Jakub Štulrajter

Servis okien dokáže zabrániť škodám na majetku aj zdraví, radí Jakub Štulrajter

Veľmi často podceňovaný servis okien či dverí dokáže predĺžiť ich životnosť minimálne o 30 %. Servisované okná zároveň dokážu prispieť k zníženiu únikov tepla, hlučnosti či prašnosti v interiéri. Ako často by sa tento servis mal vykonávať a čo všetko je jeho predmetom, nám porozprával Jakub Štulrajter, konateľ spoločnosti Ecohome Group.

Text je prepisom podcastu Na betón, ktorý vznikol v júni 2025.

Prečo ste prišli s myšlienkou založiť firmu, ktorá sa zaoberá servisom okien, respektíve otvorových výplní ako takých?

S touto myšlienkou sme prišli zhruba pred desiatimi rokmi. V tom čase táto služba na trhu chýbala. Výrobcovia okien, ktorí okná montovali, svojich zákazníkov mnohokrát ani neinformovali o tom, že je potrebný ich pravidelný servis. To zistili až rokmi používania okien. Keď sme prišli s touto myšlienkou, bol a ešte stále je o túto služby veľký záujem. Potreba teda vyšla v podstate od zákazníkov, ktorí potrebovali odstrániť vzniknuté chyby.

V akom stave je podľa vášho názoru väčšina okien na budovách na Slovensku, keďže hovoríte, že 10 rokov pôsobíte v tomto segmente?

Dnes je situácia už omnoho lepšia. V čase, keď sme začínali, približne 90 percent všetkých okien, a je úplne jedno, či to boli okná na bytových budovách alebo nebytových, nemalo zabezpečený servis. Ľudia si kúpili nové, väčšinou plastové okná a očakávali napríklad zníženie nákladov spojených s vykurovaním. Okná mohli byť profesionálne osadené, ale pretože neboli pravidelne servisované, vykazovali určité problémy.

Dovolím si teda tvrdiť, že pred 10 rokmi to bolo približne 90 percent všetkých okien, ktoré takýto servis nemali. Dnes je situácia, a myslím si, že aj vďaka nám, už trošku lepšia, ale stále sme niekde možno na úrovni 70 percent zákazníkov, ktorí ešte takýto servis neriešili.

Je rovnaká situácia aj v Českej republike, kde tiež pôsobíte?

Áno, som rád, že sa na to pýtate, pretože už druhý rok pôsobíme aj v rámci Českej republiky. Povedal by som, že situácia je možno ešte horšia, keďže osveta v podobe servisu okien ako služby sa tam nerobila, respektíve nikto nijakým spôsobom needukoval, neučil zákazníkov.

Takže dnes s hrdosťou môžem povedať, že sme na československom trhu najväčšou firmou, ktorá rieši práve pozáručný servis okien, dverí, samozrejme, okenných výplní a všetkých doplnkov, ktoré k tomu patria.

Aká je životnosť okien, aj v závislosti od materiálov, z ktorých sú vyrobené?

Čo sa týka životnosti okien, ide o častú otázku od klientov, ale aj s rôznych firiem. Dnes je predstava o životnosti okien na úrovni 20 až 30 rokov s tým, ako ste správne povedali, že skutočná životnosť závisí od toho, z akého materiálu sú okná vyrobené. Dnes rozlišujeme primárne plastové, drevené a hliníkové okná.

Najlepšie tepelnoizolačné vlastnosti majú drevené okná, ktoré sú však paradoxne náchylnejšie na potrebu servisu, údržby. Klienti, ktorí drevené okná majú, určite vedia, o čom hovorím. Samozrejme, tým, že podliehajú rôznym vplyvom aj poveternostným podmienkam, je zabezpečenie ich údržby naozaj akútne.

Plastové a hliníkové okná sú na údržbu menej náročné. Životnosť okien môže byť pri pravidelnom servise pokojne aj tých 30 rokov a viac. Pravidelným servisom je možné totiž životnosť predĺžiť minimálne o 30 %.

