Trnava sa už čoskoro rozrastie. Projekt obytnej zóny Medziháj má za sebou ďalší významný míľnik
Lokalita západne od mesta Trnava sa už čoskoro zmení z poľa na modernú mestskú štvrť. Potvrdená bola realizácia ekologickejšieho variantu projektu, čo znamená viac zelene a menej parkovania na úrovni terénu. Nová štvrť ponúkne moderné bývanie, občiansku vybavenosť a verejné priestory pre komunitný život.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Obytná zóna Medziháj – HBV v Trnave je jedným z najväčších pripravovaných rozvojových projektov v meste. Nachádza sa na západnom okraji katastrálneho územia Trnavy, a to priamo na hranici s obcou Ružindol. Z juhu je lemovaná cestou II/504, ktorá predstavuje významnú dopravnú spojnicu v regióne. Ostatné hranice územia dotvárajú otvorené polia, ktoré vytvárajú prirodzený rámec pre budúcu obytnú štvrť.
Celková rozloha riešeného územia je 50,94 hektára, pričom samotná obytná zóna zaberie 42,25 hektára. Zvyšná časť je vyčlenená na technickú a dopravnú infraštruktúru, ktorá zabezpečí fungovanie štvrte ako uceleného celku. Doteraz sa tu nachádzala poľnohospodárska pôda, ktorú nový projekt premieňa na moderné mestské prostredie. Susedstvo s obcou Ružindol zároveň predurčuje toto územie na prirodzené začlenenie do existujúcej urbanistickej štruktúry.
Dopravné riešenia pre plynulý život
Doprava bola pri návrhu riešená veľmi starostlivo. Územie sa napojí na cestu II/504 cez novú okružnú križovatku, ktorá zabezpečí plynulý a bezpečný pohyb áut. Do budúcna sa počíta aj s prepojením významných ciest I/61 a I/51, čo výrazne zlepší dostupnosť lokality. Takéto riešenie prinesie prospech nielen budúcim obyvateľom, ale aj širšiemu regiónu, ktorý získa lepšie napojenie na hlavné dopravné ťahy.
Projekt však pamätá aj na nemotorovú dopravu. Súčasťou riešenia je cyklotrasa, ktorá prepojí Trnavu s Ružindolom a nadviaže na vnútornú sieť cyklotrás v zóne. Peší a cyklisti budú mať bezpečné a príjemné podmienky na presun do školy, na úrady aj do rekreačných zón. Dopravnú obslužnosť doplní miestna autobusová doprava s dvomi zastávkami priamo v území, čím sa zabezpečí, že všetci obyvatelia budú mať zastávku MHD v dosahu do 400 metrov.
Urbanistické riešenie je založené na premyslenej kombinácii rôznych funkcií. Zástavba je členená na bloky, ktoré majú jasne určené využitie a charakter. Vďaka tomu vznikne čitateľná a prirodzene fungujúca štruktúra, kde sa bývanie, občianska vybavenosť a verejné priestory dopĺňajú. Návrh rešpektuje územný plán mesta a zároveň prináša moderné princípy mestského rozvoja.
Bývanie v kontakte s lesoparkom
Projekt definuje osem základných typov funkčno-priestorových blokov. Dominantnú časť územia tvorí nízkopodlažná zástavba rodinných domov, ktorá zabezpečí pokojný charakter štvrte. Druhý typ predstavuje zmiešaná zástavba, kde sa rodinné domy kombinujú s menšími bytovými domami, čím vzniká prirodzený prechod medzi rôznymi formami bývania. Ďalej sú mestské vily a intenzívnejšie formy nízkopodlažného bývania, ktoré ponúknu vyšší štandard pre náročnejších klientov.
Neodmysliteľnou súčasťou sú polyfunkčné bloky, ktoré sa stanú centrom spoločenského diania. Tu sa budú sústreďovať obchody, služby a kaviarne, ktoré prinesú život do uličného parteru. Ďalším typom blokov sú plochy na areálovú vybavenosť regionálneho i lokálneho významu, ako sú školy či zariadenia sociálnych služieb. Podporu pracovných príležitostí priamo v území zabezpečia bloky určené na komerciu a podnikanie.
Zvyšné dva typy blokov sú venované zeleni. Projekt počíta s parkmi aj rozsiahlym lesoparkom, ktoré vytvoria rekreačné zázemie pre obyvateľov. Zeleň nie je vnímaná iba ako doplnok, ale ako rovnocenná súčasť urbanistickej štruktúry. Jej význam je dôležitý najmä pre mikroklímu a celkovú kvalitu života v zóne.
Projekt kladie dôraz aj na občiansku vybavenosť, ktorá má byť priamo dostupná obyvateľom. Navrhuje sa výstavba materskej a základnej školy, čím sa zabezpečí vzdelanie detí v rámci územia. Dopĺňať ich budú zariadenia sociálnej starostlivosti, obchodné prevádzky a služby. Významnou súčasťou je aj zberný dvor, ktorý podporí ekologické nakladanie s odpadom.
