Zástupca vlastníkov bytov
Pre bytový dom v správe je optimálne, ak má za každý vchod jedného zástupcu vlastníkov bytov. Zástupcovia vchodov potom tvoria výbor vlastníkov bytového domu. Členovia výboru sa v spolupráci so správcovskou spoločnosťou podieľajú na správe, prevádzke a obnove domu. V prípade, že sa výbor vlastníkov nepodarí vytvoriť, je potrebné, aby si vlastníci bytov zvolili aspoň jedného zástupcu vlastníkov bytov. Týmto zvolením ho splnomocňujú, aby ich zastupoval.
1. Informovať vlastníkov bytov prostredníctvom vývesiek v každom vchode o záležitostiach týkajúcich sa domu.
2. Každých šesť mesiacov vo výveskách predložiť správu o stave fondu opráv a na čo boli finančné prostriedky použité, resp. stav operatívneho fondu, pokiaľ dom taký fond má.
3. Aktívne vyhľadávať informácie a oboznamovať sa s opatreniami na zlepšovanie ekonomiky a funkčnosti domu a po konzultácii so správcom ich predkladať schôdzi vlastníkov bytov na schválenie.
4. Zúčastňovať sa na poradách, ktoré organizuje správca; v spolupráci so správcom pripravovať schôdzu vlastníkov bytov a návrhy uznesení; riadiť priebeh schôdze, vo výveskách zverejniť prijaté uznesenia do piatich dní od konania schôdze.
5. Každé tri mesiace kontrolovať spoločné priestory vrátane strechy, ich technický stav a fakturačné meradlá; spolu so správcom zostaviť návrh plánu opráv.
6. Kontrolovať či nájomcovia spoločných alebo nebytových priestorov dodržujú podmienky nájomných zmlúv.
7. Objednávať u správcu opravy spoločných častí a zariadení domu, prípadne iné dodávky pre potreby domu. Menšie remeselnícke práce (sklenár, zámočník a podobne), prípadne materiál môže objednať samostatne vo finančnom limite, ktorý schválila schôdza vlastníkov bytov. Náklady preplatí správca po predložení dokladov. Ďalšou možnosťou je, že schôdza vlastníkov schváli operatívny fond (resp. fond drobných výdavkov) a pravidlá s jeho narábaním. Disponuje ním zástupca vlastníkov a kontrolujú najmenej dvaja zvolení vlastníci. Správca – ak s tým súhlasí – fond dotuje na základe uznesenia schôdze z fondu prevádzky, údržby a opráv, ale za čerpanie zodpovedá zástupca vlastníkov. Prax ukazuje, že drobné opravy a materiál (kľúče, žiarovky, opravu zámkov atď.) možno týmto spôsobom zabezpečovať rýchlejšie a lacnejšie.
8. Získavať referencie o dodávateľoch, ktorých ponúka správca, prípadne navrhovať iných, zúčastňovať sa na výbere dodávateľa (ak sa nedosiahne zhoda so správcom, rozhodne hlasovanie vlastníkov bytov podľa § 8b/3, Z. 182/1993), pripomienkovať zmluvy.
9. Podľa svojich schopností a možností kontrolovať kvalitu dodávaných služieb (upratovanie, zimnú údržbu, práce na spoločných častiach a zariadeniach a podobne). V zložitejších prípadoch ich kontroluje spolu s technikom správcu.
10. Kontrolovať správcu ako plní záväzky vyplývajúce zo zmluvy o výkone správy a zákona 182/1993. V prípade nejasností súvisiacich so správou domu žiadať správcu o vysvetlenie. Kontrolovať správnosť faktúr a stav nedoplatkov. Upozorniť vlastníka na nedoplatok, ak presiahne 1,5-násobok predpísanej mesačnej zálohy. Uplatňovať reklamácie a požiadavky týkajúce sa ekonomiky domu a spoločných častí a zariadení, prípadne všetkých bytov. (Individuálny problém svojho bytu rieši vlastník).
11. Oznamovať správcovi poistné udalosti.
12. Vykonávať odpočet pomerových meradiel v bytoch a spoločných priestoroch podľa pokynov správcu, ak táto činnosť nie je zabezpečená inak.
13. Podľa potreby a tak, aby boli v súlade so zákonom, vypracovávať a aktualizovať interné predpisy domu súvisiace s jeho užívaním a po konzultácii so správcom ich predkladať schôdzi vlastníkov bytov na schválenie.
14. Nakupovať a vykonávať drobnú údržbu pre potreby spoločných častí domu (výmena žiaroviek, zámkov, nastavenie zatvárača brán a podobne).
15. Sprístupňovať dom podľa potreby dodávateľov. Ak nie je iná možnosť, urobí tak technik správcu alebo iná poverená osoba. Povinnosťou je zabezpečiť oprávneným osobám prístup k uzáverom a stúpacím vedeniam vody, plynu, kúrenia a kanalizácie. V prípade svojej neprítomnosti umožniť správcovi a náhradníkovi prístup k príslušným kľúčom. Pri odovzdaní funkcie spísať odovzdávací protokol, ktorý obsahuje zoznam odovzdávaného inventára, dokumentácie, odovzdanie operatívneho fondu, dátum, mená a podpisy oboch strán.
16. Viesť evidenciu a archív – zápisnice zo schôdzí vlastníkov bytov, kópie zmlúv s dodávateľmi, údaje o nákladoch domu, inventár, korešpondenciu za 5 rokov, údaje o spotrebe (teplo, voda, elektrina), opravách a údržbe, zoznam vlastníkov bytov s telefonickým kontaktom, mená vlastníkov, ktorým sa poskytli kľúče od spoločných priestorov (práčovne, sušiarne, kočikárne a podobne), viesť údaje o hospodárení s operatívnym fondom.
17. V prípade potreby zmeny správcu predložiť vlastníkom bytov najmenej tri ponuky.
Dokumenty, ktoré by mal zástupca vlastníkov poznať
|
Peter Trnkal
Autor pôsobí ako zástupca vlastníkov bytov.
Článok bol uverejnený v magazíne Správa budov 2/2008.