Partneri sekcie:

Bez pevných základov. Mobilný pavilón módneho domu Chanel oslavuje značku

Pre architektúru je príznačný fakt, že ju nemožno preniesť. Zaha Hadid svojho času navrhla objekt „Mobile Art“, ktorý očaril svojimi dynamickými krivkami mnoho jeho návštevníkov po celom svete. Precestoval totiž hneď niekoľko svetových metropol, kde komunikoval oslavu ikonickej tvorby jednej z najobľúbenejších módnych značiek vôbec – Chanel.

Známa značka nesie meno po Gabrielle „Coco“ Chanel, ktorá napriek svojim skromným začiatkom vniesla do dámskej módy progresívne prvky jednoduchého kostýmu so sukňou a s nohavicami. Vytvorila populárne parfumy a nový štýl dámskej bižutérie. Z bezvýznamnej chudobnej modistky sa vypracovala na najprestížnejšiu módnu značku vo svete.

Spoločnosť Chanel sa v roku 2007 rozhodla osláviť dedičstvo známej značky formou medzinárodnej výstavy vo svojskom pavilóne z dielne rovnako známej architektky Zahy Hadid. Témou výstavy i inšpiráciou bola notoricky známa prešívaná taška, ktorú Coco Chanel navrhla vo februári 1955.

Ikonický objekt, ktorý je ustavične interpretovaný, sa stal súčasťou univerza značky spolu s inými legendárnymi výtvormi, ako napríklad malé čierne šaty, tvídový oblek, perlový náhrdelník, dvojfarebné topánky a, samozrejme, Chanel N°5, parfum, ktorý je napriek vzniku v roku 1921 stále najobľúbenejšou vôňou na svete.

Mobilné umenie

Tvar pavilónu Chanel s rozlohou 700 m2 je oslavou detailov značky, ktorá je nezameniteľná pre svoje plynulé vrstvenie vynikajúcich detailov, ktoré spolu vytvárajú elegantný, súdržný celok. Výsledná funkčná a všestranná architektonická štruktúra pavilónu je sériou súvislých prvkov v tvare oblúka s nádvorím v centrálnom priestore.

Umelé svetlo za priesvitným stropom obmýva steny, aby zdôraznilo „klenutú“ štruktúru, a pomáha pri vytváraní novej umelej krajiny pre umelecké inštalácie. Objekt pozostáva z dvoch samostatných hmôt predelených nádvorím. Toto je v prípade potreby možné prekryť a vznikne tak veľký spoločný priestor.

Interiéry sú zásobované svetlom cez masívny svetlík. Reflexné materiály umožňujú rôznorodé náladové nasvietenie exteriéru. Dichotómia pôsobivej hmoty s ľahkosťou jej plášťa evokuje pocit tajomnosti. Interiéry ponúkajú zákutia rôznej mierky, čo umožňuje znovuobjavovanie priestoru a jeho nálad.

modne domy, chanel
Pavilón momentálne slúži rôznym expozíciám. | Zdroj: Francois Lacour, Toshio Kaneko

Postavený za týždeň

„Fascinujúcim aspektom Mobilného umeleckého pavilónu je výzva odkomunikovania intelektuálneho a fyzického na zmyslové – experimentovanie s nečakanými a pohlcujúcimi prostrediami pre túto globálnu oslavu ikonického diela Coco Chanel. Pavilón vnímam ako druh komplexného umeleckého diela, ktoré sa ustavične znovuobjavuje počas sťahovania z Ázie, do USA a Európy,“ uviedla Zaha Hadid.

Pavilón spolu s putovnou výstavou cestoval do Hongkongu, Tokia a New Yorku. Pavilón bol špeciálne navrhnutý tak, aby ho bolo možné skonštruovať v priebehu jedného týždňa. Po ukončení bol darovaný do vlastníctva Inštitútu arabského sveta (IMA) v Paríži, kde je momentálne súčasťou stálej expozície.

modne domy, chanel
S pavilónom putovala aj výstava interpretácií kabelky Chanel od 12 umelcov. | Zdroj: Francois Lacour, Toshio Kaneko

CHANEL – MOBILE ART PAVILÓN

Miesto: Hongkong, Tokio, New York, Paríž
Investor: Chanel
Architekt: Zaha Hadid
Úžitková plocha: 700 m2
Realizácia: 2007

Alexandra Müllerová

Článok bol publikovaný v časopise ASB 11-12/2020.