Aká budeš, modernizovaná železničná stanica Púchov?
Príspevok sa zaoberá návrhom modernizácie žst. Púchov v rámci „modernizácie železničných tratí“ v zmysle medzinárodných dohôd AGC (Európska dohoda o medzinárodných železničných magistrálach) a AGTC (Európska dohoda o najdôležitejších trasách medzinárodnej kombinovanej dopravy) pri zohľadnení technických špecifikácií interoperability (TSI) európskeho železničného systému. Cieľom modernizácie je okrem zjednotenia prvkov infraštruktúry aj zvýšenie výkonnosti trate, zvýšenie maximálnej traťovej rýchlosti a ponúknutie vyššieho štandardu služieb a kultúry pre cestujúcu verejnosť.
|  | Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ | 
Železničná stanica Púchov leží v km 158,314 železničnej trate Bratislava – Žilina. Uvedená trať je súčasťou koridoru č. V a vetvy A Bratislava – Žilina – Čierna nad Tisou. Je stanicou zmiešanou podľa povahy práce, odbočnou pre trať Púchov – Horní Lideč (smer ČR). Stanica má k dispozícií 10 dopravných, 3 manipulačné a 1 výťažnú koľaj. Pre nástup a výstup cestujúcich slúži 7 vyvýšených úrovňovo prístupných nástupištných hrán s dĺžkami 300 až 370 m.

Cez stanicu je riešený mimoúrovňový prechod pre verejnosť popod koľajisko do mestskej časti Horné Kočkovce. V predstaničnom priestore železničnej stanice sa nachádza aj autobusová stanica s nástupiskami.
V predmetnom traťovom úseku železničnej stanice Púchov je traťová rýchlosť 100 km/h. Výškovo je niveleta koľají v stanici do 1 ‰, staničné koľaje sú v osových vzdialenostiach 4,75 m a sú na menších násypoch do 2 m. Nasledujúci traťový úsek smerom na Žilinu prechádza od pravostranného odrezu s výškou svahu asi 12 m do minimálnych násypov až po násypy výšky asi 7 m.
Modernizácia železničnej stanice Púchov je súčasťou VI. etapy stavby ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, v úseku žst. Beluša – žst. Púchov. Samotné teleso železničnej trate sa v VI. etape nachádza v celej svojej dĺžke na území s prvým stupňom ochrany prírody.
Koncepcia technického riešenia modernizácie v Púchove
Návrh koľajového riešenia
Jednou zo zásad pri návrhu modernizácie železničnej trate bolo využitie terajšej trasy. Smerovo a výškovo je modernizovaná trať vedená v maximálne možnej miere na pôvodnom železničnom telese s prihliadnutím na dodržanie požadovaných rýchlostných parametrov (traťová rýchlosť 160 km/h), základných podmienok pre priechodnosť a priestorovú úpravu podľa STN 73 6201 (hlavne vo vzťahu k nadjazdom), dodržanie požadovanej únosnosti mostov a priepustnosti nad vodnými tokmi pre storočné hladiny vody a zabezpečenie interoperability železničného systému. 
Dôležitým prvkami modernizácie sú aj prestavba železničných staníc pre dosiahnutie užitočných dĺžok hlavných a predchádzajúcich koľají minimálne 750 m, peronizácia nástupísk s bezkolíznym – mimoúrovňovým prístupom cestujúcich a s úpravou všetkých komunikácií pre chodcov v priestoroch staníc a zastávok aj pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu, zvýšenie bezpečnosti koľajovej dopravy novým zabezpečovacím zariadením 3. kategórie na princípe elektronických stavadiel. V neposlednom rade pre zatraktívnenie železničnej dopravy aj ponúknutie vyššieho štandardu služieb a kultúry pre cestujúcu verejnosť.
Modernizácia železničnej stanice Púchov sa rieši v zmysle uvedených kritérií. Nové koľajové riešenie a výstavba dvoch ostrovných nástupísk s dĺžkou 400 m s mimoúrovňovým prístupom si vyžiada rozšírenie koľajiska stanice, čo má za následok odstránenie pôvodných budov železničnej stanice v súbehu s nepárnou skupinou koľají. Osové vzdialenosti koľají v stanici budú mať hodnotu 4,75 m. V hlavných koľajach a v koľajach na predchádzanie sa použil zvrškový materiál sústavy UIC 60 s pružným bezpodkladnicovým upevnením na betónových podvaloch. V ostatných koľajach sa použije zvršok sústavy S49 s pružným bezpodkladnicovým upevnením na betónových podvaloch. Koľajnice budú zvarené do bezstykových koľají.

