Butikový hotel Mama’s s prívlastkom „design“
Galéria(13)

Butikový hotel Mama’s s prívlastkom „design“

Partneri sekcie:

Butikový hotel je malý a útulný hotel s nízkou ubytovacou kapacitou a individuálnym prístupom ku klientovi. V hlavnom meste Slovenska sú takéto hotely dva. Mladší z nich, štvorhviezdičkový hotel Mama’s pri Justičnom paláci, má však okrem prívlastku „boutique“ ešte aj prívlastok „design“. „Najdôležitejšie bolo pre nás vniesť do hotela pocit harmónie. Človek sa tam má cítiť ako u mamy,“ hovorí architekt a dizajnér Slavomír Stehlík zo spoločnosti Carduelis, autor architektonických a dizajnérskych riešení interiéru hotela.

Nenápadná útulnosť
Uličná fasáda budovy pôsobí nenápadne a od priľahlej zástavby sa líši jednoduchými, no kľúčovými detailmi. Upúta najmä drevený obklad parteru, ktorý fasáde dodáva atmosféru tepla a útulnosti. Ďalším rozdielom je fasáda dvoch horných podlaží, ktorá sa materiálovým vyhotovením líši od základnej omietnutej fasády.

Ostatné pohľady na vonkajšiu tvár stavby sú na rozdiel od uličnej fasády zvláštne členité; nerušia však okolie a pôsobia osviežujúco. Celkový dojem zo stavby je v súlade s hlavnou myšlienkou butikového hotelu – nekričí, nepôsobí excentricky, láka obsahom.

Vstup do parteru len potvrdzuje domácky pocit. Tmavý priestor sa architekt ­nesnažil presvetľovať umelým svetlom. Drevo v kombinácií s tmavými tapetami ­kontrastuje so svetlými doplnkami – dominantná je pohovka so svietnikom, ­ktorá evokuje možno skôr babičku ako mamu, celkovému dojmu vstupnej minihaly však neškodí. Naopak, naozaj pripomína domov.

Rekonštrukcia od základov
„Rekonštrukcia budovy bola zásadná, z pôvodnej budovy zostal len skelet,“ hovorí Dominik Eliáš, riaditeľ hotela. Na architektonickom riešení stavby sa podieľala trojica architektov. Exteriér je dielom architektov Fedora Minárika a Petra Brezinu, interiér zasa naprojektoval architekt Slavomír Stehlík z architektonického a dizajnérskeho ateliéru Carduelis. „Z pôvodnej budovy sa zachovali len nosné časti, podlahy a schodisko. Fasáda sa menila len v prízemnej časti, kde sa zväčšovali otvory. Na ostatných podlažiach zostala fasáda nezmenená, dodržali sa aj rozmery pôvodných okenných otvorov,“ dodáva architekt Slavomír Stehlík.

Podstatné zmeny prebehli najmä pri riešení jednotlivých podlaží. „Investor mal jasnú predstavu o využití objektu, spoločne sme teda hľadali vyhovujúce dispozičné riešenie podlaží,“ hovorí architekt. Riaditeľ hotela Dominik Eliáš dodáva, že pôvodný projekt sa menil len minimálne. S ateliérom Carduelis investor už v minulosti spolupracoval, a keďže po predošlých projektoch boli obe strany s výsledkom spokojné, spoluprácu obnovili aj pri tomto projekte.

Hotel Mama’s
Miesto:  Chorvátska 2, Bratislava
Využitie:  Boutique design hotel
Autor/Autori: Ing. akad. arch. Fedor Minárik a Ing. arch. Peter Brezina
Architekt/Architekti:
exteriér:  Ing. akad. arch. Fedor Minárik a Ing. arch. Peter Brezina,
interiér:  Slavomír Stehlík, ateliér Carduelis
Investor:  Slovinn – Chorvátska, s. r. o.
Prevádzkovateľ: Slovunit Chorvátska, s. r. o.
Začiatok výstavby: september 2007
Ukončenie výstavby: január2009
Plocha parcely: 480 m2
Zastavaná plocha / Build-up area: 263 m2
Úžitková plocha / Usable area: 1 069,8 m2
Obostavaný priestor: 4 020 m3
Zeleň a ostatné plochy / Green space and other areas: 214,6 m2
Podlažná plocha: 1 314,5 m2
Počet nadzemných podlaží :  7
Počet podzemných podlaží:  0
Generálny dodávateľ: Texo Partner
Generálny projektant: Pro Linea, a. s., projektový ateliér, Bratislava
Fasády:  omietky Baumit, obklad ­Allucobond
Vzduchotechnika:  Forex klima
Nábytok: Carduelis

