365454990 819308862884564 1333302289577275806 n 2

Hlavné mesto pripravuje radikálnu premenu nábrežia. Šancová a Štefánikova stále čakajú

Investičný dlh Bratislavy v oblasti mestskej hromadnej dopravy (MHD) a cyklotrás je obrovský. Hlavné mesto totiž v niektorých lokalitách patrí najmä autám, MHD a cyklisti sú tak zaradení na druhú kolaj. Okrem toho ale trpia aj peší či miestni obyvatelia ulíc, ktorí sú vystavení viacerým diskomfortom. Nedávno tak vznikli petície, ktoré žiadajú upokojenie dopravy Šancovej a Štefánikovej. To sa nakoniec udeje, ale na bratislavskom nábreží.

Ulice hlavného mesta majú svoje čaro. Príkladom môže byť Štefánikova, ktorá bola kedysi len obyčajnou prašnou cestou, dnes je obklopená palácmi z 19. storočia a možno ju považovať za jednu z najkrajších ulíc Bratislavy. Rozdelená je ale štvorprúdovkou, čo taktiež platí o Šancovej ulici, ale aj o frekventovanom bratislavskom nábreží. Tieto územia tak patria autám namiesto cyklistom či mestskej hromadnej doprave, čo je pre mesto veľký problém.

Obyvatelia žiadajú zmenu petíciami

Práve v prvých dvoch lokalitách bola nedávno vyvinutá iniciatíva na zmenu. Ako prví prišli s petíciou obyvatelia Šancovej. Tí žiadajú kompetentné orgány, aby urýchlene a komplexne pristúpili k upokojeniu automobilovej dopravy. Podľa nich intenzita cestnej premávky už prekročila únosnú hranicu a je nekompatibilná s kvalitným životom v meste.

20221018 buranie istropolis okt22 010908954 2 2
Šancova ulica | Zdroj: TASR – Michal Svítok

Požadujú zníženie jazdných pruhov automobilovej dopravy na jeden pruh v oboch smeroch, zavedenie pruhov pre mestskú hromadnú dopravu alebo vytvorenie čo najbezpečnejšej infraštruktúry pre cyklistov. V petícii sa rovnako píše o úprave priechodov pre chodcov na križovatkách Račianske mýto a Šancová-Karpatská-Žilinská, aby boli bezbariérové a pre chodcov bezpečné. Obyvatelia tiež žiadajú realizáciu dvoch nových priechodov pre chodcov, výsadbu zelene, ale aj inštaláciu meračov hluku.

Krátko po zvrejnení petície na Šancovej sa objavila petícia za upokojenie dopravy na Štefánikovej. Podľa iniciátora Filipa Minicha prítomné štyri pruhy lákajú k rýchlej jazde, na ulici dochádza k neustálemu porušovaniu dopravných predpisov a ulici naďalej dominujú autá. „Štefánikova je pritom hojne využívaná chodcami, či už miestnymi obyvateľmi, alebo čoraz väčším počtom turistov,” píše autor petície. Ten rovnako zdôrazňuje, že štvorprúdovka vznikla zrušením električkovej trate v minulosti.

A 02 2 2
Návrh úprav na Štefánikovej podľa ITB Development | Zdroj: ITB Development

„Navrhujeme preto v smere od Hlavnej stanice zrušiť jeden jazdný pruh a získaný priestor využiť na vybudovanie skutočnej – oddelenej cyklotrasy v oboch smeroch,” znie v petícii. Podľa jej autora stačí na realizáciu prekresliť čiary a nainštalovať vystúpenú dlažbu, akou je napríklad oddelená cyklotrasa na Páričkovej. Zrušenie jazdného pruhu nemá spôsobiť kolóny a autá by mali jazdiť rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu. Koniec koncov, zmenu Štefánikovej už dávnejšie navrhol aj developer ITB Development – avšak neúspešne.

