Nazrite za záves. Fasáda módneho domu Dior vzdáva hold známemu návrhárovi

Osud stavby pri jej vzniku a zámere spečaťuje primárna funkcia. Tá z nej v bežnej praxi robí bezduchú škatuľu, avšak výnimočne podnecuje vznik umeleckého diela. Vlajková predajňa značky Dior svoj estetický štatút potvrdila v roku 2016 aj získaním Medzinárodnej architektonickej ceny v Chicagu za najlepší nový návrh.

Inšpiráciou tvorby Christiana Diora boli pekné elegantné odevy, ktoré na začiatku 20. storočia nosila jeho matka na závody chrtov. „New look“ sa stal povojnovým ikonickým symbolom a sám návrhár ho opisoval ako zhmotnenie „mladosti, nádeje a budúcnosti“. Ženy zvyknuté na kratšie a striedmejšie sukne, ktoré boli dôsledkom nedostatku a prídelu látok pre vojenské uniformy, prepadli extravagantnému štýlu, ktorého strihy boli dlhé, ženské a opulentné.

Do roku 1950 získal módny dom Christiana Diora viac ako polovicu celkových ziskov parížskeho haute couture priemyslu. Tvárami značky boli počas rokov herečky Mila Jovovich, Natalie Portman, Charlize Theron alebo Mila Kunis. Mužské zastúpenie mala značka v hercoch Judovi Lawovi, Robertovi Pattinsonovi či futbalistovi Zinedinovi Zidanovi.

V poslednom období vzbudila rozruch speváčka Rihanna, keď značke prilákala fanúšikov mladších, než je priemerný zákazník Diora. Momentálne sú ambasádorkami značky speváčky zo zoskupenia Blackpink.

Za závesom

Svätostánok módy leží v príznačnej štvrti mesta Soul – butiky ostatných svetových značiek, lemujúce ulice, síce majú svoju vizuálnu identitu, sú však architektonicky strohé a nudné. Budova Diora je referenciou na elementárny návrhársky prvok – jemná a žiarivá látka. Objekt na nároží pôsobí ako orientačný bod a svojou skulpturalitou vzdáva hold Christianovi Diorovi.

Nezvyčajný tvar predkladá okoloidúcim tajomstvo interiéru. Veď kto by sa nechcel pozrieť za záves? Samotný plášť budovy pozostáva z dvoch celkov. Organická biela fasáda sa na strategických miestach otvára a odhaľuje polopriehľadné telo objektu, ktoré je vzdialenou referenciou na diorovský rukopis. Tvorí tak prirodzený vstup z nárožia, rovnako tak ústie pre služobný vchod.

Nasvietená fasáda odhaľuje ešte dynamickejšie krivky.
Nasvietená fasáda odhaľuje ešte dynamickejšie krivky. | Zdroj: Nicolas Borel

Priezory do útrob

Na úrovni 1. NP sú na fasáde aplikované otvory perforujúce fasádu až do útrob interiéru. Okolidúci tak môžu na okamih zazrieť konfekčné kúsky ženskej i pánskej módy, značkové vôňe či doplnky a kabelky s typickými zlatými „déčkami“ spôn. Tento krok počíta s pozitívnymi asociácimi, ktoré takýmto nazeraním vzniknú v hlavách potenciálnych zákazníkov.

V zadnej časti stojí kubus s oceľovou fasádou, preberajúcou vzor použitý na doplnkových fasádach rozviateho priečelia. Zadná časť objektu zastrešuje sklady a všetky obslužné prevádzky zabezpečujúce plynulý chod celého súboru. Potlačená vizualita sekundárnej hmoty tvorí umiernené pozadie a pri prvom pohľade je takmer nebadateľná.

Okrem predajne je v budove aj stála expozícia odevov.
Okrem predajne je v budove aj stála expozícia odevov. | Zdroj: Nicolas Borel

Trupy člnov

Zvlnené kusy bielej „látky“ sú vyrobené z dlhých lisovaných sklolaminátových škrupín vymodelovaných s chirurgickou presnosťou. Ide o 11 zakrivených kusov dlhých niečo vyše 20 m a 7 m širokých s textúrou tkaniny na vonkajšom povrchu. Boli zhotovené v továrni na výrobu trupov člnov.

Ich konštrukčnú tuhosť zabezpečoval vnútorný oceľový skelet, ktorý okrem jednoduchšej prepravy umožnil aj pripevnenie na základnú konštrukciu objektu. Interiér štyroch poschodí, zahŕňajúcich obchodné priestory, súkromné miestnosti, galériu a kaviareň na strešnej terase, navrhol dizajnér Peter Marino.

Luxusné povrchy a materiály je možné nájsť v každom módnom butiku, v tomto prípade však autor stavil na bielu a béžovú farbu v kombinácii s drevom a zrkadlovými plochami, do ktorých zabalil aj zakrivené schodisko.

Zrkadlo hlavného schodiska.
Zrkadlo hlavného schodiska. | Zdroj: Nicolas Borel

MÓDNY DOM DIOR

Miesto: Soul, Južná Kórea
Investor: Dior Couture
Architekt: Christian de Portzamparc
Spolupráca: DPJ & Partners – David-Pierre Jalicon
Interiér: Peter Marino
Úžitková plocha: 4 408 m²
Realizácia: 2011 – 2015

TEXT: Alexandra Müllerová
FOTO: Nicolas Borel