V hoteli ako doma
Boom hotelov vo svete aj u nás si žiada svoju daň – aby hoteliér klienta zaujal, musí prejaviť dávku invenčnosti. Musí svojim klientom ponúknuť niečo viac ako konkurencia; pridanú hodnotu, ktorú budú obľubovať a vyhľadávať. Tento motív je kľúčovým faktorom vzniku butik hotelov. Prvé lastovičky tohto druhu sa začali objavovať už v 80. rokoch vo veľkých mestách ako Londýn, San Francisco, alebo New York a časom inšpirovali aj ostatné mestá a krajiny. „Sú to útulné, dizajnové hotely s malou ubytovacou kapacitou. Mama’s má napríklad k dispozícii len 15 izieb. Na Slovensku nie je takýchto hotelov zatiaľ veľa, rozhodli sme sa preto vyplniť túto dieru na trhu a priniesť sem niečo nové,“ hovorí riaditeľ hotela Dominik Eliáš. Dodáva, že okrem rodinnej atmosféry a originálneho prostredia hotel charakterizujú aj nadštandardné služby. Na recepcii hostí oslovujú menom a pristupujú k nim individuálne. Na rozdiel od veľkých sieťových hotelov, kde sa za noc ubytuje niekoľko desiatok ľudí, to totiž nie je problém. „Hosť má potom pocit, že je tu naozaj ako doma, že je človek, a nie len zákazník,“ dodáva riaditeľ hotela.

Prírodne a úsporne
„Hotel Mama’s mal byť odlišný, zároveň sme pri jeho projektovaní museli vziať do úvahy aj funkčnosť a čo najlepšie využiť priestor, ktorý bol k dispozícii,“ hovorí architekt Slavomír Stehlík. Spoločne s investorom nakoniec dospeli k tomu, že na každom poschodí sa nachádza 5 izieb rôznych veľkostí. „Pohrávali sme sa s myšlienkou zariadiť hotel typizovaným nábytkom, nakoniec sme však zvolili atypický, priamo na mieru vyrobený nábytok z mojej dizajnérskej dielne,“ hovorí architekt Stehlík.

Napriek tomu, že rozpočet na každú izbu bol presne stanovený, architekt a dizajnér v jednom sa nevedel vzdať idey prírodného interiéru. „Potrebovali sme kombináciu estetického a finančne nenáročného riešenia, pričom podmienkou bol prírodný materiál. Rozhodli sme sa pre bambus, ktorý vidím ako materiál budúcnosti,“ konštatuje architekt. Bambusový nábytok a podlahy však nie sú dominantou priestoru. Architekt sa rozhodol hotel Mama’s rozžiariť iným poznávacím znamením – ónyxom. 

Ónyxové kráľovstvo
„Príroda je najkreatívnejší umelec a tento kameň je pre mňa dokonalým architektonickým prvkom. Prepúšťa svetlo a vytvára tak nenapodobiteľné efekty,“ vysvetľuje architekt. Podsvietený kameň je v hoteli hojne zastúpený – podsvietený panel ozdobuje recepciu, tvorí podlahu vo výťahu, hostia sa ním však môžu pokochať aj v súkromí izieb. V niektorých tvorí zástenu postelí a vytvára tak príjemné intímne osvetlenie s exotickým nádychom. „Pri realizácii tohto zámeru sme použili desiatky štvorcových metrov. Bolo by finančne neúnosné použiť prírodné ónyxové veľkoformátové tabule z Pakistanu,“ konštatuje architekt a dodáva, že si preto museli pomôcť lacnejším riešením. „Pátrali sme po alternatíve a objavili sme dostupnejší materiál porovnateľnej kvality v čínskom meste Guangzhou, ktorý sme nakoniec aj využili.“

