Centrum módy v lascívnom šate
Galéria(6)

Centrum módy v lascívnom šate

Partneri sekcie:

Mnohé nákupné centrá sú z hľadiska podnikania veľmi úspešné. Nájsť architektonicky osobitné nákupné centrum však nie je ľahká úloha. Napokon sme predsa len objavili zaujímavú stavbu v Škandinávii. Porota Svetového festivalu architektúry v Barcelone vyhlásila tento rok za najlepšiu stavbu v kategórii obchodných domov Centrum módy K:fem na predmestí Štokholmu. Autorom návrhu je kancelária švédskeho architekta Gerta Wingårdha.


Medzinárodná porota v Barcelone sa zhodla, že K:fem sa zo všetkých prihlásených stavieb v tejto kategórii najlepšie vyrovnala so všetkými témami spojenými s navrhovaním stavieb určených na nákupy: s kontextom veľkého nákupného centra v meste, so sociálnym zázemím spojeným s nakupovaním a s témou obchodných značiek.

„Vyrovnala sa s týmito aspektmi zrozumiteľne, s eleganciou, živosťou a dôvtipom. Svojím masívnym červeným vysunutým previsom vytvára v meste úžasnú drámu a divadlo. Biele sklo, prechádzajúce do číreho, elegantne krotí zvyčajný maloobchodný cirkus, ale stále zachováva živé vzrušenie z módnych značiek. Architekti prinášajú svetlo do mesta a do interiéru nákupného centra aj v období temných švédskych zím,“ znie hodnotenie poroty svetovej súťaže.

Oprášenie starej štvrte
K:fem je súčasťou štokholmskej štvrte Vällingby postavenej pred viacej ako polstoročím ako Nové Mesto. Vtedy svojou urbanisticko-architektonickou koncepciou s využitím výškových budov oslavovala celosvetový úspech. Časy sa menia. Reprezentácia mesta sa rozhodla, že nové štokholmské mesto potrebuje mladú krv. Jeho obnovu má symbolizovať aj nový obchodný dom.

„Objekt podobajúci sa načerveno lakovanej debničke stojí na mieste nového vjazdu do centra. Vďaka niekoľkým vrstvám na sebe vyvoláva fasáda dojem hĺbky. Mliečne sklo postupne prechádza do priehľadného, mení sa na biele body, ktoré smerom k horným partiám objektu miznú a odhaľujú červenú kožu; akoby chladivé a tenké šaty na horúcom tele,“ znie takmer eroticky ladený opis návrhu kancelárie Gerta Wingårdha, ktorý je jedným z jeho troch hlavných autorov.

Kancelária Wingårdhs existuje tridsať rokov a začínala s návrhmi interiérov reštaurácií a malých rodinných domov. V súčasnosti zamestnáva 142 ľudí a patrí k pätici najväčších architektonických kancelárií vo Švédsku. Na konte má ambasádu v Berlíne, Švédsky dom vo Washingtone, výskumné centrum pre spoločnosť AstraZenenca, víťazný návrh olympijského štadióna Victoria v Štokholme a desiatky ďalších realizácií.

Značky posilňujú imidž – a naopak
Cieľom dizajnu tejto takmer vyzývavo lesklej budovy bolo prilákať predovšetkým vyznávačov módy. Značky sú, samozrejme, to, čo vo svete prêt-à-porter, teda konfekcie, priťahuje ženy aj mnohých mladých mužov. No nákupné centrum K:fem láka veľmi neštandardným spôsobom – názvami módnych značiek, ktoré sú rozsvietené na červenom podklade v obrovskom, 14 metrov dlhom prístrešku, presahujúcom štít budovy a siahajúcom až k cestnej komunikácii.

Všetky značky sú v rovnakom svetelnom tóne a napísané rovnakým typom písma. Do úvahy sa neberú logá, prednosť má jednotný štýl. Ľuďom, ktorí sa v móde vyznajú, stačí iba názov – a už vedia svoje. Alebo ak chcete: „Žiadne náhodné dodatky nemôžu rušiť na mieru ušitý dizajn,“ tvrdia autori. Prístrešie so svietiacimi značkami tak vytvára zďaleka aj zblízka jasne viditeľný imidž budovy aj celého nového predmestského centra Štokholmu.

V lesklom, no decentnejšom štýle je interiér budovy. Aj tu sa opakuje polopriehľadný materiál – prevažuje sklo, svetlý dekór, doplnky z nehrdzavejúcej ocele. Zavesený strop prepúšťa rozptýlené svetlo. Balustráda schodiska so zábradlím, vytvoreným z jemnej siete, pôsobí takmer étericky. Priestor sa otvára do druhého podlažia v jadre budovy, ktoré nie je presne v strede, a prepúšťa lúče svetlíkom nepravidelného tvaru, pripomínajúcim oko.

Jediným materiálom, ktorý sa odlišuje od jasnočerveného lesklého celku, je čierny box na jeho východnom konci. Je oddelený pešou zónou a predstavuje jediný samostatný maloobchod veľkého nákupného centra. Stavba nadväzuje na charakter mestskej zástavby päťdesiatych rokov. V podobe nákupného centra K:fem sú zahrnuté aj niektoré ďalšie prvky a detaily z pôvodnej štvrte Vällingby, ako napríklad horizontálne rozloženie obchodov s veľkoryso širokými uličkami. Vo fontánach a dlažbe sa občas vyskytujú kruhové motívy z originálnych stavieb. Niektoré pôvodné myšlienky sú rozvinuté, iné iba prispôsobené charakteru miesta. Kedysi štvrť symbolizovalo skrútené písmeno V, ktoré predstavovalo ikonu budúceho Welfare State, štátu blahobytu.

Súčasnosť priniesla novú ikonu – nakupovanie.

   
Rezy budovou

Iva Nachtmannová
Foto: Patrik Gunnar Helin, Christian Saltas

Článok bol uverejnený v časopise ASB.