Terminál Letiska Košice je jedinečný aj zasklením
Košice získali moderný terminál, ktorý zodpovedá všetkým medzinárodným štandardom. Štandardom zasklenia dokonca prevýši mnohé svetové letiská. Odborníci ohodnotili novostavbu letiskového terminálu pre cestujúcich v Košiciach cenou Stavba roka 2005. V hodnotení poroty sa okrem iného uvádzalo, že „je neprehliadnuteľným pokusom priblížiť sa v prostredí vysoko sofistikovaných technológií k súčasným trendom na regionálnej, ale veľmi dynamicky sa rozvíjajúcej úrovni“. A to aj technológií zasklenia. Nové letiská v Istanbule, Bruseli ani najmodernejšie európske letisko Heathrow Airport Terminal 5 v Anglicku nedosahujú v oblasti zasklenia také parametre ako príletová hala nového terminálu Letiska Košice.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Zasklenie terminálu v prekvapivých porovnaniach
Autori riešenia použili na zasklenie nového terminálu letiska úsporný nízkoenergetický systém zasklenia Sennsho Audio 42, ktorý znamená celoročné šetrenie na prevádzke letiska bez zvýšenia prvotnej investície. Zakomponovaním nízkoenergetického systému zasklenia Sennsho Audio 42 ušetrilo v porovnaní s Letiskom Ataturk v Istanbule košickému letisku až 54 % energie na vykurovanie a 49 % na klimatizáciu. Letisko Ataturk pritom dosahuje rovnakú zvukovoizolačnú hodnotu (42 dB) a bezpečnosť ochrany letiska. V porovnaní s letiskom v Bruseli Slovensko len správnym zasklievaním znížilo úniky tepelnej energie až o 38 %. Jediným porovnateľným letiskom v oblasti zasklenia sa od roku 2007 stane najnavštevovanejšie letisko v Európe – anglické Heathrow ktoré bude v priebehu niekoľkých rokov druhým najväčším letiskom na svete.

O terminále vo všeobecnosti

Dispozičné riešenie technologicky oddeľuje prevádzku so sústredením zamestnancov od priestorov sústredenia cestujúcej verejnosti a dôsledne člení prevádzku na čisté a nečisté priestory z hľadiska bezpečnosti. Terminál je prevádzkovo napojený na pôvodný objekt terminálu. Na novú kapacitu sú priestory terminálu dimenzované tak, že celková rozloha predstavuje 4 456 m2, z toho 3 524 m2 je určených pre cestujúcu verejnosť a 932 m2 pre zamestnancov.

Názov: Terminál pre cestujúcich – Letisko Košice
Investor stavby: Slovenská správa letísk
Architektonický návrh: Ing. arch. Ján Mihalov
Projektant: Stavoprojekt Prešov
Zhotoviteľ: Bardejovské pozemné stavby
Inžinierska činnosť: Stavoinvesta Košice
Termín začatia: máj 2001
Termín ukončenia: september 2004
Obstarávacia cena stavby: 507 miliónov Sk
Skutočná cena stavby: 440,4 milióna Sk
Zastavaná plocha: 3 530 m2
Úžitková plocha: 4 569 m2
Celkový počet parkovacích miest: 210
(mc)
Foto: Letisko Košice, a. s.










