Nová cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave

Bratislava predstavila vylepšenie diskutovaného projektu: Pomôžu Vajanskému nábrežiu nové semafory?

Pravdepodobne niet diskutovanejšieho projektu v hlavnom meste, ako toho na Vajanského nábreží. Cyklotrasa, ktorú zriadil magistrát v druhej polovici minulého roka, sa stretla s viacerými protichodnými názormi laickej i odbornej verejnosti. Mesto postupne projekt upravilo a priznalo aj niekoľko chýb, dnes však prichádza s vylepšením, ktoré má pomôcť kolónam na nábreží.

Ešte v auguste minulého roka sme napísali o plánovanej iniciatíve hlavného mesta vybudovať segregovanú cyklotrasu od Mosta SNP po Šafárikovo námestie. V tomto čase ešte v priestore rezonovala požiadavka verejnosti za upokojenie automobilovej dopravy na Šancovej a Štefánikovej ulici. Obyvatelia tu žiadali zmenu petíciami, ktoré si všimlo aj hlavné mesto.

To sa ale napokon rozhodlo zacieliť na inú časť metropoly – bratislavské nábrežie. Ešte donedávna sa tu nachádzala štvorprúdová „diaľnica” uprostred historického centra, ktorá bola pre ostatných účastníkov cestnej premávky nebezpečnou, autá sa tu rútili vysokou rýchlosťou a ohrození boli aj cyklisti. Srdce mesta tak pripomínalo skôr obchvat.

Magistrát preto chcel danú oblasť upokojiť vybudovaním cyklotrasy, čo sa v septembri roka 2023 aj stalo. Na oboch stranách ciest vznikol segregovaný cyklopruh spôsobom, že mesto ubralo jeden jazdný pruh automobilovej doprave. Išlo o radikálny zásah do fungovania premávky v danom území – cyklotrasy dosahujú na niektorých miestach šírku až tri metre a od pruhu pre autá sú fyzicky oddelené. Celý projekt vyšiel na viac ako 600-tisíc eur. 

Nová cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave
Nová cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave | Miro Pochyba

Cyklotrasa je na bratislavské pomery nadštandardná, zámer sa však stretol s protichodnými názormi verejnosti i odbornej obce. Tí namietali, že pruhy nie sú využívané cyklistami, zatiaľ čo vodiči áut stoja v kolónach. Problém podľa nich bolo aj rýchle a nepremyslené rozhodnutie mesta vybudovať tento projekt. Podľa primátora však nebol plán segregovanej cyklotrasy zrealizovaný narýchlo a celý tento argument odmietol. Na nábreží sa tiež stávali kolízie pre zlú viditeľnosť obrubníkov oddeľujúcich cyklotrasu a na Šafárikovom námestí smerom k Mostu SNP vznikol dopravný chaos. 

Mesto následne priznalo niektoré chyby. Pred Slovenskou národnou galériou bola na krátkom úseku chybne vyznačená šírka cyklopruhu, dôsledkom čoho tu dochádzalo k nehodám. Priestor bol v minulosti chybne zameraný a magistrát tak pri realizácii cyklopruhu vychádzal zo zlej dokumentácie. Sľúbil však nápravu. Mesto rovnako zvýraznilo slabú viditeľnosť obrubníkov farbou i oranžovými stĺpikmi. 

Dnes je komunikované ďalšie zlepšenie, ktoré súvisí práve so spomínaným chaosom na Šafárikovom námestí. Tu sa totiž autá pripájajú zo Štúrovej ulice na Vajanského nábrežie bez semaforov, čo bol jeden z následkov vznikajúcich kolón.

„Už dlhšie otvorene hovoríme, že situácia na Šafárikovom námestí v smere na Most SNP nie je dobrá,” začína svoje rozprávanie v statuse na sociálnej sieti primátor Matúš Vallo. „Jazdné doby sú tu výrazne horšie, než pôvodne ukazovali dopravné modely a simulácie pred realizáciou zmien na nábreží. Situáciu nezlepšili ani viaceré úpravy signálnych plánov súčasnej signalizácie, ktoré sme v predchádzajúcich mesiacoch priebežne upravovali s cieľom zlepšiť priepustnosť križovatky. Preto pristupujeme k ďalšej zmene, ktorá si ale vyžadovala viac času na realizáciu,” dopĺňa.