Z hľadiska bývania je navrhnutá kombinácia rodinných a bytových domov. V území sa počíta s maximálne 378 rodinnými domami, ktoré budú tvoriť väčšinu zástavby. Dopĺňať ich bude 234 bytových jednotiek v menších bytových domoch s podlažnosťou do 3 + 1. Celkový počet obyvateľov sa odhaduje na 1 525, čo vytvorí životaschopnú komunitu.
Bytové domy sa sústredia najmä do juhovýchodnej časti územia. V ich parteri bude občianska vybavenosť, ktorá má byť dostupná aj pre okolie. Rodinné domy vytvoria menšie obytné štvrte s vlastnou identitou a charakterom ulíc. Takto vznikne vyvážená kombinácia rôznych foriem bývania v rámci jednej zóny.
Kvalitná súťaž a dôraz na parkovanie
Jedným z najvýznamnejších míľnikov bolo vyhlásenie výsledkov architektonicko-urbanistickej súťaže súvisiacej s podobou bytových domov. Výsledky súťaže verejnosť spoznala v júli 2024. V silnej konkurencii zvíťazil bratislavský ateliér CAKOV & PARTNERS, ktorého návrh porota ocenila za premyslené urbanistické členenie a kompaktnú hmotu domov s ekonomickým dispozičným riešením.
Víťazný koncept podľa poroty ďalej citlivo reaguje na rozhranie s rodinnou výstavbou a lesoparkom, umožňuje pekné vizuálne prepojenia a dobrú etapizáciu. Nové (prevažne) bytové domy boli víťazným tímom navrhnuté ako štvorpodlažné. „Oceňujeme jednoduché vizuálne a materiálové riešenie domov, rovnako koncepciu materiálového členenia fasád hodnotíme ako dobre zvládnutú,“ doplnila porota vo svojom hodnotení.
Parkovanie je v celej lokalite riešené tak, aby vyhovovalo potrebám všetkých obyvateľov. Pre rodinné domy je pripravených minimálne 710 miest priamo na pozemkoch. Ďalších 355 miest bude vytvorených formou uličných stojísk. Bytové domy a občianska vybavenosť disponujú parkovaním, ktoré doplnia aj podzemné garáže.
Súčasťou riešenia je aj pohodlný pohyb peších a cyklistov. Chodníky budú bezbariérové, čo ocenia rodiny s kočíkmi či ľudia so zníženou mobilitou. Cyklotrasy prepoja obytné bloky so školou, zastávkami MHD a s rekreačnými zónami. V parkoch budú chodníky s prírodným povrchom, ktorý nenarúša charakter prostredia.
Víťazstvo ekologickejšieho variantu a odpor miestnych
Pri spracovaní projektu vznikli dva varianty riešenia, ktoré sa líšia predovšetkým v prístupe k parkovaniu a zelenej infraštruktúre. Prvý variant stavil na parkovanie na povrchu, druhý variant ho presunul čiastočne do podzemia, čo umožnilo uvoľniť viac zelene. Rozdiely sa viac rozvinú až pri samotnom porovnaní variantov.
Prvý variant ponúka celkovú plochu zelene 365 954 m² a spevnené plochy 134 366 m², pričom parkovanie sa rieši prevažne na povrchu. Tento prístup je ekonomicky šetrnejší, no prináša väčší zásah do krajinného rázu. Druhý variant posilňuje ekologický profil – poskytuje až 396 120 m² zelene, spevnené plochy má zredukované na 131 750 m² a dopĺňajú ho zelené strechy s výmerou 27 500 m². Časť parkovania (89 miest) sa presúva do podzemia.
Začiatkom septembra 2025 bolo zverejnené záverečné stanovisko, ktoré potvrdilo výber druhého variantu. Rozhodnutie bolo prijaté vďaka jeho vyššej ekologickej hodnote a miere zelene, menšiemu množstvu spevnených plôch a implementácii zelených striech. Vydanie stanoviska je ďalším dôležitým krokom k realizácii výstavby.
Obytná zóna Medziháj sa tak formuje nielen podľa urbanistických a environmentálnych štandardov, ale aj podľa kvalitného architektonického zámeru. Kombinácia súťažného výsledku, variantného posudzovania a potvrdenia ekologickej prevahy druhého variantu tvorí silný a ucelený základ pre ďalší postup projektu.
Pripravovaný zámer pozitívne ovplyvní nielen obyvateľov novej štvrte, ale aj obyvateľov priľahlej obce Ružindol. Obytná zóna Medziháj do lokality prinesie novú občiansku vybavenosť, lepšie dopravné prepojenie aj kvalitné verejné priestory plné zelene. Aj napriek tomu zámer v minulosti čelil odporu miestnych obyvateľov.
Obyvatelia Ružindola sa pred štyrmi rokmi postavili proti výstavbe obytného satelitu. Viac ako 700 Ružindolčanov podpísalo petíciu proti zmene územného plánu mesta Trnava, ktorý mal umožniť výstavbu v tejto lokalite. Zámery mesta im následne prezentoval primátor Trnavy Peter Bročka.
Obytná zóna Medziháj – HBV, Trnava
Architekt: CAKOV & PARTNERS
Celková rozloha: 50,94 ha
Obytná zóna: 42,25 ha
Investícia: zatiaľ nevyčíslená
Stav projektu: v príprave