D4R7

Dočkali sme sa. Niektoré úseky D4 a R7 otvoria už v nedeľu

Úseky rýchlostnej cesty R7 na trase Ketelec - Dunajská Lužná - Šamorín - Holice a úsek diaľnice D4 Ketelec - Rovinka v celkovej dĺžke takmer 30 kilometrov otvoria pre motoristov v nedeľu 19. júla. Informovala o tom vo štvrtok spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., ako hlavný zhotoviteľ úsekov D4 a R7 v okolí Bratislavy v celkovej dĺžke 59 kilometrov v rámci PPP projektu.

„Dlho očakávaná rýchlostná cesta R7 bude v nedeľu odovzdaná do užívania slovenskej verejnosti. Na odovzdanie do prevádzky 29,7 km (25,2 km na R7 a 4,5 km na D4) s 22 mostmi a križovatkami v Rovinke, Dunajskej Lužnej a Šamoríne ostáva iba prestrihnúť pásku,“ uviedla D4R7 Construction.

„Rýchlostná cesta R7 prinesie rýchlejšie, bezpečnejšie a pohodlnejšie dochádzanie domov nielen pre ľudí žijúcich na Žitnom ostrove, ale aj pre tranzitnú dopravu,“ dodal zhotoviteľ.

Úseky rýchlostnej cesty mali byť pôvodne prejazdné už na prelome marca a apríla. Vystavenie povolení spomalil koronavírus, no aj pochybnosti ministerstva o kvalite prác. Nevyhovujúce mali byť odtoky, dopravné značenie, zvodidlá i stabilita pôdy na svahoch. Zhotoviteľ nedostatky musel dodatočne odstrániť, uvádza portál Trend.sk.

V rámci PPP projektu sú vo výstavbe ešte úseky D4 Bratislava, Jarovce – Ketelec, Rovinka – Ivanka, sever – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec.

Stavba D4 a R7 je v omeškaní. Prvé úseky mali byť pôvodne hotové na jar a ďalšie v októbri tohto roka, no objavili sa viaceré problémy a podozrenia. Každý ďalší odklad a omeškanie navyše niečo stoja. Výstavba diaľnice D1 a rýchlostnej cesty vyjde na 860 miliónov eur. Celý projekt má hodnotu 1,7 miliardy eur.

Problematický násyp

Najčastejšie skloňovaný ako problémový je násyp v Jarovciach. V polovici vlaňajšieho novembra NDS uviedla, že je nevyhovujúci a budú ho musieť pravdepodobne rozobrať. Pri kontrole podložia našli azbest a v násype sa nachádzali kusy dreva, textílie a iné nevhodné materiály pochádzajúce zo starej skládky na okraji Petržalky. Dodávateľ mal v prípade problematického násypu predložiť statický prepočet štátnemu stavebnému dohľadu.

D4R7 Construction po viacerých testoch argumentovala, že násyp je v poriadku. „Závery testov sú jednoznačné: materiál, ktorý kúpil zhotoviteľ a použil na výstavbu tohto násypu je inertný, nie je nebezpečný a spĺňa všetky geofyzikálne kritériá pre zabudovanie do diela. Zhotoviteľ sa preto domnieva, že násyp spĺňa všetky požiadavky na životné prostredie, konštrukciu a životnosť. Na preukázanie vhodnosti tohto násypu bol Špeciálnemu stavebnému úradu poskytnutý kompletný a komplexný súbor dokumentácie,“ vyjadrila sa spoločnosť.

V júni sa však časť násypu po búrke zosunula. Práce na tomto úseku pozastavili a násyp podľa D4R7 Construction opravia pri jeho dokončovaní. „Pri výstavbe diaľnice je to úplne bežné a nebude to mať žiadny vplyv na integritu násypu„ reagovala D4R7 Construction pre topky.sk. O tom, či násyp vôbec budú môcť dokončiť, rozhodne špeciálny stavebný úrad. Od 9. januára beží konanie o dodatočnom povoľovaní stavby, kde sa rozhodne o tom, či sú pochybenia neodpustiteľné alebo ich možno odstrániť.

TEXT: © SITA Slovenská tlačová agentúra, ver