image 70523 25 v1
Galéria(2)

Podnikateľom sa zmenia dane aj odvody

Partneri sekcie:

Živnostníkov a firmy čaká od januára množstvo zmien. Tradične sa zvýšia odvody na zdravotné i sociálne poistenie a zmenia sa aj dane. Všetky firmy si budú musieť začiatkom budúceho roku zaplatiť prvýkrát daňovú licenciu. Keďže o výšku daňovej licencie sa znižuje daň, reálne ju pocítia len tie firmy, ktoré skončia v strate alebo je ich zisk taký nízky, že by na daniach mali zaplatiť menej, ako je poplatok za licenciu.

01Poradna
02Poradna

Koľko firmy zaplatia za licenciu, závisí od ich veľkosti a od toho, či sú platcami dane z pridanej hodnoty. Spoločnosti, ktoré nie sú platcami dane z pridanej hodnoty s tržbami do pol milióna eur, zaplatia za licenciu 480 eur. Ak je firma platcom DPH, no jej obrat neprekročí 500-tisíc eur, vyjde ju licencia na dvojnásobok, teda 960 eur. A firmy, ktorých tržby sú vyššie ako pol milióna eur, musia rátať s poplatkom za licenciu vo výške  2 880 eur. Ministerstvo financií chce týmto spôsobom postihnúť tie firmy, ktoré sú dlhodobo v strate, a preto neplatia žiadne dane. Až štvrtina všetkých firiem totiž za posledné štyri roky nezaplatila na daniach ani jedno euro. Zavedením daňových licencií sa tak daniam nevyhnú ani tie spoločnosti, ktoré nevykazujú žiaden zisk. Majitelia firiem, čo nie sú v strate neustále, ale občas vykážu záporný hospodársky výsledok, sa nemusia báť, že by im licencie zdvihli náklady. Poplatok za licenciu si totiž budú môcť počas troch nasledujúcich rokov odpočítať zo zaplatených daní. Napríklad, ak firma, ktorá je platcom DPH, skončí v roku 2014 v strate, bude musieť napriek tomu zaplatiť licenciu vo výške 960 eur. V prípade, že v roku 2015 vykáže zisk a bude platiť dane, bude si môcť týchto 960 eur odpočítať z daní.

Vyššie odvody na poistné

Väčšina živnostníkov bude musieť v budúcom roku začať platiť vyššie odvody do zdravotnej i Sociálnej poisťovne. Približne 85 percent všetkých samostatne zárobkovo činných osôb si totiž platí odvody z minimálneho vymeriavacieho základu, ktorý od januára vzrastie. Prvýkrát je však potrebné zaplatiť vyššie odvody až začiatkom februára, keď sa platí poistné za január. Začiatkom januára sa platia odvody ešte v pôvodnej výške za mesiac december. „Výška preddavkov samostatne zárobkovo činných osôb na rok 2015 je určená ročným zúčtovaním poistného za rok 2013. Pri výpočte sa vychádza z čiastkového základu dane dosiahnutého zo samostatnej zárobkovej činnosti, ktorý si samostatne zárobkovo činná osoba uviedla vo svojom daňovom priznaní,“ vraví hovorkyňa Union zdravotnej poisťovne Judita Smatanová. K čiastkovému základu dane je potrebné pripočítať sumu zaplatených odvodov na sociálne a zdravotné poistenie. Výsledná suma sa potom vydelí počtom mesiacov prevádzkovania živnosti v minulom roku a následne sa vydelí koeficientom 1,486. Získame tak mesačný vymeriavací základ, z ktorého sa platia odvody na zdravotné poistenie. Živnostníci musia posielať do zdravotnej poisťovne 14 percent z vymeriavacieho základu. Keďže minimálny vymeriavací základ bude v budúcom roku na úrovni 412 eur, najnižšie možné odvody, ktoré musia živnostníci platiť, dosiahnu 57,68 eura. V tomto roku sú minimálne zdravotné odvody na úrovni 56,35 eura. O tom, koľko majú živnostníci platiť do zdravotnej poisťovne, by sa mali dozvedieť z ročného zúčtovania zdravotného poistenia. Zdravotné poisťovne ho už posielali všetkým živnostníkom listom. Do Sociálnej poisťovne musia začať v budúcom roku začať posielať viac peňazí všetci tí podnikatelia, ktorí si v súčasnosti platia odvody z minimálneho vymeriavacieho základu alebo ich vymeriavací základ je nižší ako nové minimum vo výške 412 eur. Nové minimálne odvody vzrastú zo 133,42 eura na 136,57 eura. Viac však musia začať platiť aj tí živnostníci, ktorí platia najvyššie možné odvody. Vzrastie totiž aj maximálny vymeriavací základ zo  4 025 eur na 4 120 eur. Najvyššie odvody do Sociálnej poisťovne preto budú vo výške 1 365,78 eura. Odvody sa budúci rok však zmenia nielen pre rast vymeriavacích základov. Upraví sa aj koeficient na ich výpočet.