Nová cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave
Nová cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave | Zdroj: Miro Pochyba

Ako ďalej informuje, z monitorovania premávky prostredníctvom dronov, kamerového systému či priamo z terénu mesto vie, že problémy spôsobovali najmä dve veci. „Vozidlá prichádzajúce zo Štúrovej, kde doteraz nebol semafor, sa nepretržite napájali na Vajanského, čím výrazne obmedzovali vyprázdňovanie vozidiel od Dostojevského,” hovorí.

Mesto tak osádza na Štúrovej ulici nové semafory, ktorých cieľom je zlepšiť plynulosť premávky cez križovatku Šafárikovo námestie. „Nový semafor umožní reguláciu vozidiel od Štúrovej práve v čase, keď autá od Dostojevského radu budú mať zelenú, čo by malo výraznejšie zlepšiť plynulosť a jazdné doby v tomto smere,” hovorí Matúš Vallo.

Podľa neho spôsobovali druhý problém vozidlá pripájajúce sa na Dostojevského od Pribinovej. „Tie v niektorých situáciách zapĺňali relatívne krátky priestor medzi Pribinovou a Šafárikovým námestím a blokovali tak vozidlá prichádzajúce od Landererovej, aj keď mali zelenú. Spolu s novým semaforom na Štúrovej sme preto skrátili aj zelenú v smere z Pribinovej,” konštatuje zlepšenia primátor.

Nový semafor bol spustený v ešte v piatok 19. januára. Primátor v statuse tiež informoval, že mesto chce počas tohto týždňa dôsledne sledovať situáciu najmä v popoludňajšej dopravnej špičke a signálne plány všetkých semaforov na križovatke plánuje prispôsobovať tak, aby čo najviac zlepšili prejazd vozidiel od Dostojevského radu v smere na Most SNP.

„Následne môžeme podľa potreby pristúpiť aj k úprave vodorovného značenia pred križovatkou na Dostojevského, ak by to malo dodatočne prispieť k plynulosti radenia vozidiel v novej dopravnej situácii,” povedal. 

Nové semafory na križovatke Šafárikovo námestie
Nové semafory na križovatke Šafárikovo námestie | Zdroj: Matúš Vallo – facebook

Svoje stanovisko uzavrel už spomínaným napravením chýb z nedávneho obdobia: „Na nábreží sme zároveň ošetrili obrubníky a ostrovčeky reflexným náterom a osádzame tu aj ďalšie dodatočné bezpečnostné prvky. Značenie, obrubníky aj ostrovčeky tu síce boli realizované plne v súlade s technickými normami ministerstva, avšak dodatočné zviditeľňovacie prvky aj nad rámec noriem v tomto úseku prispejú k vyššej bezpečnosti.” 

Ako napísali Hospodárske noviny, podľa šéfa Cyklokoalície Dana Kollára majú v tejto oblasti pribudnúť ďalšie kilometre pre cyklodopravu s obmedzením pre autá. „Keď už tento úsek stál mesto nemalé politické body, mal by nadväzovať na ďalší úsek, aby to malo väčší zmysel. Očakávame pokračovanie popri Eurovei smerom k Slovenskému národnému divadlu. Pruhy týmto smerom nie sú až také využívané a dali by sa zúžiť. Malo by k tomu dôjsť v tomto roku,“ povedal Kollár pre Hospodárske noviny.

Z cyklotrasy na Vajanského nábreží sa už stala akási sága, do ktorej sa zapojili asi všetci. Časť verejnosti, aktivisti, „influenceri” a dokonca aj politici. Tí tvrdo útočili na magistrát hlavného mesta – bohužiaľ, veľakrát aj nepravdami. Dnes sa ale ukazuje, že cyklotrasa skutočne disponuje chybami, ktoré malo hlavné mesto vyriešiť oveľa skôr – najlepšie ešte v projektovej fáze. 

V konečnom dôsledku, podľa autora tohto článku, je ale úmysel transformovať nábrežie ďaleko pred týmito chybami. Hlavnému mestu sa podarilo niečo, čo nedokázalo žiadne vedenie Bratislavy pred ním a vybudovalo tu cyklotrasy, ktoré sa môžu stať vzorom aj pre ďalšie časti Bratislavy. Je ale pravdou, že projekt nie je dokonalý, čo musí byť pre mesto veľkým poučením do budúcnosti.