uvodna 000 Most Orava 20220923 113854

Ako Doka-vozíky letmej betonáže prekonávajú rieku Orava?

Partneri sekcie:

Výstavba nového, 5,6 km dlhého úseku obchvatu Tvrdošína odľahčí mesto od tranzitnej dopravy, zvýši bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Celá stavba zahŕňa viacero mostov, ktoré sa realizujú rôznymi technológiami. V tomto článku predstavíme technológiu letmej betonáže, pomocou ktorej sa efektívne a bezpečne realizoval most cez rieku Orava.

Most cez rieku Orava je navrhnutý ako komôrkový betónový predpätý most s dvomi poľami s rozpätiami 88,0 + 88,0 m. Jednokomôrkový prierez má premenlivú výšku od 3,2 m (v strede poľa) do 6,6 m (nad vnútorným pilierom). Z dôvodu nadštandardnej šírky konzol mostovky sú konzoly lokálne podopreté prefabrikovanými vzperami, čo je pre metódu výstavby letmou betonážou netypické.

01 Most Orava montaz spodn+Żch ro+ítov
Zrealizovaný zárodok piliera a príprava spodných roštov vozíka pre letmú betonáž na stavenisku Zdroj: DOKA Slovakia, debniaca technika, s. r. o.

Nasadenie jedného páru vozíkov pre letmú betonáž

Samotná betonáž mostovky prebiehala v niekoľkých krokoch. Najprv sa vybetónoval zárodok mosta, ktorý sa realizoval pomocou pevnej skruže Staxo 100. Hneď ako bol zárodok vybetónovaný a dostatočne únosný, začalo sa s osadzovaním vozíka pre letmú betonáž.

Jeho montáž prebiehala pomocou žeriava a vlastného hydraulického systému vozíka. Celá montáž vozíka a panelov debnenia Top 50 trvala 6 týždňov. Na správnu montáž vozíka dozeral Doka montážny majster, ktorý zaškolil pracovníkov stavby na bezpečnú prevádzku vozíkov.

Ukončenie montáže konštrukcie debniaceho vozíka pre letmú betonáž
Ukončenie montáže konštrukcie debniaceho vozíka pre letmú betonáž | Zdroj: DOKA Slovakia, debniaca technika, s. r. o.

Po osadení vozíkov a debnenia sa začal proces postupnej realizácie mostovky. Postupná betonáž prebieha symetrickým vysúvaním betonárskych vozíkov pomocou zmieneného systému hydraulických valcov.

Po premiestnení vozíkov do polohy sa pokračuje procesom aretácie debniacich celkov (panelov) na presné miesta. Keď je debnenie na správnom mieste a výstuž je položená, je možné pristúpiť k samotnej symetrickej betonáži oboch protiľahlých lamiel. Dbá sa pritom na symetrickú betonáž na oboch lamelách. Maximálna odchýlka medzi dvomi lamelami môže byť 25 % z hmotnosti lamely.

Druhý betonársky záber realizovaný pomocou Doka-vozíka pre letmú betonáž. Bezpečný výstup na mostovku zabezpečuje Doka-schodisková veža.
Druhý betonársky záber realizovaný pomocou Doka-vozíka pre letmú betonáž. Bezpečný výstup na mostovku zabezpečuje Doka-schodisková veža. | Zdroj: DOKA Slovakia, debniaca technika, s. r. o.

Samotné ukladanie betónu prebieha v týchto krokoch: betonáž spodnej dosky komôrkového prierezu, betonáž stien komory a nakoniec betonáž konzol a hornej dosky komôrkového prierezu. Pracovný cyklus 4-metrovej lamely trvá dva týždne. Pri typickom priereze bez prefabrikovaných vzpier trvá betonáž jednej lamely len 8 až 10 dní. Tento časový rozdiel štyroch dní je spôsobený náročnejším posunom.

Spodný rošt vozíka a debnenie spodnej dosky a krídla mostovky
Spodný rošt vozíka a debnenie spodnej dosky a krídla mostovky | Zdroj: DOKA Slovakia, debniaca technika, s. r. o.

Pri samotnom posune je potrebné horné debnenie sklopiť a časť stenového debnenia sa musí dočasne odpojiť. Po odpojení časti debnenia sa toto voľné miesto musí doplniť stužujúcim paždíkom na zachovanie stability celého debnenia. Následne po tom, ako vozík obíde prefabrikovanú vzperu, sa odobraná časť debnenia znovu pripojí na svoje miesto.

Ďalším zaujímavým riešením bol návrh vnútorného debnenia, ktoré sa musí plynulo prispôsobiť zmenšujúcemu sa komôrkovému prierezu. Vnútorné debnenie bolo navrhnuté tak, aby sa dalo ľahko prispôsobiť aj priamo na stavbe, preto bol oceľový paždík nosníkového debnenia Top 50 nahradený dreveným profilom. Prečnievajúce debnenie sa tak dalo počas výstavby jednoducho skracovať na potrebnú výšku priamo na vozíku.

Prvý betonársky záber realizovaný pomocou Doka-vozíka pre letmú betonáž
Prvý betonársky záber realizovaný pomocou Doka-vozíka pre letmú betonáž | Zdroj: DOKA Slovakia, debniaca technika, s. r. o.

Záver

Vozíky letmej betonáže sú dimenzované na nosnosť 250 t a aktuálne každý vozík nesie
212 t. Vozíky letmej betonáže sa vyznačujú vysokou mierou bezpečnosti v každej pracovnej fáze.

Bezpečnosť pracovníkov stavby je zaistená vďaka uzavretým pracovným plošinám po celom obvode a na všetkých pracovných úrovniach. Bezpečnosť proti nechcenému pojazdu vozíkov v pozdĺžnom smere zabezpečujú klzné ložiská.

Okrem toho sa pred každou betonážou vykonávajú hydraulické skúšobné zaťaženia ukotvenia vozíkov. Celé riešenie bolo navrhnuté v spolupráci s Doka kompetenčným centrom v Rakúsku a so slovenskou pobočkou Doka.

Debnenie stien a hornej dosky komôrkového prierezu realizované pomocou nosníkového debnenia Top 50, ktoré sa dá ľahko prispôsobiť meniacemu sa prierezu priamo na stavbe.
Debnenie stien a hornej dosky komôrkového prierezu realizované pomocou nosníkového debnenia Top 50, ktoré sa dá ľahko prispôsobiť meniacemu sa prierezu priamo na stavbe. | Zdroj: DOKA Slovakia, debniaca technika, s. r. o.
Projekt: Rýchlostná cesta R3, Tvrdošín – Nižná nad Oravou
Objekt: Mostný objekt S0 211
Investor: Národná diaľničná spoločnosť, a. s.
Hlavný zhotoviteľ: konzorcium spoločností Hochtief SK, Alpine Slovakia a Hydroekol Dolný Kubín
Realizácia žb. nosných konštrukcií: HOCHTIEF SK, s. r. o.
Nasadené debnenie: nosníkové debnenie Top 50, rámové debnenie Framax Xlife, podperný systém Staxo 100, schodisková veža 250, ochranné zábradlia
Služby spoločnosti Doka: návrh a vyhotovenie projektovej dokumentácie debnenia, predmontáž debnenia, podpora stavby Doka montážnym majstrom priamo na stavbe

TEXT A FOTO: DOKA Slovakia, debniaca technika, s. r. o.

Článok bol uverejnený v časopise IS 6/2022