V prípade zdravotného poistenia sa nový koeficient vo výške 1,486 použije už od začiatku roka, pri sociálnom poistení sa bude používať až od júla. Dovtedy budú platiť živnostníci ešte odvody do Sociálnej poisťovne na základe príjmu v roku 2013. V tomto roku bol koeficient na úrovni 1,6 a vlani dosahoval 1,9. Koeficientom sa delí zisk živnostníka a získame tak vymeriavací základ. Takže čím je koeficient nižší, tým je vymeriavací základ vyšší. A to sa odrazí aj na raste odvodov. Živnostníkovi tak môžu vďaka nižšiemu koeficientu vzrásť odvody aj bez toho, aby mu narástol zisk. Kým výška odvodov do zdravotnej poisťovne nemá nijaký vplyv na to, akú zdravotnú starostlivosť živnostník dostane, od sumy odvodov do Sociálnej poisťovne sa priamo odvíja výška dávok, na ktoré bude mať nárok. „V dôchodkovom poistení platí zásada, že čím sú odvody na dôchodkové poistenie vyššie, tým bude vyššia suma budúceho dôchodku,“ povedal riaditeľ komunikačného odboru Sociálnej poisťovne Peter Višváder. Vďaka vyšším odvodom na nemocenské poistenie budú mať podnikatelia nárok aj na vyššie nemocenské dávky či materské. Dávky z nemocenského poistenia sa väčšinou počítajú z vymeriavacieho základu, z ktorého si živnostník platil odvody v predchádzajúcom roku. V tomto roku je tak rozhodujúci vymeriavací základ z minulého roku. Ak si živnostník vlani platil najnižšie možné odvody do Sociálnej poisťovne a tento rok ochorie, dostane počas prvých troch dní práceneschopnosti nemocenské vo výške 3,23 eura denne. Od štvrtého dňa bude dostávať 7,11 eura. Ak bude práceneschopný 30 dní, dostane nemocenskú dávku v celkovej výške 201,66 eura. V prípade, že si živnostník platí tento rok minimálne odvody a ochorie v budúcom roku, bude počas prvých troch dní dostávať 3,31 eura a od štvrtého dňa by mal za každý deň práceneschopnosti dostať 7,28 eura. Ak bude chorý 30 dní, mal by celkovo dostať na nemocenskom 206,49 eura. V porovnaní s týmto rokom si tak polepší o 4,83 eura.

