Sklená manufaktúra na výrobu limuzín Volkswagen Phaeton
Galéria(13)

Sklená manufaktúra na výrobu limuzín Volkswagen Phaeton

Nasledujúca realizácia nepatrí k absolútnym novinkám vo výstavbe industriálnych závodov, ale svet si získala svojou jedinečnou filozofiou, ktorú architekt dokázal pretlmočiť aj do výrazu samotnej stavby. Sklená manufaktúra na výrobu limuzín Volkswagen Phaeton v Drážďanoch nie je obyčajnou fabrikou. Stojí hrdo pri historickom srdci mesta ako sklený monument umenia remeselnej výroby 21. storočia.

Ručná výroba
Sklený montážny závod pre finálnu produkciu luxusných limuzín Volkswagen Phaeton (ide o meno prevzaté z gréckej mytológie. Phaeton bol syn boha slnka Hélia.) vyvstal z myšlienky dostať do úzkeho kontaktu výrobu so zákazníckym servisom. Šéf koncernu VW Ferdinand Piëch si želal, aby miesto zrodu nového honosného automobilu dokonale tlmočilo filozofiu tohto štvorkolesového diela. Predstava klasickej montážnej haly niekde na okraji mesta v industriálnom vákuu sa mu veľmi nepozdávala. Jedným z podstatných znakov, ktorými sa tento imidžový sklený závod odlišuje od klasických priemyselných hál, je ručná výroba automobilov. Aj preto sa tejto fabrike hovorí sklená manufaktúra. Vzhľadom na povahu produkcie sa ako ideálne miesto pre výstavbu javili Drážďany so svojou bohatou manufaktúrnou a remeselnou históriou.

Zavedením inovačných metód do produkcie a orientáciou na precíznu ručnú výrobu položila sklená manufaktúra Volkswagenu základy na pokračovanie tradičného remesla v 21. storočí. Aby však myšlienka naplnila očakávanie svojho autora, bolo treba vytvoriť prostredie, v ktorom by vynikla. Tak, ako cechoví majstri na jarmokoch naživo predvádzali výrobu svojich produktov, aj v tomto netypickom závode prebieha práca priamo pred očami diváka.

Výrobné linky sú v podstate akýmisi javiskami, na ktorých sa permanentne a v presnom slede odohrávajú jednotlivé kroky montáže automobilu. Priemyselná výroba sa bežne oddeľuje od procesu predaja a hotové výrobky sa potom ponúkajú klientom prostredníctvom marketingových kampaní. Tu sa však samotná práca stáva nástrojom komunikácie medzi producentom a spotrebiteľom. Tomu sa prispôsobila ­celá štruktúra aj funkčné stvárnenie ­objektu.


Ako vo vitríne

Manufaktúra je zasadená do okrajovej časti historického jadra Drážďan do príjemného prostredia veľkého parku. Hlavný architekt, profesor Gunter Henn, ju štylizoval ako spojovaciu časť medzi industriálnym a prírodným a súčasne ako kultúrny monument – miesto umeleckého zážitku. Možno aj preto ju autor nazval Zwingerom 21. storočia.

Závod vďaka svojmu sklenému plášťu pôsobí zvonku ako veľká vitrína, v ktorej možno sledovať montážnikov pri práci. Pracuje ich tu osemsto a sekundujú im len tri robotické stroje. Všetko ostatné sa robí ručne. V skutočnosti je však sklená manufaktúra iba závodom na koncovú montáž automobilov. Vlastná fabrická výroba sa sústreďuje v meste Mosel pri Zwickau. Odtiaľ sa jednotlivé dielce dovážajú do Drážďan, tie menšie dokonca prostredníctvom špeciálnej električky, ktorá využíva trate podniku mestskej hromadnej dopravy.

Vyplýva to aj z polohy závodu v tesnom susedstve bytovej zástavby a električkovej trate. Predovšetkým tu však ide o akt zblíženia industriálnej produkcie s urbanizovanými zónami a naplnenie hesla o prinavrátení výroby, a najmä robotníkov, do mesta. V drážďanskej manufaktúre sa jednotlivé kusy zmontujú dokopy. Samotné odovzdávanie automobilu budúcemu užívateľovi prebieha okázalým spôsobom. Priestory klientskej zóny sa tejto rituálnej obradnosti dokonale prispôsobujú.

Dodacie a distribučné sektory sa nachádzajú ukryté v zadnej časti objektu a pod úrovňou terénu. Výrobné priestory sú presvetlené, vzdušné a jasne členené. Jemné osvetlenie montážnych liniek, ktoré sa vinú objektom v tvare písmena L, pripomína skôr ateliér než neosobné neónové výrobné haly. Aj samotná podlaha protirečí tradičným predstavám o fabrike: je vyrobená z ušľachtilého javorového a dubového dreva. Rovnaký materiál sa použil aj na široké bežiace pásy. Zapustili sa do podlahy, aby zabezpečili pohodlný presun áut do jednotlivých zón montážnej haly.