Okná servis
Medzi najčastejšie problémy patrí prefukovanie okien. | Zdroj: iStock

Okrem toho, že sa predĺži spomínaná životnosť, čo ešte môže zákazník servisom získať?

V podstate ide o tri hlavné benefity. Tým prvým, ktorý nás pravdepodobne zaujíma najviac, je úspora. Primárne ide o úsporu na energiách, respektíve o úsporu spojenú s vykurovaním. Pravidelným servisom dokáže každá domácnosť alebo inštitúcia ušetriť ročne 15 až 20 %, čo je v súčasnosti veľmi zaujímavé. A keď dáme do kontextu rast cien energií a to, čo nás čaká možno v budúcom roku, zistíme, že o to viac by klienti mali uvažovať aj týmto smerom.

Druhým benefitom je ochrana majetku. Investícia do okien je pomerene vysoká. Priamo úmerne k investícii sa očakáva aj určitá kvalita a funkčnosť minimálne už spomínaných 30 až 40 rokov. Starostlivosť o ne z hľadiska ochrany majetku zákazníka je tak jednoznačne namieste.

Tretím benefitom je komfort bývania. Komfort bývania vieme prostredníctvom servisu zvýšiť z hľadiska zníženia hlučnosti. Cez okná, ktoré netesnia, prechádza do bytov a domov väčšie množstvo hluku. Veľkou témou je aj zvýšená prašnosť, ktorú pomáha servis minimalizovať. No a, samozrejme, komfort bývania vieme zvýšiť aj tým, že vymeníme časti, ktoré sú napríklad zlomené či prasknuté. Ďalším problémom sú zažltnuté kľučky alebo prasknuté krytky či poškodené žalúzie a sieťky.

Ako často by sa mal tento servis vykonávať a čo si treba pod pravidelným servisom okien predstaviť?

Pravidelný servis by sa mal vykonávať približne každé dva až tri roky. Okrem pravidelného servisu je vhodné urobiť aj generálny servis. Pod generálnym servisom si môžete predstaviť aj výmenu časti tesnenia alebo časti kovania. Asi 90 percent kovaní vyrobili nemeckí alebo rakúski výrobcovia.

Na týchto kovaniach je už z výroby „vyrazená“ potreba servisu minimálne 1-krát ročne, a to v podobe premazania všetkých pohyblivých častí. Toto je tiež jedna z vecí, ktoré sa ignorujú, a aj preto potom dochádza k rôznym poškodeniam. Pravidelným servisom každé dva až tri roky dokážete predísť všetkým nečakaným výdavkom.

V rámci pravidelného servisu by sa mali premazať všetky pohyblivé časti, kľučky, pánty a častí kovania. Na ich premazanie by sa mal použiť výrobcom určený materiál. Ľudia však mnohokrát používajú rôzne nevhodné oleje, ktoré striekajú do kovaní alebo do pohyblivých častí. Väčšina z nich však môže paradoxne pohyblivosť ešte zhoršiť. Vhodné sú tekuté vazelíny, ktoré sa dostanú úplne všade. Sú odolné proti prachu a vodovzdorné.

Predmetom servisu by malo byť aj mazanie existujúcich tesnení. Tie, ktoré sú ešte pružné a elastické, je potrebné nasilikónovať. To znamená použiť impregnačný silikón, ktorý oživí ich funkčnosť a predĺži životnosť. Ďalej je potrebné okno vycentrovať z troch strán. Horizontálne, diagonálne a vertikálne. Cieľom je nastaviť krídlo do pôvodného stavu.

Takto nastavené okenné krídlo sa dá lepšie pritlačiť o rám. V tejto súvislosti je potrebné nastaviť vnútorný mechanizmus kovania, respektíve jeho prítlaky. To určuje, do akej miery vieme reálne usporiť náklady a do akej miery vieme zamedziť zbytočným únikom teplého vzduchu von oknom. Aby ste si to vedeli predstaviť v praxi, ak prítlak nie je nastavený optimálne, cez okná uniká teplo a s ním aj peniaze. Prefukovanie cez okná nie je len abstraktným pojmom.