Auto budete odpisovať štyri roky

Veľké zmeny sa chystajú aj v oblasti daní. Novela zákona o dani z príjmov by mala spresniť či obmedziť niektoré výdavky, ktoré si živnostníci i firmy odpočítavajú zo svojho daňového základu. Meniť sa bude aj spôsob odpočítavania jedného z najčastejších nákladov a to je výdavok za auto. Väčšina podnikateľov si práve vďaka autu znižuje svoje dane a odvody. Ak si kúpia auto na podnikanie, môžu si vo forme odpisov postupne odpočítať z daňového základu celú cenu auta. Dnes platí, že čas odpisovania závisí od toho, akým spôsobom si živnostník auto kúpil. V prípade, že ho kúpil v hotovosti alebo na úver, musí auto odpisovať štyri roky. Každý rok si tak dá do nákladov jednu štvrtinu z ceny auta. Napríklad ak auto stálo 24-tisíc eur, každý rok si dá do nákladov sumu 6 000 eur. V prípade, že si niekto auto kúpi na lízing, môže ho z daní odpísať za tri roky. To znamená, že v prípade auta v hodnote 24-tisíc eur si podnikateľ dá každý rok do nákladov čiastku 8 000 eur. Pre živnostníkov i firmy je tak výhodnejšie kúpiť auto na lízing. Keďže ho dokážu rýchlejšie odpísať, zaplatia nižšie dane a odvody. Od budúceho roku by sa malo toto zvýhodnenie lízingu zrušiť. Bez ohľadu na spôsob obstarania bude potrebné auto odpisovať štyri roky. Dotkne sa to však nielen tých podnikateľov, ktorí si auto kúpia od januára budúceho roku, ale aj tých, ktorí si auto už kúpili, pričom v budúcom roku ho budú ešte odpisovať. Napríklad, ak si niekto kúpil tento rok v januári auto na lízing za 24-tisíc eur a zvolil si trojročné odpisovanie, dá si v tomto roku do nákladov tretinu ceny, teda8 000 eur. Keďže sa od januára zmení spôsob odpisovania, bude si musieť zvyšné dve tretiny, teda 16-tisíc eur, rozpočítať na ďalšie tri roky. V budúcom roku a v ďalších dvoch rokoch si preto dá do nákladov odpis vo výške 5 333 eur.

Kniha jázd takmer pre všetkých

Viac živnostníkov bude musieť od januára pravdepodobne viesť aj knihu jázd. Dnes sa tejto povinnosti môžu zbaviť tak, že do nákladov dávajú len 80 percent spotrebovaného benzínu alebo nafty. Stačí, ak prejazdené pohonné látky súhlasia s počtom najazdených kilometrov, nemusia evidovať jednotlivé jazdy. Mnohí podnikatelia volia túto možnosť, aby sa zbavili administratívy spojenej s vedením knihy jázd. Od budúceho roku sa pre väčšinu živnostníkov takáto možnosť však skončí. Zostane zachovaná len pre zamestnávateľov, ktorí poskytujú svojim zamestnancom služobné auto aj na súkromné účely.

Limit na nákup luxusných áut

Obmedziť by sa mal aj nákup luxusných áut pre firmy, ktoré sú v strate. Vláda stanovila limit na nákup áut pre stratové firmy vo výške 48-tisíc eur. Drahšie auto si budú môcť dať do nákladov len tí podnikatelia, ktorí vykážu zisk. V prípade, že si podnikateľ kúpi luxusné auto napríklad za 90-tisíc eur a vďaka tomu skončí v strate, bude si môcť dať do nákladov len odpisy v takej výške, ako keby si kúpil auto v hodnote 48-tisíc eur. To znamená, že ročne si bude namiesto 22 500 eur dávať do nákladov odpis vo výške 12 000 eur.

Ako sa bude súkromné auto používať na podnikanie?

Po novom si budú môcť podnikatelia upla­tniť paušálnu náhradu za používanie súkromného auta na podnikanie vo výške 0,183 eura za kilometer len v prípade, že dané auto nikdy nemali zaradené v obchodnom majetku. Dnes je totiž možné nové auto zaradiť do obchodného majetku a vo forme odpisov si postupne dať do nákladov celú cenu auta. Následne, keď sa auto odpíše, dá sa vyradiť z obchodného majetku a používa sa ako súkromné auto, pričom si do nákladov okrem prejazdeného benzínu alebo nafty možno dať aj 0,183 eura za každý prejdený kilometer. Napríklad ak živnostník za rok najazdí 50-tisíc kilometrov, môže si dať do nákladov vo forme paušálnej náhrady až 9 150 eur a spotrebované pohonné látky. Ak by auto, ktoré už odpísal, nechal v obchodnom majetku, mohol by si dať do nákladov okrem benzínu už len náklady na servis, poistenie, čistenie či diaľničnú známku. Tieto náklady by však boli výrazne nižšie ako paušálna náhrada vo výške 9 150 eur. Od budúceho roku však už takéto špekulatívne vyradenie auta z obchodného majetku živnostníkovi nepomôže.