Ohňostroj tvarov
Priemyselná expozícia výrobne automobilu VW Phaeton pôsobí smerom do ulice ako kultúrny stánok, k parku sa zasa obracia svojou jednoduchou a líniovo čistou oceľovo-transparentnou tvárou, ktorá viac vypovedá o jej priemyselnom charaktere. Smerom k mestu však z typických atribútov továrne odbúda. V jej fasáde sa zrkadlí okolitá zeleň, budova sa zasa odráža vo vodnej hladine, ktorá ju oddeľuje od uličnej komunikácie ako priekopa. K ulici sa obracia reprezentatívna časť celej stavby – oblasť zákazníckeho centra a zóny pre návštevníkov.

Z tejto strany objekt prekvapuje okoloidúcich kompozíciou rozličných organických a futuristických foriem, ktoré vystupujú z pravouhlej zasklenej konštrukcie. Architekt takto obohatil vstupnú časť deväťpodlažného objektu, ktorý ukrýva montážne priestory. Ohňostroj organických tvarov však má svoje logické usporiadanie a v skutočnosti je stvárnením jednotlivých oddelení a prevádzok multifunkčného interiéru. Výškovou dominantou tohto mnohoznačného obrazu a pastvou pre oči nadšencov luxusných automobilov je vysoký vežovitý cylindrický objekt, ktorý symbolizuje valec motora.

Pôsobí ako niekoľkopodlažná výkladná skriňa, v ktorej sa umiestňujú hotové automobily, čakajúce na svojich budúcich majiteľov. Zasklený valec s priemerom 30 m a výškou 44 m pozostáva z regálovej oceľovej konštrukcie s pocínovanými platformami na umiestňovanie hotových limuzín.

     

Hneď vedľa tejto veže, priamo pri vstupe a viditeľne v popredí stojí striebristý objekt kužeľovitej formy s oceľovo-hliníkovou fasádou decentnej ­sivej farby. V jeho priestoroch sa ukrýva VIP zóna, v ktorej sa odohrávajú rozhovory s klientmi a budúcimi majiteľmi Phaetona, ako aj oficiálne slávnostné odovzdávanie limuzín ich užívateľom.

Súčasťou administratívneho bloku je zasa ultramoderný kapsulovitý útvar podopretý úzkymi stĺpmi. Nenápadné štíhle piliere sú oporou aj pre vykonzolovanú strešnú konštrukciu. Vnútorné vzdušné foyer rovnako ukrýva bohatú zbierku jasných aj amorfných foriem, ktoré sa starajú o zážitky z nekonečného množstva podhľadov aj priehľadov, priestorových perspektív a tvarov. Sústredila sa sem reštaurácia, showroomy, múzeum, konferenčné miestnosti aj kinosála.

Kombináciou montážnej linky a atraktívnej zóny pre širokú verejnosť sa vytvorilo pozoruhodné miesto, ktoré rozširuje funkciu závodu o kultúrny stánok. Architektonické riešenie umožňuje usporiadať v objekte celý rad kultúrnych podujatí bez toho, aby sa musela prerušiť výroba. V konečnom dôsledku tak vzniká jedinečný kontrast medzi kultúrou a priemyslom na jednom mieste, napríklad v podobe orchestra vážnej hudby s kulisou karosérií, podvozkov či dokončených áut. Industriálne odvetvie sa tu stáva prijateľnou zložkou mestského prostredia.


Rez objektom

Sklená manufaktúra Drážďany
Miesto: Lennéstrasse 1 pri Strassburger Platz, Drážďany
Investor: Volkswagen AG, Wolfsburg (Automobilmanufaktur Dresden GmbH, die Gläserne Manufaktur)
Architekt: Henn Architekten Mníchov, Berlín
Celková rozloha pozemku: 9 603 m2
Dĺžka a šírka budovy: 147 m
Výška stavebného objektu: 24,9 m
Zastavaná plocha: 81 600 m2
Úžitková plocha: 43 000 m2
Celková podlažná plocha: 530 000 m2
Logistický dvor: 16 300 m2
Vonkajšia plocha: 49 000 m2
Sklené fasády: 26 700 m2

Anna Salvová
Foto: H. G. Esch, Hennef-Stadt Blankenberg, Anna Salvová
Pôdorys a rez: Henn Architekten

Článok bol uverejnený v časopise ASB.