na zeleznicu v centre mesta mame uz dvadsat rokov rovnaky nazor

Na železnicu v centre mesta máme už dvadsať rokov rovnaký názor

Partneri sekcie:

Územie, kde leží stanica Filiálka, patrí mestskej časti Bratislava-Nové Mesto. Zaujímal nás názor jej starostu Rudolfa Kusého na súčasný stav tejto lokality, a aké má samospráva plány na jej ďalšie využitie.

Perexové foto: Rudolf Kusý – starosta mestskej časti Bratislava – Nové Mesto

Na Filiálku ako súčasť širšieho centra hlavného mesta nie je veľmi príjemný pohľad. Pozemky sú zanedbané, nevyužívané, plány nejasné. Čo vy na to?
Železnica je niečo, čo rozdeľuje značnú časť mesta a väčšinu Nového Mesta. Tieto pozemky sú dnes navyše nepriechodné. V minulosti tam existoval nadchod, ktorý, žiaľ, železnice neudržiavali, chátral a bolo ho treba odstrániť, pričom druhý bol kedysi v blízkosti polikliniky. Skoro dva roky prosíme, žiadame, aby sa ten priechod vybudoval ako lacnejšia forma priechodu pre peších. Mestská časť je ochotná ho financovať. Výsledok nie je žiaden, dôvodom bol dlho projekt TEN-T, a teda že nemá zmysel nič budovať. Nám by stačilo aj niečo dočasné. Ľudia tadiaľ aj tak prechádzajú. Ja sám tadiaľ prechádzam.

Do práce chodíte peši?
Áno, buď do práce, alebo z práce. Aspoň vidím mestskú časť na vlastné oči a rozumiem ponosám obyvateľov. Toto územie vnímam ako veľmi hodnotné. Jediné pozitívum nevyriešeného stavu je, že najhorší a najväčší developerský boom prešiel, takže sme sa vyhli tým najpríšernejším projektom, ktoré nepatria do širšieho centra mesta. Je nádej, že potenciálni investori budú skôr akceptovať snahu mestskej časti o revitalizáciu. Aby dostali priestor aj zeleň, park, cyklodoprava, aby to prepojenie bolo naozaj dôstojné. Veľký zelený park pri železničnej stanici je asi len ilúziou, na druhej strane budeme proti monštrám s desiatkami poschodí. Máme predstavu o šiestich nadzemných podlažiach.

Čiže vízie študentov, ktorí riešili toto územie v rámci diplomových prác, a urbanistická škica z dielne Dopravoprojektu sa vám nepozdávajú?
Považujem za veľmi nešťastné, že keď sa stavala budova Manhattanu, ako východiskový výškový bod sa brala ubytovňa vojakov – tak­zvaná Kukurica. Spravíme všetko preto, aby sa to v tejto lokalite nezopakovalo. Na samotnom Manhattane vidieť, že to nie je dobrá cesta. Treba myslieť na ľudí, aby mesto vyzeralo slušne a normálne. A nesmieme zabúdať na to, že človek potrebuje aj zeleň a také bývanie, kde bude môcť aj žiť, nielen prespávať.

Máte spracovaný územný plán zóny Filiálka?
Chceme tento plán spracovať. Problém spočíva v tom, že v územnom pláne je stále projekt TEN-T. Pre nás to znamená, že s ním v zóne musíme počítať. Keďže bolo oznámené, že projekt v pripravovanej forme sa realizovať nebude, mestská časť bude proti tomu, aby železnice pripravovali riešenie, ktoré bude proti záujmu občanov. Som presvedčený, že vytvorenie druhej hlavovej stanice je nezmysel.

Podzemné riešenie s prepojením do Petržalky má podľa vás zmysel?
Ak toto riešenie nahrádzalo v Bratislave metro a mohlo fungovať ako železničné prepojenie mestských častí a regiónu, tak áno. Železnice si však riešili svoju časť projektu a ostatné súvislosti s ďalším využitím priľahlého územia ich nezaujímali. Aspoň ja som mal ten dojem. Muselo by to riešiť mesto. A ak chce niekto dostať prímestské vlaky len do centra mesta, naša otázka je: Prečo? Máme tu predsa hlavnú stanicu. Kam tí ľudia z Filiálky vlastne pôjdu? Na Trnavskom mýte nemáme ďalšie zázemie. Kde ľudia vystúpia? Ako súčasť širšieho prepojenia je to v poriadku, ako konečná stanica je to nezmysel. Komu tým pomôžeme?

Čo to teda pre Nové Mesto teraz znamená?
Ako Novomešťan sa na neutešený stav tohto územia pozerám celý život. Myslím, že územie Filiálky by malo byť určené na rozvoj. Malo by byť hlavne zelené s ihriskami a minimom zástavby, bez nezmyselných dopravných projektov, ktoré Bratislave nepomôžu a podľa mňa nepomôžu ani ľuďom, ktorí sem prichádzajú.

Ak tieto požiadavky nie sú v územnom pláne, je to len slovo starostu. Aké sú teda konkrétne kroky, ktoré najbližšie podniknete?
Spracovanie územného plánu zóny plánujeme zadať, len sa ešte musíme vyrovnať s tým, že tam máme TEN-T stále naplánované. Chceme, aby táto stavba, keďže sa nebude realizovať, ako je naplánovaná, bola z územného plánu odstránená a nebola nahradená nejakým železničiarskym nezmyslom.

Aké by bolo podľa vás prijateľné dopravné riešenie na zabezpečenie prepravy ľudí z regiónov?
Ľudia predsa môžu vystúpiť na Vinohradoch, na hlavnej stanici, na Predmestí, na Novom Meste. Netreba ich tlačiť do Filiálky. Prečo?

Ako donútite ľudí odviezť sa vlakom a prestúpiť na električku?
Je to aj v kvalite vlakovej dopravy. Na každodennú prepravu do práce to nie je veľmi príjemná alternatíva. Je výborné, keď človek môže zaparkovať auto na parkovisku pri stanici, nastúpiť na slušný vlak a za 20 minút sa odviezť na nejakú stanicu, prestúpi na električku a ide do práce. Z môjho pohľadu ako starostu je to ideálne, lebo sa nám nezahusťuje doprava. Na to však netreba budovať Filiálku.

Dočkajú sa Novomešťania aspoň priechodu cez trať?
Nové Mesto bolo ochotné postaviť taký priechod, ako keby tam bola živá železničná trať, aj keď nie je. Pre nás je to relatívne drahý projekt, išlo o 50-tisíc eur. Všetko však závisí iba od železníc a neviem, ako sa k tomuto nášmu problému postavia, ak začnú snívať o novom železničnom projekte. Určite ich nepoteší, že mestská časť trvá na svojom názore na železnicu, ktorý má už dvadsať rokov. Podľa nás železnica s výnimkou TEN-T nepatrí do centra mesta.

Foto: Dano Veselský

Článok bol uverejnený v časopise ASB