Obr. 2 SO 200-00 Most Baratoky

Mesto Veľký Šariš má prvý vlastný most. Dokončili ho dokonca v predstihu

V máji tohto roka bola ukončená a odovzdaná do užívania stavba Veľký Šariš Baratoky. Okrem výstavby novej miestnej komunikácie boli jej súčasťami aj premostenie rieky Torysa a tri križovania s miestnymi komunikáciami.

Vytvorilo sa tak komunikačné prepojenie obytnej zóny ulice Doktora Greša s ulicou Staničná pre nákladné a osobné vozidlá, autobusy, cyklistov a chodcov. Vznikla aj priama dopravná obsluha budúcich obytných zón v meste Veľký Šariš, ktoré bolo zároveň objednávateľom stavby. Jej zhotoviteľom bola spoločnosť VÁHOSTAV-SK, a. s., Bratislava.

Ukončením a odovzdaním stavby Veľký Šariš Baratoky do užívania sa v meste rozložil nápor dopravy, ktorá viedla cez jediný existujúci most ponad rieku Torysa, prevádzajúci cestu III. triedy v správe Prešovského samosprávneho kraja.

Sprístupnila sa tiež oblasť Baratoky, kde sa v súlade so schváleným územným plánom zóny predpokladá výrazná individuálna bytová výstavba, čo umožňuje ďalší rozvoj mesta v súlade s princípmi trvalo udržateľného rozvoja.

Objednávateľom stavby bolo mesto Veľký Šariš, zhotoviteľom spoločnosť VÁHOSTAV-SK, a. s., Bratislava a generálnym projektantom DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava, Divízia Prešov. Zhotoviteľ získal zákazku vo verejnom obstarávaní po víťazstve v elektronickej aukcii v roku 2021. Stavbu financoval objednávateľ z bankového úveru.

Popis stavby

Stavebný objekt SO 100-00 Miestna komunikácia zabezpečuje dopravnú obsluhu existujúcej obytnej zóny rodinných domov na ulici Doktora Greša a budúcej výstavby obytnej zóny Baratoky prepojením s ulicou Staničná.

Ide o miestnu obslužnú komunikáciu s prvkami upokojenia dopravy funkčnej triedy C2, kategórie MO 8/40, s dĺžkou úpravy 659 m a s priečnym sklonom 2,5 % v celej dĺžke trasy. Smerové vedenie trasy aj výškové pomery sú navrhnuté s ohľadom na existujúci komunikačný systém a miestne pomery.

NEW Obr1 cesta,VO,most
Obr. 1 SO 100-00 miestna komunikácia s cyklochodníkom a SO 620-00 Verejné osvetlenie, v pozadí SO 200-00 Most Baratoky. | Zdroj: Váhostav-sk

Na trase miestnej komunikácie sa nachádzajú tri úrovňové križovatky a jeden mostný objekt SO 200-00. Okrem automobilovej opravy rieši objekt aj cyklistické a pešie komunikácie v križovatkách a pozdĺž navrhnutej trasy cesty.

Chodníky majú šírku 1,5 m, cyklistický chodník má šírku 3,0 m. Úprava chodníkov je situovaná v križovatke ulice Doktora Greša a v križovatke ulice Sabinovská. V miestach predpokladaných priechodov pre chodcov a cyklistov sa zrealizovala bezbariérová úprava. Odvodnenie povrchu asfaltovej vozovky je zabezpečené priečnym a pozdĺžnym sklonom komunikácie.

Povrchová voda z vozovky je odvádzaná po stranách komunikácie po telese svahu do dláždených priekop. Priekopy budú vyústené na svahy koryta rieky Torysa. Zrealizujú sa tri úpravy priesečných križovatiek, a to:

  • v km 0,035 križovatka „Dr. Greša“: vetva „A“ s dĺžkou 12,0 m, vetva „B“ s dĺžkou 35,0 m,
  • v km 0,360 križovatka „Sabinovská“: vetva „C“ s dĺžkou 10,0 m, vetva „D“ s dĺžkou 11,0 m,
  • v km 0,625 križovatka „Staničná“: vetva „E“ s dĺžkou 8,5 m, vetva „F“ s dĺžkou 21,0 m.

V úseku km 0,366 – 0,617 vpravo je situovaný cyklistický chodník so šírkou 3,0 m v združenom priestore cesty s bezpečnostným odstupom 0,75 m medzi vodiacimi prúžkami cesty a cyklochodníkom (obr. 1).

