Matrix miesta Krzysztofa Ingardena
Moลพno hovoriลฅ oย nรกrodnej architektรบre vย sรบฤasnom globalizovanom svete? Existujรบ nejakรฉ ลกpecifikรก poฤพskej, respektรญve ฤeskej ฤi slovenskej architektรบry poslednรฝch dvadsiatich rokov? Aย ak รกno, kde ich moลพno nรกjsลฅ?
Na tieto otรกzky sa pokรบลกa hฤพadaลฅ odpoveฤ poฤพskรฝ architekt Krzysztof Ingarden, spoluautor nรกrodnรฉho pavilรณnu pre Expo 2005 vย japonskej Nagoji, pavilรณnu Wyspiaลski 2000, mรบzea poฤพskรฉho dramatika, vรฝtvarnรญka aย nรกrodnรฉho buditeฤพa Stanisลawa Wyspiaลskรฉho aย tieลพ autor najnovลกieho veฤพkรฉho projektu kongresovรฉho centra vย historickom centre Krakova. Vลกetky tieto projekty predstavil poฤas praลพskรฉho jesennรฉho festivalu modernej aย sรบฤasnej architektรบry Architecture Week na prednรกลกke sย nรกzvom Matrix of Space.Pri hฤพadanรญ identity nรกrodnej architektรบry sa Krzysztof Ingarden vracia kย spomienkam na detstvo vย rodnej Vroclavi: โVnรญmal som ulice, stromy, architektรบru, ktorรก ma obklopovala, ลกtruktรบru dlรกลพdenรฝch chodnรญkov, materiรกlov aย farieb, rozumel som priestoru mรดjho ลพivota,โ hovorรญ architekt aย zdรดrazลuje, ลพe architektรบra, ktorรก nรกs obklopuje vย detstve, nรกs poznaฤรญ rovnako ako kultรบra. Podobne sa vyjadruje nรณrsky architekt aย teoretik architektรบry Christian Norberg-Schulz, ktorรฝ sa vo svojej knihe Genius loci zaoberal fenomenolรณgiou miesta. Dlaลพba, murivo, farba fasรกdy, ลกรญrka ulรญc โ to vลกetko udรกva charakteristickรฝ rรกz civilizovanรฝch krajรญn. Krzysztof Ingarden tieลพ skรบma prostredie ako zmysluplnรฝ rรกmec ฤพudskรฉho ลพivota, ktorรฝ je nasรฝtenรฝ symbolickรฝm obsahom. Aย architektรบra mรดลพe tieto symbolickรฉ vรฝznamy ฤalej odovzdรกvaลฅ.
Prรกve tรฝmto spรดsobom moลพno prezentovaลฅ sรบฤasnรบ poฤพskรบ ฤi inรบ nรกrodnรบ kultรบru aย identitu โ vyuลพรญvaลฅ semiotickรฉ vzลฅahy, znaky, symboly. โPoฤพskรก ani ฤeskรก architektรบra nemajรบ ikonickรบ identitu. Vyuลพรญvajรบ skรดr znak ako index; medzi znakom aย nรญm oznaฤovanรฝm objektom existuje vecnรก sรบvislosลฅ,โ vysvetฤพuje Krzysztof Ingarden cestu, ktorรก mu pomรกha odkrรฝvaลฅ odpoveฤ na otรกzku oย podstate nรกrodnej architektรบry vย sรบฤasnom svete.
Preto sรบ jeho projekty plnรฉ symbolov aย umoลพลujรบ nรกm viacvrstvovรฉ ฤรญtanie posolstiev oย poฤพskej kultรบre. Vย prรญpade nรกrodnรฉho pavilรณnu pre Expo 2005 sa poฤพskรบ architektรบru rozhodol prezentovaลฅ stupลujรบcou sa stavbou, ktorรก by mohla niesลฅ symbolickรฝ nรกzov Od Baltskรฉho mora kย Tatrรกm. Jej prieฤelie vytvoril zย vลbovรฉho prรบtia opracovanรฉho tradiฤnรฝm spรดsobom aย spletenรฉho podobne, ako ho splietajรบ koลกikรกri. Vลby sรบ navyลกe typickรฝm stromom vย okolรญ Varลกavy, rodisku Frรฉdรฉrica Chopina, ktorรฉho hudba poฤพskรฝ pavilรณn napฤบลala.
Pavilรณn Wyspiaลski 2000, na podobe ktorรฉho sa podieฤพal aj reลพisรฉr aย dramatik Andrzej Wajda, je reinterpretรกciou historicยญkรฉho architektonickรฉho jazyka, metaforou sรบฤasnosti, ktorรก je neoddeliteฤพne zviazanรก sย minulosลฅou. Fasรกdu tvoria tradiฤnรฉ tehly pouลพitรฉ inovatรญvnym spรดsobom, takลพe fungujรบ ako akรฉsi tieniace lamely.
Teraz Krzysztof Ingarden pracuje na projekte kongresovรฉho centra vย blรญzkosti krรกฤพovskรฉho hradu, klรกลกtora, centra japonskรฉho umenia Manggha aย rieky Visly. Do jeho podoby aย pouลพitรฝch materiรกlov premietol okolitรบ architektรบru โ pieskovec poukazujรบci na hrad kombinuje sย titanzinkom pouลพitรฝm na fasรกde Manggha centra. Objemy jednotlivรฝch sรกl sceฤพuje priehฤพadnรฝ plรกลกลฅ. โDรดleลพitรฉ je, aby ฤพudia dnu mali vรฝhฤพad na architektonickรฉ dominanty vonku aย okoloidรบci zasa videli, ฤo je vnรบtri,โ opisuje hlavnรบ myลกlienku projektu architekt.
โNaลกรญm cieฤพom je vytvรกraลฅ architektรบru, ktorรบ moลพno ฤรญtaลฅ, ktorej moลพno porozumieลฅ. Jej vรฝznam vznikรก vย โmatrixe miestaโ โ sieti vzลฅahov medzi tradรญciou aย sรบฤasnosลฅou, nรกrodnou kultรบrou aย globalizovanรฝm svetom,โ hovorรญ Krzysztof Ingarden aย svojimi projektmi tieto slovรก potvrdzuje.
Kateลina Kotalovรก
Autorka je redaktorka ฤasopisu ASB โ architektura, stavebnictvรญ, byznys.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.