Alkohol či tabak už na Vianoce nevenujete

Firmy, ktoré sú zvyknuté dávať svojim obchodným partnerom na Vianoce fľašu vína, si budú musieť v budúcom roku nájsť iný vhodný darček. Teda aspoň v prípade, že si ho budú chcieť dať do nákladov. Kým v súčasnosti je jediným obmedzením pri reklamných darčekoch, že ich hodnota nemôže presiahnuť 17 eur, od budúceho roku nebude možné darovať ani alkohol a tabak. Výnimku dostanú iba firmy, ktoré priamo podnikajú s alkoholom alebo tabakovými výrobkami.

Odklad podania daňového priznania už len na žiadosť

V budúcom roku bude ťažšie získať aj odklad na podanie daňového priznania. Tento rok stačilo daňovému úradu zaslať posledný marcový deň oznámenie, že si podnikateľ posúva termín na priznanie daní. Ak mal príjmy len zo Slovenska, mohol si posunúť túto povinnosť o tri mesiace, a ak mal príjmy aj zo zahraničia, tak mohol dostať k dobru až šesť mesiacov. Od budúceho roku toto posúvanie podľa uváženia živnostníka už nebude možné. Ak bude chcieť získať odklad, bude oň musieť požiadať. Žiadosť bude potrebné podať najneskôr 15 dní pred koncom marca. Bude pritom na daňovom úrade, či túto žiadosť schváli alebo nie. V prípade, že živnostníkovi túto žiadosť zamietne, nebude sa môcť proti tomu odvolať a bude povinný podať daňové priznanie do konca marca.

Vyššia hodnota stravného

Nie všetky zmeny však budú negatívne. Vďaka zvýšenej hodnote stravného si budú môcť dať živnostníci do nákladov stravné lístky vo vyššej sume ako tento rok. Živnostník si totiž za každý odpracovaný deň môže dať do nákladov sumu, ktorá sa rovná stravnému pri pracovnej ceste v dĺžke 5 až 12 hodín. Ministerstvo práce navrhlo zvýšiť túto sumu zo 4 na 4,20 eura. Živnostníci však musia výdavky na stavu vedieť preukázať. Majú na to dve možnosti. Buď si budú odkladať bločky z reštaurácií, alebo si nakúpia stravné lístky. Druhá možnosť je pritom výrazne jednoduchšia. Do účtovníctva stačí dať len nákup stravných lístkov a nie je potrebné zvlášť zapisovať každý obed. Podnikatelia však musia rátať s poplatkom za nákup stravných lístkov. Ten sa pohybuje okolo piatich eur bez ohľadu na počet kupovaných lístkov. Preto je najvýhodnejšie nakúpiť stravné lístky naraz na celý rok. Je však možné kupovať stravné lístky aj každý mesiac či raz za štvrťrok. Keďže budúci rok má 250 pracovných dní, budú si môcť živnostníci odpočítať vo forme stravných lístkov až 1 050 eur. Okrem pracovných dní si však možno dať do nákladov aj stravné za víkendy či štátne sviatky. V takom prípade by mal živnostník vedieť preukázať, že v tieto dni skutočne pracoval. Ak by napríklad podnikateľ pracoval 300 dní do roka, môže si dať do nákladov stravné lístky až v hodnote 1 260 eur. Platí pritom, že stravné si nemožno uplatniť spätne. Kto by si kúpil stravné lístky napríklad až začiatkom februára, nemôže si už dať do nákladov stravné za január.

TEXT: Peter Matula

Článok bol uverejnený v časopise Stavebné Materiály.