Veľká zmena prichádza – na nábrežie 

Realizácie Na Šancovej a Štefánikovej by priniesli hlavnému mestu očividné zlepšenia. Aktuálne sa však udeje veľká zmena na minimálne rovnako dôležitom, ak nie aj dôležitejšom mieste. Hlavné mesto totiž ohlásilo upokojenie dopravy na bratislavskom nábreží. 

„Je veľa miest v Bratislave, ktoré postupne objavujeme a kam chodíme radi. Nábrežie Dunaja je jedným z nich. Prepojenie historického centra a nábrežia však nie je riešené ideálne a chodci aj cyklisti musia prechádzať cez štvorprúdovú cestu,” povedal hovorca Magistrátu Peter Bubla. Podľa neho sa stáva úsek od Mosta SNP po Šafárikovo námestie, ktorý spolu zdieľajú chodci aj cyklisti, čoraz nebezpečnejším a aj pri najväčšej pozornosti sa nie vždy podarí vyhnúť nebezpečným situáciám a kolíziám.

365454990 819308862884564 1333302289577275806 n 2
Nábrežie – miesto rekonštrukcie | Zdroj: Matúš Vallo – Primátor hlavné mesta SR

Ako píše Magistrát hlavného mesta, kým po Most SNP (v smere z Karlovej Vsi) je šírka zdieľaného chodníka pre cyklistov a chodcov približne 7 metrov, od Mosta SNP sa táto šírka zužuje len na 4 metre. „To pre bezpečný pohyb chodcov aj cyklistov už jednoducho nestačí,” dopĺňa Peter Bubla.

Aby mesto spravilo nábrežie dostupnejšie a bezpečnejšie pre chodcov aj cyklistov, v oboch smeroch zriadi samostatný oddelený pruh pre cyklistov. Cyklotrasa sa bude realizovať vo vonkajšom jazdnom pruhu v úseku od Mosta SNP po Šafárikovo námestie.

 „V mieste zastávok MHD bude cyklopruh vedený cez priestor zastávky. V niektorých úsekoch, najmä pri Šafárikovom námestí, pôjde o zmiešaný cyklopruh a buspruh, aby sme minimalizovali dopad tejto zmeny na MHD. Bus pruhy budú doplnené aj na Dostojevského rade a tesne pred križovatkou pod Mostom SNP na Nábreží arm. gen. L. Svobodu v smere do centra,” popisuje novinky hlavné mesto. 

Most SNP cyklotrasa 1
Navrhovaná rekonštrukcia úseku na nábreží | Zdroj: Bratislava – Hlavné mesto SR

Pre individuálnu automobilovú dopravu tak v oboch smeroch ostane zachovaný jeden jazdný pruh, čo je v niektorých úsekoch už aj dnes, napríklad pri Námestí Ľ. Štúra v smere na Šafárikovo námestie. Magistrát si pritom uvedomuje, že táto zmena bude mať dopad na individuálnu automobilovú dopravu a očakáva jej utlmenie.

„Tým, ktorí cestu po nábreží používajú ako tranzit medzi východnou časťou Bratislavy a Ružinovom, odporúčame využívať obchvat cez Einsteinovú s použitím Mosta Apollo, ktorý je na rozdiel od nábrežia pre takúto tranzitnú dopravu dimenzovaný,” spresňuje Peter Bubla, hovorca Magistrátu. 

Hlavné mesto chce s prácami začať od pondelka 7. augusta 2023, konkrétne začne s obnovou vonkajšieho jazdného pruhu na nábreží, aby na ňom mohla byť následne vyznačená bezpečná a komfortná cyklotrasa. „V prvej etape vo vybraných úsekoch vyfrézujeme starý asfalt, následne položíme nový a celý cyklopruh podfarbíme červenou farbou, ako je štandardom pri všetkých nových cyklotrasách. V poslednom kroku zrealizujeme vodorovné dopravné značenie,” znie aktuálne stanovisko mesta. 