Do bezpečnostného priestoru sa osadili trvalé dopravné gombíky na bezpečnostné oddelenie dopravy od cyklistov a chodcov. Stavebný objekt SO 200-00 Most Baratoky premosťuje rieku Torysu (obr. 2), ktorej koryto je v predmetnom území upravené pre prietok Q100 na úrovni 295 m3 /s.

Prevádzaná komunikácia na moste je miestna komunikácia MO 8/40 s voľnou šírkou vozovky medzi zábradliami 7,50 m a s priečnym sklonom 2,5 %. Smerovo sa nachádza v priamej, pozdĺžny sklon v mieste mosta je vo vrcholovom oblúku s R = 1 500 m so stúpaním 2,1 % pri opore č. 1 a s klesaním -2,3 % pri opore č. 3. Vzhľadom na charakter prekážky bol mostný objekt navrhnutý ako dvojpoľový, jednopodlažný, s hornou mostovkou.

Jeho celková dĺžka je 71,30 m. Stavebná výška mosta je 2,39 m. Šírka ľavostrannej a pravostrannej rímsy je 0,80 m. Spodnú stavbu mosta tvoria dve opory a jedna medziľahlá podpera, založené hlbinne pomocou veľkopriemerových pilót s priemerom 900 mm. Opory sú navrhnuté ako úložné prahy, podpera je navrhnutá ako stenová s rozmermi 6,0 m × 1,5 m s výškou 6,0 m.

Nosná konštrukcia pôsobí staticky ako spojitý dvojpoľový nosník a tvorí jeden dilatačný celok s dĺžkou 61,2 m, s pevným uložením na podpere č. 2. Je monolitická, z dodatočne predpätého betónu a tvorí ju dvojpoľový nosník s rozpätiami jednotlivých polí 40,0 + 20,0 m.

Nosná konštrukcia v priečnom smere je jednotrámová s obojstrannými konzolami. Výška nosnej konštrukcie je 1,5 m, pričom smerom k podpere č. 2 je vytvorený nábeh až do výšky 2,3 m. Na oporách aj podpere je nosná konštrukcia uložená na dvojicu hrncových ložísk s teflónovou klznou vložkou.

Obr. 3 Pevná podperná skruž v rámci výstavby SO 200-00 Most Baratoky
Obr. 3 Pevná podperná skruž v rámci výstavby SO 200-00 Most Baratoky | Zdroj: Váhostav-sk

Výstavba nosnej konštrukcie sa realizovala technológiou betonáže na pevnej podpernej skruži (obr. 3) v jednej etape. Naraz sa uložilo 408 m3 betónovej zmesi. Stavebný objekt 620-00 Verejné osvetlenie zabezpečuje osvetlenie dotknutej komunikácie s mostom (obr. 1 a 2), ktoré je napojené z existujúceho nadzemného rozvodu VO. Ide o jednostrannú osvetľovaciu sústavu na oceľových stožiaroch s výškou 8 m, spolu je umiestnených 16 stožiarov.

Záver

Vzhľadom na termíny nadobudnutia právoplatností stavebných povolení jednotlivých stavebných objektov sa najskôr začal realizovať most, následne v priebehu roka 2022 aj miestna komunikácia vrátane troch križovaní a verejného osvetlenia.

Zhotoviteľ práce nezastavil ani v období neočakávaného nárastu cien a nedostatku materiálov, ktorý vznikol v súvislosti s pandémiou covid-19 a vypuknutím vojnového konfliktu na Ukrajine. Bolo to možné aj vďaka konštruktívnemu prístupu objednávateľa, s ktorým našiel zhotoviteľ primerané riešenie vzniknutej situácie. Aj preto mohla byť stavba odovzdaná do užívania v miernom predstihu, čo určite potešilo všetkých obyvateľov mesta Veľký Šariš.

TEXT: Ing. Mojmír Štefanec

Mojmír Štefanec je obchodným riaditeľom divízie Slovensko v spoločnosti VÁHOSTAV-SK.

Zdroje: 

  1. VÁHOSTAV-SK, a. s., Bratislava.
  2. DVP – Dokumentácia na vykonanie prác, vypracovaná spoločnosťou DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava, Divízia Prešov

Článok bol publikovaný v časopise Inžinierske stavby 03/2023.