrétny subjekt, ktorému sa musí verejný vodovod a verejná kanalizácia previesť, pretože nemožno predpokladať, že ktorákoľvek iná obec než obec, resp. obce, na ktorých území sú VV a VK vybudované, by mala vzhľadom na svoju územnú pôsobnosť záujem ich nadobudnúť. Rovnako okruh oprávnených právnických osôb (právnických osôb s majetkovou účasťou obce, združenia obcí, resp. združenia týchto osôb) bude v konkrétnom prípade limitovaný. V praxi teda možno očakávať, že záujemca o prevzatie VV a VK do vlastníctva bude len jeden.

Takto výrazne obmedzená disponibilita limituje možnosti vlastníka vyjednávať o podmienkach prevodu vlastníckeho práva vrátane ceny prevádzaného majetku na minimum.

Zmluvná cena je výsledkom dohody zmluvných strán, pokiaľ kogentné zákonné ustanovenia neupravujú konkrétny spôsob jej určenia. V danom prípade zákonná povinnosť prevodu vlastníctva vytvára nerovné postavenie zmluvných strán, kde nadobúdateľ môže uzatvorenie zmluvy podmieňovať jej bezodplatnosťou (bez uzatvorenia zmluvy o budúcej zmluve stavebník nemôže získať územné rozhodnutie k stavbe, resp. ju skolaudovať).

Vodárenské spoločnosti sú podnikateľské subjekty, ktoré sú schopné produkovať zisk. Nie je žiadnym tajomstvom, že práve pre túto schopnosť sa v minulosti uskutočnili pokusy o ich privatizáciu. A táto ambícia nie je definitívne mŕtva.

Čo s tým?

Štát má právo určiť vo verejnom záujme, že niektoré veci môžu byť iba vo vlastníctve určitých subjektov. Zásah do vlastníckeho práva pôvodného vlastníka v podobe povinnosti previesť vec do vlastníctva iného je v tomto smere legitímny a využíva sa v právnom poriadku aj v iných obdobných situáciách (pri strategicky významných inžinierskych stavbách). Aby však oprávnené subjekty túto výnimku zo slobody vlastníctva nezneužívali, mali by byť podmienky prevodu upravené transparentne vrátane úpravy nároku na odplatu.

V zmysle horeuvedeného by teda logicky prichádzalo do úvahy doplnenie legislatívy o spôsob určenia ceny za prevod VV a VK, resp. povinnosti vyplatiť pôvodnému vlastníkovi náhradu za prevod vlastníctva (obdobne ako je to v prípade vyvlastnenia zisku).

K riešeniu daného stavu by mohla pomôcť novela zákona, ktorá by donútila monopolistu splácať investíciu napríklad vo forme lízingu, kvalitná tvorba územných plánov a útvar Hlavného arbitra, ktorého úlohou by bolo spravodlivé nastavenie podmienok realizácie investičných zámerov vo vzťahu k vyvolaným investíciám, vecným bremenám a právam prechodu.

V území, ktoré má komplikované majetkové vzťahy, je potrebné hľadanie kompromisu pri realizácii tých zámerov rozvoja infraštruktúry, ktoré sú v súlade s dlhodobou stratégiou výstavby, definovanou spravidla územným plánovaním.

Regulácia verejných vodovodov a verejných kanalizácií

Objekty, ktoré sú verejným vodovodom alebo verejnou kanalizáciou, podliehajú osobitnej regulácii, ktorá spočíva jednak v obmedzení ich vlastníctva, ako aj v špecifickej regulácii ich prevádzky a cenotvorby pod dohľadom Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Iné súčasti projektu, napr. vodovodné a kanalizačné prípojky alebo tzv. pripojenie vodovodnej prípojky a zaústenie kanalizácie, sa spravujú vlastným právnym režimom.

Verejné vodovody a verejné kanalizácie sa v zmysle §3 ods. 1 Zákona o VV a VK zriaďujú a prevádzkujú vo verejnom záujme. Vzhľadom na verejný záujem štát prísnejšie reguluje podmienky prevádzky verejných vodovodov a verejných kanalizácií aj samotné podnikanie s nimi.

Výroba, distribúcia a dodávka pitnej vody verejným vodovodom, ako aj odvádzanie a čistenie odpadovej vody verejnou kanalizáciou sú regulovanými činnosťami v zmysle zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a ako také podliehajú cenovej regulácii vykonávanej zo strany URSO. Účelom regulácie podľa tohto zákona je transparentným a nediskriminačným spôsobom zabezpečiť dostupnosť tovarov a s nimi súvisiacich regulovaných činností za primerané ceny a v určenej kvalite.

URSO má v kompetencii najmä cenotvorbu, kontrolu dodržovania stanovených cien v regulovaných odvetviach, kvality a ďalších podmienok vykonávania regulovaných činností. V prípade vodného hospodárstva URSO reguluje:

  •  výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody verejným vodovodom,
  •  odvádzanie a čistenie odpadovej vody verejnou kanalizáciou.

TEXT: Ing. arch. Pavol Kollár
FOTO: iStock.com

Pavol Kollár pôsobí v spoločnosti IN GROUP, a. s., Šaľa.