S vyhradením cyklopruhu pritom súvisia aj viaceré zmeny v križovatkách, o ktorých má hlavné mesto informovať v priebehu prác. Magistrát predpokladá ukončenie projektu rekonštrukcie na začiatku septembra.

Most SNP cyklotrasa 2
Úsek, ktorý prejde rekonštrukciou | Zdroj: Bratislava – Hlavné mesto SR

K projektu sa nábreží sa vyjadril aj primátor Matúš Vallo: „Je dôležité, aby bolo nábrežie prístupnejšie z centra a aby na ňom mali chodci bezpečný pohyb. Zároveň pôjde o dôležitú cyklistickú tepnu, ktorá sa ďalej napojí na novú štvrť, Starý most a na hrádzu.”

Primátor si uvedomuje, že táto zmena nemusí byť pri jej spustení populárna. „Utlmenie tranzitu cez nábrežie a presmerovanie dopravy na cesty, ktoré sú na tranzit dimenzované je ale krok, ktorý neznamená veľkú obchádzku ani pre vodičky a vodičov. Nám všetkým však prinesie lepšie prepojenie centra a Dunaja a bezpečnejší priestor pre oddych, relax a prechádzky mestom,“ konštatoval Matúš Vallo.

Radikálny krok, ktorý zvýši úroveň nábrežia 

Rušná cesta sa tak konečne stane minulosťou. Cyklisti v tejto oblasti kľučkujú pomedzi autá a cyklotrasa bola dosiaľ nereálna. Aktuálne bude mať šírku až tri metre po oboch stranách, čo je na bratislavské pomery nadštandard a od pruhu pre autá bude dokonca fyzicky oddelená, čím bude dosiahnutá bezpečnosť cyklistov. Jazdný pruh pre automobilovú dopravu má disponovať šírkou 3,5 metra a koľajisko pre električky bude mať šírku takmer 5,5 metra.

Iniciatíva hlavného mesta prichádza len niekoľko dní po ohlásení dvoch petícii na Šancovej a Štefánikovej, ktoré žiadali veľmi podobné kroky. Ak sa bude v budúcnosti realizovať rovnaká rekonštrukcia aj na iných miestach a bude mať za následok utlmenie dopravy a prinavrátenie cestných komunikácií cyklistom či MHD, pôjde o výborné správy pre hlavné mesto. Tieto kroky bolo totiž potrebné realizovať v určitých bratislavských lokalitách už pred rokmi. 

vydrica2 projekt vydrica 1.etapa aerial budova v3 a scaled
Vizualizácia budúcej združenej zastávky pri projektee Vydrica | Zdroj: Vydrica

Na aktuálny zámer Magistrátu bude nadväzovať aj projekt Vydrica, ktorý v neďalekej budúcnosti taktiež prispeje k skvalitneniu okolia. A to úplne novou električkou zastávkou, resp. združenou električkovo-autobusovou zastávkou, medzi Vodnou vežou a Rybárskym cechom a nového priecestia v rámci budovania dopravného napojenia prvej etapy Vydrice. Samotné nástupné ostrovčeky novej zastávky má vybudovať stavebník projektu. 

Cesta smerom do mesta má byť rozšírená, a to smerom k Dunaju tak, aby boli zachované dva jazdné pruhy. Nová zastávka by mala začať slúžiť spolu s otvorením prvej etapy komplexu Vydrica, ktoré je plánované v priebehu roka 2024. Na komplexnú rekonštrukciu električkovej trate medzi tunelom a Mostom SNP však bude potrebné počkať o niečo dlhšie. 

Rázsusovo i Vajanského nábrežie tak po dlhých rokoch nečinnosti zmení projekt hlavného mesta. Pre obyvateľov Bratislavy bude dostupný v horizonte niekoľkých týždňov a lokalitu transformuje zásadným spôsobom. Už sa tu nebude nachádzať „diaľnica” uprostred mesta, ale pôjde o koordinovanú cestnú komunikáciu s preferenciou MHD a cyklistov.