Zastrešenie nástupísk sa rieši oceľovou rámovou konštrukciou. Samotná strešná konštrukcia sa člení na viacero úsekov podľa požiadaviek dispozície – jednoduchý strešný profil bez otvorov a strešný profil so svetlíkom. Priestory pre čakajúcich a bočné steny nad výstupmi z podchodov sú zasklené. Priestor medzi zastrešením nástupiska a novou výpravnou budovou sa bude riešiť pomocou zasklenej konštrukcie zavesenej na budove s presahom nad zastrešenie nástupiska.
Návrh výpravnej budovy
V dôsledku nového koľajového vedenia železničnej trate sa budú asanovať objekty budov (riadenia, výpravná, traťová správa, návestný okrsok, vozmajstrov a sklady). Nové objekty výpravnej budovy, ako aj traťového obvodu a budovy vozmajstrov sú novostavby a riešia nové priestory pre uvedené prevádzky. 
Nová budova traťového obvodu a dielne je navrhovaná ako murovaná dvojpodlažná stavba bez podpivničenia s plochými strechami. Dispozične sa delí na dve základné časti – garáž pre MUV s kontrolnou šachtou a administratívno-technickú časť s poskytnutím potrebného komfortu a bezpečnosti pre zamestnancov. Ďalšie členenie je dané prevádzkovateľmi budovy a ich požiadavkami na zabezpečenie prevádzok. Skladové a dielenské priestory majú zabezpečený prístup z interiéru aj exteriéru.
Objekt budovy vozmajstrov rieši nové priestory pre asanované prevádzky. Dispozične je rozdelený do dvoch samostatných prevádzkových celkov – vozmajstri a dotačný sklad.

Nová výpravná budova sa navrhuje ako trojpodlažný skeletový trojtrakt, prispôsobený potrebe etapizácie výstavby. Z tohto dôvodu sa pôdorysne člení na tri sekcie, z ktorých najväčšia je určená pre administratívno-technickú prevádzku a zvyšné dve pre verejnosť. Základom je železobetónový skelet v administratívno-technickej časti a časti pre verejnosť s výplňovým murivom. Strednú časť tvorí výpravná hala, kde nosnú konštrukciu tvorí oceľový skelet. Strechy sú navrhnuté ploché s vnútornými zvodmi.
Hlavným motívom bolo navrhnúť centrálny otvorený priestor s priznanými konštrukciami ako priamy odkaz na technické poslanie prevádzky. Aby sme v pomerne veľkej budove zvýraznili časť pre verejnosť, ako dominantná bude takmer celozasklená hala, v ktorej sa sústreďuje hlavný pohyb verejnosti. Hala sa navrhla s priznanou nosnou oceľovou konštrukciou, ako aj rozvodmi vzduchotechniky. Súčasťou haly je galéria umožňujúca prechod do čakární. Celý interiér sa riešil ako ľahký a vzdušný priestor s priehľadmi do exteriéru a dostatkom voľných vertikálnych plôch na umiestnenie potrebných oznamovacích a informačných systémov, potrebných pre život stanice.

Umiestnenie bolo determinované nutnosťou okamžitého prístupu tak k podchodu, ako aj k hale.
V administratívno-technickej časti sú sústredené kancelárie, technické priestory a šatne potrebné na zabezpečenie chodu stanice. Na prízemí sú lokalizované priestory pre pokladne, šatne, zabezpečovacie zariadenie, oznamovacie zariadenia, telekomunikácie a TZB. Druhé nadzemné podlažie sa člení na prevažne administratívne priestory a šatne so zázemím. Tretie nadzemné podlažie je administratívne. 
Postup realizácie
Modernizácia železničnej stanice Púchov sa bude realizovať postupne tak, aby bola zabezpečená funkčnosť minimálne dvoch dopravných koľají a aspoň jednej nástupištnej hrany na prepravu cestujúcich. Stavebné postupy sa navrhli tak, aby stav technických a technologických zariadení vždy umožňoval zabezpečiť vlakovú dopravu v plnom rozsahu a v daných podmienkach umožňoval bezpečný nástup a výstup cestujúcich. 
Modernizácia sa predpokladá za neprerušenej prevádzky, vo výlukách, v 16 stavebných postupoch (13 fáz a 3 podfázy). Postupnosť modernizácie je takáto:
- modernizácia bratislavského zhlavia (8 stavebných postupov),
- modernizácia žilinského zhlavia (8 stavebných postupov).
Modernizácia koľajiska je podmienená realizáciou novej výpravnej budovy po etapách, ktorá sa bude realizovať aj v priestore jestvujúcich budov (stará výpravná budova, budova riadenia dopravy). Pred vlastnou modernizáciou žilinského zhlavia musí byť vybudované nové mimoúrovňové cestné kríženie so ŽSR na ceste I/49.
Záver
Modernizácia železničnej stanice Púchov sa stane prvou lastovičkou, kde sa v rámci modernizácie železničnej trate kompletne zrealizuje aj modernizácia budovy železničnej stanice. Ďalším krokom pre zatraktívnenie priestoru by mala byť aj modernizácia autobusového nástupiska v intenciách riešenia žst. Púchov. Vytvorí sa tak nový moderný prvok v meste, kde sa spojí čo najkomfortnejšie cestovanie s maximálnym využitím času stráveného čakaním na železničné spojenia, prostredníctvom adekvátneho kultúrno-spoločenského využitia služieb. Cieľom je, aby sa nová moderná železničná stanica stala aj miestom stretnutí a príjemne stráveného času.
Ing. Jozef Nižňan
REMING Consult, a. s.
Jozef Nižňan je vedúcim strediska Bratislava I a projektovým manažérom na V. železničnom koridore na úseku Nové mesto nad Váhom – Púchov. Autor je autorizovaným inžinierom pre inžinierske stavby a statiku stavieb.
Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.
 
													 
								                             
								                            






 
						 
						



 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
					 
					