Tvaroslovie trendov
Ďalším zaujímavým prvkom interiéru sú textilné tapety, tiež ladené do prírodných farieb. Sú zvláštne jemnou vertikálnou štruktúrou. To, že je človek obklopený látkou, pôsobí aj trocha archetypálne, čo je zaujímavým doplnkom domáceho prostredia. Prírodné materiály prevládajú; okrem spomínaného bambusu, veľkoplošného kameňa s ónyxovými časťami a textilných tapiet tu architekt využil kameň aj ako dlažbu a ako obklad v kúpeľniach. „Snažím sa tvoriť tvaroslovie, ktoré by vyhovovalo potrebám súčasnosti a návykom dnešného človeka, interiér by mal byť podľa mňa kompatibilný s trendom vo vývoji technológií, životného štýlu. V prvom rade by však mal byť jednoducho moderný,“ opisuje architekt Slavomír Stehlík svoj prístup k interiéru hotela. Popisuje tiež ekologický faktor, ktorý ho viedol k používaniu prírodných materiálov, pretože „umelé nám tu zostávajú omnoho dlhšie, ako sme schopní ich využívať“. Charakteristika hotela posúvala architekta k predstave, že hotel aj izby v ňom by mali slúžiť ako ulita, v ktorej si hosť oddýchne, ale bude mať k dispozície aj nástroje na prácu a v ktorej o neho bude postarané nenásilne – ako doma.

Pohodlie obchodného cestujúceho
„Typickým klientom hotela je zahraničný obchodný cestujúci,“ hovorí riaditeľ hotela Dominik Eliáš a dodáva, že tomu spoločne s architektom prispôsobili aj vzhľad izieb. Ich rozloha je adekvátna, zariadenie decentné a vkusné. Hotel má k dispozícii malý rokovací salónik pre 12 ľudí a na každej izbe je k dispozícii internetové pripojenie, navyše si hosť môže v prípade potreby zdarma zapožičať notebook. Nadštandardnou službou je požičovňa áut a „chuťovkou“, ako túto službu nazýva riaditeľ hotela, je čistenie topánok. Stačí ich na noc vyložiť pred dvere.

Okrem už spomínanej ónyxovej zásteny a bambusového nábytku dotvárajú priestor aj zaujímavé svietidlá. Tento trend je pri podobných stavbách príznačný na celom svete – svetelné zdroje už dávno neslúžia iba na praktické účely, ale tvoria plnohodnotný dizajnérsky prvok, ktorý určuje finálnu podobu priestoru.
Vzhľadom na malý rozmer stavby sa na prízemie zmestil len malý bazén, rozmerom však prekvapí fitnes so širokým sortimentom strojov na cvičenie. Veľmi príjemným doplnkom ubytovania je možnosť posedenia na streche hotela, z ktorej si hostia môžu vychutnať výhľad na mesto. Nemusia však len sedieť – na streche je k dispozícii aj jacuzzi.

Okraj centra neprekáža
Okrem už spomenutého nesmie v dobrom hoteli chýbať ani dobrá reštaurácia. Mama’s zvolila netradičnú, no momentálne veľmi vychytenú japonskú kuchyňu. V ponuke jedálneho lístka si vyberú najmä znalci japonského sushi, pre konzervatívnejších je pripravená aj stredoeurópska kuchyňa.

Okolie hotela je pokojné, pridanou hodnotou je príjemný parčík na ulici. Oproti svojej bratislavskej konkurencii má hotel nevýhodu v polohe – konkurencia sídli priamo v centre Starého mesta, z Mama’s trvá cesta do centra peši asi 10 minút. Tento deficit sa však v hoteli pokúsili vynahradiť už spomínanými nadštandardnými službami – pri tejto príležitosti z nich nemožno nespomenúť aj možnosť bezplatného zapožičania bicykla.

Vo všeobecnosti je hotel Mama’s butikovým hotelom, ktorý robí svojmu prívlastku česť. Jedna hviezdička, ktorá mu chýba na stupienku hotelového ratingu k najvyššej kategórii, je vyvážená kvalitou vo svojej triede. Koniec koncov, ako hovorí riaditeľ hotelu: „Lepšie je mať kvalitný štvorhviezdičkový, ako nekvalitný päťhviezdičkový hotel“.

Tamara Leontievová
Foto: Dano Veselský

Článok bol uverejnený v časopise ASB.