Dnes sa dá reálne vizualizovať alebo dokázať použitím prístrojov, ako je napríklad anemometer. Ten je určený na meranie mikroprienikov vzduchu. Týmto prístrojom dokážeme zákazníkovi exaktne preukázať presné hodnoty.

Zhrdzavené časti kovaní alebo pántov je, samozrejme, potrebné vymeniť. Nestačí len povrchová úprava nejakým nástrekom. Stretli sme sa už so situáciami, kde sa tá potreba ignorovala. Dôsledkom bolo vypadnutie krídla okna, čo videlo k poraneniu ľudí. A to sú určite situácie, ktoré asi nikto z nás nechce riešiť. A pritom, ak je to potrebné, je v súčasnosti možné prekovanie celého krídla.

Veľkou témou je servis tesnení. Tesnenie podlieha podľa údajov výrobcov každý rok približne 5 % degradácii. Ak by sme sa mali držať toho, čo hovoria výrobcovia, po desiatich rokoch stratí tesnenie približne 50 % zo svojich pôvodných vlastností, elasticity, pružnosti, ale aj veľkosti. Vieme, že realita nie je až taká zlá, ale približne po 10 rokoch je naozaj vhodné tesnenia vymeniť.

Vďaka tejto výmene mnohokrát okná fungujú lepšie, ako keď boli nové. Efekt je naozaj výborný. Toto sú všetko úkony, ktoré, samozrejme, vždy musíme robiť po analýze, ktoré sú potrebné, treba zistiť na základe individuálnych osobných stretnutí, ktoré sú v našom prípade zdarma.

Takže ponúkate aj určitú diagnostiku otvorových vyplní?

Áno, presne tak. A môžem povedať, že o diagnostiku je naozaj veľký záujem. Len na slovenskom trhu mesačne navštívime približne 2 000 domácností. Na základe diagnostiky získajú zákazníci informácie o stave, funkčnosti a tesnosti svojich okien a majetku, v akom stave sú a či sú ešte nejaké možnosti a spôsoby, ako či už usporiť, predĺžiť životnosť, alebo zvýšiť komfort bývania.

Som veľmi rád, že klienti nás hodnotia veľmi dobre, čo je, samozrejme, dohľadateľné, a sú radi, že niekto vôbec prišiel s takouto službou a že zaplnil dieru na trhu, ktorá tu bola. Nehovoriac o tom, že situácia v rámci Českej republiky je v tomto smere možno ešte zaujímavejšia, keďže nikto sa tejto službe nevenoval, ten záujem je naozaj obrovský.

Okná nastavenie
Okrem kvality okien je dôležitá aj samotná montáž. | Zdroj: iStock

Spomínali ste vypadnuté okno. S akými ďalšími poruchami sa stretávate vo svojej praxi? A aké sú varovné signály, ktoré už by mali viesť k rozhodnutiu, že je potrebné okno, dvere či akúkoľvek otvorovú výplň servisovať?

Prevencia je na prvom mieste. Okná je potrebné preventívne kontrolovať, a to aj v prípade, keď si myslíme, že z nášho pohľadu je všetko v poriadku. Najhoršie, čo sa môže stať – alebo najlepšie –, je, že servisný technik, ktorý vám okná skontroluje, vás ubezpečí o tom, že okná sú v poriadku, a možno vám dá pár dobrých rád, aby v takom stave aj ostali.

Pravdou však je, že približne 80 % klientov nás zavolá práve preto, že už nejaký problém majú. Medzi najčastejšie problémy, s ktorými sa stretávame, patrí prefukovanie okien. To znamená, že klient si sám uvedomuje potrebu servisu, pretože si uvedomuje, že vykuruje zbytočne mesto alebo dedinu. Ďalší pre klientov viditeľný problém je zadrhávanie okna pri zatváraní. Zo môže byť v dôsledku poškodeného profilu a kovania.

Tento problém je z môjho pohľadu veľmi vážny, pretože ak nedôjde k náprave, je dosť možné, že sa to kovanie zlomí. Ak sa zlomí, bude potrebná jeho výmena alebo prekovanie okna, čo nie je vôbec lacná záležitosť. Ak teda spozorujete takúto vec na svojom okne, je najvyšší čas zavolať si technika, odborníka, ktorý vie zhodnotiť, čo konkrétne je potrebné s oknami robiť.

Ďalej sú to všetky signály typu zlomené časti pántov, kovaní alebo kľučiek, takisto skorodované časti, možno vyššie percento vlhkosti, rosenie okien alebo plesne. Samozrejme, toto je úplne osobitná problematika, ktorá sa týka vlhkosti v miestnosti, ale aj k tomuto vieme dať veľmi užitočné informácie. Tieto signály by nemal zákazník určite brať na ľahkú váhu.

Podobným problémom je napríklad zvetrané, rozdrobené, popraskané alebo roztrhané tesnenie. Takéto tesnenie je potrebné vymeniť. Na trhu sú dva typy tesnení. Prvý typ tesnenia sú čierne kaučukové tesnenia s vyšším podielom kaučuku, také skôr gumené. Ich životnosť vie byť naozaj dlhšia než tesnení na báze PVC. Tieto tesnenia sú väčšinou sivé alebo biele.

Tento typ tesnení je menej odolný, pretože stráca rýchlejšie elasticitu ako gumené tesnenia. Dokážu sa zlomiť alebo drobiť a v tom prípade je ich výmena oveľa náročnejšia. Väčšina firiem dokonca takúto výmenu ani nechce robiť. My túto službu ponúkame. Zároveň upozorňujeme klientov na to, že čím skôr tento typ tesnenia vymenia, tým to bude pre nich lacnejšie alebo jednoduchšie.

Čo s tým rosením, ktoré ste spomenuli? To je problém, ktorý, myslím si, trápi väčšinu domácností.

V minulosti som sa stretol s tým, že rôzne konkurenčné firmy, respektíve firmy, ktoré existujú na trhu, vysvetľovali zákazníkom, že prostredníctvom servisu možno problém rosenia odstrániť. Nie je to tak. Aj preto je veľmi potrebné a podstatné, aby na Slovensku, ale aj na českom trhu bol niekto ako garant kvality práce.

Problém rosenia je vo vlhkosti. A vlhkosť, ktorá je v miestnosti, je merateľná. Jej koncentrácia v interiéri závisí od rôznych faktorov. K zvýšeniu môže prispievať sušenie bielizne, kvety alebo vydýchanie niekoľko litrov vzduchu počas noci.

Roseniu možno zabrániť správnym vetraním. Myslím si, že aj v tomto smere sme dostatočne edukatívni, pretože dokážeme vysvetliť zákazníkom, ako by mali správne vetrať. Miestnosti by sa mali vetrať ráno, pričom treba otvoriť okná dokorán a nechať ich otvorené približne 15 minút. V lete sa neodporúča nechávať okno otvorené počas dňa „na vetračke“, aby sa do interiéru nedostával horúci vzduch.

Vhodnejšie je potom okná otvoriť až večer, keď je teplota vonku už trošku lepšia. Zásadné je nedržať vnútri teplý, vlhký vzduch, ktorý nespôsobuje len rosenie okien, ale sa aj ťažšie vykuruje ako suchý chladný vzduch. Takže aj toto je možno určitá forma, ako dokážu zákazníci šetriť.

Aká by mala byť ideálna vlhkosť vo vnútornom priestore?

Akceptovateľná je vlhkosť na úrovni 50 až 60 %. Samozrejme, vždy to závisí od konkrétnej budovy, respektíve miestnosti. Iná vlhkosť bude v kúpeľni, iná vlhkosť bude v spálni, iná vlhkosť bude v kuchyni. Takže je to individuálne, samozrejme, sú určité hranice, ktoré by sa nemali presiahnuť. Pretože keď sa presiahnu, tak dochádza k tvorbe baktérií, plesní, mikroorganizmov, teda niečoho, čo v domácnosti nechceme mať.